بورس کالا

در هفته گذشته رویدادها و اظهارنظرهای مهمی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که" جهش تولید رویکرد ویژه سند راهبردی نوین بورس کالا"، " کالاهای تولیدی زیرمجموعه شستا در بورس کالا عرضه شود"، " زمان طلایی ابزارهای مالی در تالار نقره‌ای"، " حذف تشریفات صادراتی با عرضه محصولات در بورس کالا" و " قراردادهای کشف پریمیوم و بلندمدت راهگشای جهش تولید" از مهم ترین آنها بود.

«جهش تولید» رویکرد ویژه سند راهبردی نوین بورس کالا

به گزارش «کالاخبر»؛ در هفته گذشته مدیرعامل بورس کالای ایران از سند راهبردی نوین و نقشه راه توسعه این شرکت برای افق چشم انداز ۱۴۰۴ رونمایی کرد.

حامد سلطانی نژاد گفت: نظر به اتمام افق ترسیم شده بورس کالا برای چشم انداز ۱۳۹۹، به‌روزرسانی سند راهبردی سازمان بورس و اوراق بهادار (سال ۱۳۹۷) و همچنین تغییرات چشمگیر محیط کسب‌وکار اعم از تشدید تحریم‌های اقتصادی و سیاسی، ظهور تکنولوژی‌های جدید، اعمال سیاست‌های دستوری و بازدارنده، پذیرش سهام شرکت در بورس اوراق بهادار تهران و راه‌اندازی و توسعه ابزارهای جدید مانند مناقصه و خرید دین، شرکت بورس کالای ایران در سال ۱۳۹۸ تصمیم گرفت تا اقدام به بازنگری و تدوین سند راهبردی نوین شرکت کند.

وی به راهبردهای این بورس پرداخت و افزود: این راهبردها مشتمل بر مضامینی همچون عمق‌بخشی در بازارهای موجود با تمرکز بر بازاریابی، تعاملات موثر با سایر نهادها و توسعه پایدار بر مبنای برندسازی است؛ همچنین مداومت همیشگی بر توسعه و ارتقای سیستم‌ها و روش‌ها در راستای تنوع‌بخشی و بهبود کیفیت در خدمات به مشتریان سرلوحه برنامه‌های راهبردی بورس کالا خواهد بود؛ تکمیل زنجیره ارزش و ورود به حوزه‌های جدید کسب و کار نیز رویکرد ویژه این سند راهبردی برای تحقق بخشی شعار سال ۱۳۹۹ مبنی بر «جهش تولید» بوده که در آینده نزدیک و به صورت رسمی رونمایی خواهد شد.

کالاهای تولیدی زیرمجموعه شستا در بورس کالا عرضه شود

رییس اتاق تعاون ایران گفت: پس از عرضه سهام شستا در بورس اگر عرضه عمده کالاهای تولیدی شرکت های زیرمجموعه های شستا نیز در بورس کالا عرضه شود شاهد شفافیت حداکثری در بخش های مالی و بازرگانی شرکت ها خواهیم بود که این اتفاق به سلامت اقتصادی کشور کمک شایانی می کند.

بهمن عبدالهی گفت: در گذشته شاهد موارد متعددی از فروش غیرشفاف کالاهای شرکت های دولتی به خصوص کالاهایی با قیمت های رانتی بودیم که با ورود این محصولات به بورس کالا، شرایط امروز قابل قیاس با بازار در سال های قبل از بورسی شدن کالاها نیست؛ از این رو افزایش دایره حضور شرکت ها و کالاهای تولیدی در بورس کالا به طور حتم شفافیت حداکثری مورد نظر مسوولان را تامین می کند و به سلامت اقتصادی کشور کمک شایانی می کند.

اعتماد به سازوکار بورس کالا، ثبات آفرین است 

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان این که اعتماد به سازوکار بورس کالا، ثبات آفرین است، گفت: لازمه توفیق در صنایع و تحقق جهش تولید، وجود زیرساختی برای مبادلات عادلانه کالاها همچون بورس کالا است؛ از این رو باید در مسیر توسعه و بزرگتر شدن بورس کالا در اقتصادمان حرکت کنیم تا شفافیت حداکثری و عدالت در مبادلات کالاها برقرار شود.

سید ناصر موسوی لارگانی عنوان کرد: قیمت انواع محصولات در کشور از جمله فولاد به نرخ ارز وابسته است اما موضوع مهم در مسیر تعادل بخشی به بازار و رضایت تولیدکنندگان، نظارت دقیق بوده که از طریق تالار بورس کالا این امکان فراهم است تا عرضه و تقاضای محصولات به شکل واقعی در مقابل هم قرار گیرند و ثبات در بازارها برقرار شود.

وی اظهار داشت: لازمه توفیق در صنایع و تحقق جهش تولید، وجود زیرساختی برای مبادلات عادلانه کالاها همچون بورس کالا و حتی انجام معاملات بین المللی در بورس کالای ایران است، از این رو باید در مسیر توسعه و بزرگتر شدن بورس کالا در اقتصادمان حرکت کنیم تا شفافیت حداکثری و عدالت در مبادلات کالاها برقرار شود.

زمان طلایی ابزارهای مالی در تالار نقره‌ای

نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران به ضرورت استفاده از ابزارهای مالی برای حمایت از صنایع مختلف در دوره رکود اشاره کرد و گفت: سال‌هاست که استفاده از ابزارهای مالی در بورس کالا آغاز شده و فراز و نشیب‌های بسیاری داشته اما هم‌اکنون تجربیات ذی‌قیمتی در این‌خصوص وجود دارد و امیدواریم در دوره مدیریتی جدید در سازمان بورس، استفاده از ظرفیت‌ ابزارهای مالی در حمایت از تولید در بورس‌های کالایی رونق بگیرد.

حسین سلاح‌ورزی ادامه داد: در بورس کالا تجربه موفقی برای استفاده از ابزارهای مالی نوین وجود دارد اگرچه به وضوح می‌توان حمایت نهادهای تصمیم‌ساز را در موفقیت این ابزارها رهگیری کرد. جذابیت بورس اوراق بهادار و اعتماد افراد به این بازار نیز در مسیر تامین‌مالی اوراق بهادار کالایی قطعا موثر خواهد بود.

حذف تشریفات صادراتی با عرضه محصولات در بورس کالا

قائم مقام کارگزاری توسعه کشاورزی در خصوص تسهیل شرایط عرضه محصولات در رینگ صادراتی بورس کالا از سوی صندوق ضمانت صادرات برای ترغیب شرکت ها و صادرکنندگان برای صادرات از این طریق اشاره کرد و گفت: در قیر قرارداد ثبت شده در بورس کالا به منزله مجوز خروج کالا از گمرک است یعنی گمرک، قیری که در بورس کالا معامله می شود را به منزله مجوز می شناسند و شرکت ها می توانند از این مسیر و در زمانی کوتاه این محصول را صادر کنند زیرا اخذ مجوزهای لازم از سایر سازمان ها کوتاه شده که اگر این روند برای سایر کالاها نیز در نظر گرفته شود، قطعا موثر است.

حسین رضایی پور افزود: محصولات دیگر باید تشریفات زیادی برای صادرات طی کنند اما اگر پکیجی در بورس کالا تجمیع شود تا صادرکنندگان با عرضه محصول خود در بورس، به تمامی مجوزها دسترسی داشته باشند در این صورت قطعا شاهد رونق صادرات خواهیم بود.

به گفته وی، برای انجام این کار باید هماهنگی های لازم بین  گمرک، بانک مرکزی و بورس کالای ایران صورت بگیرد تا تشریفات صادرات تجمیع شود زیرا بورس کالا برای پذیرش یک محصول برخی موارد همچون مشخصات و تضامین را اخذ می کند بنابراین اگر بورس کالا بتواند تشریفات لازم را از سازمان های دیگر استعلام کند، صادرکنندگان در شرایط فعلی بسیار استقبال می کنند.

امکان راه اندازی قرارداد کشف پریمیوم طلا 

یک کارشناس بازار کالایی با اشاره به اینکه بورس های اوراق و بازار کامودیتی ها با هم در ارتباط مستقیم هستند، گفت: با توجه به اینکه قراردادهای بلندمدت مبنای درستی از تحلیل روند سودآوری یک شرکت براساس تولید و فروش آتی مبتنی بر قراردادهای منعقده ارایه می دهد، رشد معاملات کشف پریمیوم در بورس کالا به مرور در رونق معاملات آتی سهام نیز بسیار اثرگذار خواهد بود.

مهدی بیات منش گفت: با سازوکارهایی که معاملات کشف پریمیوم دارد و می تواند ریسک های احتمالی ناشی از نوسان قیمت ها را پوشش دهد، سفته بازان در این قراردادها حضور ندارند. به عبارت بهتر، مخاطب اصلی این قراردادها خریدار و فروشنده واقعی هستند که می توانند خود را در مقابل ریسک ناشی از نوسان قیمت ها پوشش دهند که این موضوع به نفع بخش تولید است.

وی در خصوص به کارگیری از قراردادهای کشف پریمیوم برای معاملات حوزه طلا نیز گفت: چنین قراردادی می تواند بین شرکت های تولیدکننده شمش طلا با تولیدکنندگان مصنوعات فلزی طلا منعقد شود. به ویژه در شرایط فعلی که تولیدکنندگان داخلی شمش طلا به دلیل روند افزایشی بهای اونس جهانی و بهای ارز در داخل کشور فروش اعتباری را به ضرر خود می دانند، این قراردادها می تواند کمک کننده باشد تا آنها نیز ریسک خود را پوشش داده و نگران روند آینده قیمت ها نباشند.

قراردادهای کشف پریمیوم و بلندمدت راهگشای جهش تولید

یک کارشناس بازارهای کالایی معتقد است در شرایط کنونی که نوسان قیمت ها بسیاری از تولیدکنندگان را با مشکلاتی در فروش محصولات و تامین مواد اولیه مصرفی مواجه کرده است استفاده از معاملات کشف پریمیوم و قراردادهای بلندمدت می تواند راهگشای تولید باشد.

محمدرضا اسلامی در بیان مزایا و کارکردهای معاملات کشف پریمیوم گفت: از مهم ترین مزایای اینگونه قراردادها می توان به تضمین ایفای تعهدات طرفین، تسریع در فرآیند تحویل کالا از انبارهای مختلف و ایجاد فضای شفاف و رقابتی برای خریداران و فروشندگان اشاره کرد. همچنین امکان تعریف تسویه چند مرحله ای بر روی قراردادهای کشف پریمیوم و امکان برنامه ریزی مدون تأمین مواد اولیه برای صنایع پایین دستی نیز از دیگر مزایای این ابزار معاملاتی است.

پذیرش محصول ۳ شرکت در بورس کالای ایران

در هفته گذشته مدیریت پذیریش و بازاریابی شرکت بورس کالای ایران با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد که کالای سیمان تولید شرکت سیمان اکباتان، شمش سرب تولید شرکت تولیدی بازرگانی سرب آبان و پذیرش کالای دواتیل هگزانول به میزان ۹۲۵ تن، تولید شرکت Kriscon chemicals کشور تایوان پس از بررسی مدارک و مستندات در دویست و پنجاه و یکمین جلسه کمیته عرضه در تاریخ ۲۶ فروردین ماه ۹۹ در بازار اصلی این بورس مورد پذیرش قرار گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها