بورس-کالا.jpg

در هفته گذشته شاهد رویدادها و اظهارنظرهای مختلفی در حوزه بورس کالای ایران بودیم که مهم ترین عناوین آنها"رفع چالش قیمت گذاری دستوری با ورود کالاهای متعدد به بورس کالا"، "توسعه روابط ایران و سوریه از مسیر بورس های کالایی"، "تأمین کامل نیاز بازار با عرضه های تلفیقی"، "استفاده از سازوکار بورس کالا برای ساماندهی بازار کشاورزی"،"خرید متری مسکن میانبری برای خانه دار شدن" و "توسعه کسب و کارها با راه اندازی بازار مشتقه ارزی" بود.

رفع چالش قیمت گذاری دستوری با ورود کالاهای متعدد به بورس کالا

به گزارش «کالاخبر»، در هفته گذشته معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار در هشتمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک، بیمه و خصوصی سازی با اشاره به موضوع قیمت گذاری گفت: در حوزه قیمت گذاری کالا که یک چالش قدیمی است نیز با ورود کالاهای متعدد به بورس کالا تا حد زیادی این مسئله مرتفع شده و امید است که این روند ادامه داشته باشد.

علیرضا ناصرپور افزود: در این حوزه با توجه به اینکه عمده شرکت های تولید کننده، سهامداران عمومی دارند و بسیاری نیز در سبد سهامداران سهام عدالت هستند، امید است مشکلات به طور کامل مرتفع شود.

توسعه روابط از مسیر بورس های کالایی

هفته گذشته در نشستی میان رئیس نهاد ناظر بازار سرمایه و رئیس بورس اوراق بهادار دمشق با محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، توافقاتی در زمینه توسعه ارتباط میان بازار سرمایه دو کشور و به خصوص در حوزه راه اندازی بورس کالای سوریه به کمک ایران و برقراری تجارت از این مسیر حاصل شد.

در این جلسه محمدرضا پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر لزوم توسعه همکاری‌های اقتصادی دو کشور بیان کرد: موضوع دیگری که در حوزه توسعه اقتصادی دو کشور از مسیر بازار سرمایه بسیار اهمیت دارد، همکاری ایران و سوریه در زمینه بورس‌های کالایی است. در این زمینه، ایران آمادگی خود را برای همکاری در زمینه تامین نیاز مواد اولیه صنایع سوریه از طریق بورس کالای ایران مطرح کرده و همچنین بورس کالای ایران آمادگی کامل دارد که با همکاری طرف‌های سوری، اقدام به تاسیس و راه‌اندازی بورس کالای مشترک ایران و سوریه و همچنین بورس کالای سوریه کند.

تأمین کامل نیاز بازار با عرضه های تلفیقی

معاون فروش و بازاریابی شرکت فولاد مبارکه گفت: فولاد مبارکه طبق توافقات انجام‌شده عرضه تلفیقی محصولات خود را از آذرماه در بورس کالا آغاز کرده و در نخستین مرحله در محصولات گرم این عرضه انجام شد و سعی می شود با این اقدام، تقاضای بازار به‌طور کامل تأمین شود.

طهمورث جوانبخت در خصوص الگوی نظام‌بخشی بازار اظهار کرد: این الگو جهت ساماندهی به وضعیت عرضه و تقاضا در بازار طراحی شده و هدف آن تأمین کامل نیاز بازار به مواد اولیه و کامودیتی‌هاست که در این خصوص بازار محصولات مختلف به دو دسته تقسیم‌شده‌اند: محصولاتی که با مازاد عرضه مواجه‌اند و محصولاتی که با کمبود عرضه در بازار روبه‌رو هستند.

وی افزود: در خصوص محصولاتی که با کمبود عرضه در بازار روبه‌رو هستند، مقررشده تا عرضه‌کننده عمده بازار نسبت به تأمین کسری بازار از منابع خارجی اقدام کند و در بازار از طریق بورس کالا به‌صورت عرضه‌های تلفیقی عرضه کند و این اقدام تا زمانی که بازار به‌طور کامل تأمین شود و کسری در بازار نباشد، ادامه پیدا کند.

استفاده از سازوکار بورس کالا برای ساماندهی بازار کشاورزی

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: متاسفانه علی رغم اینکه عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا می‌تواند به نفع اقتصاد بخش کشاورزی کشور باشد اما محصولات با قیمت اندک توسط واسطه خریداری می شود و در شرایط نابرابر و با سود بالا به فروش می رسد تا مشکل قدیمی این بخش کماکان ادامه داشته باشد.

محسن زنگنه با تاکید بر لزوم حمایت از کشاورزان گفت: عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا می تواند محصول را با قیمت واقعی به دست مصرف کننده برساند و واسطه های غیرضروری را در بازار حذف کند که این موضوع نیز همانند کالاهای صنعتی و پتروشیمی باید مورد توجه دولت باشد.

سخنگوی کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید اظهار داشت: عموما کالاهایی که تجارت پذیر بوده و دارای بازار و اقتصاد مناسبی هستند امکان عرضه در بورس کالا را دارند و در این زمینه بسیاری از کالاهای کشاورزی براساس تجربه های جهانی امکان مبادله در بورس های کالایی را دارند که ما نیز باید از این تجربیات استفاده کنیم.

تلاش برای ایجاد شفافیت در بازار کالا

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: براساس جلساتی که با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس سازمان بورس در کمیسیون برگزار شده است، نوید تحولات مناسبی در رابطه با بورس و بازار سرمایه داده شده که در این زمینه بر توسعه بورس کالا نیز تاکید شده است.

انور حبیب زاده بوکانی با بیان این که بورس کالا مکانیسمی برای ایجاد عدالت و شفافیت در مبادلات بسیاری از مواد اولیه و کالاهای مختلف است، تصریح کرد: براساس برنامه های وزارت صمت، عرضه محصولات در بورس کالا باید تقویت شود تا شاهد ایجاد شفافیت کامل در کل مبادلات باشیم که در این زمینه اگر محصولات کشاورزی مختلف از جمله گندم و چغندرقند نیز روی تابلو بورس کالا معامله شوند به نفع اقتصاد کشور و تولیدکنندگان خواهد بود.

خرید متری مسکن میانبری برای خانه دار شدن

مدیرعامل شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن می گوید: اوراق سلف موازی استاندارد با تعریف جدید می‌تواند فروش متری مسکن را در بستر بازار سرمایه رقم زند؛ این در حالی است که پس از مطالعات قابل توجه انجام شده در این حوزه و مذاکره جدی با وزارت راه و شهرسازی، بورس کالا و سازمان بورس و اوراق بهادار، تعریف این اوراق انجام و مراحل کمیته فقهی سپری و تائیدیه‌های لازم دریافت شده است.

یاسر امامی تصریح کرد: اکنون امیدنامه لازم برای استفاده از این ابزار تهیه و اساسنامه مرتبط نیز تنظیم شده و منتظر تائیدیه نهایی سازمان بورس و اوراق بهادار، برای انتشار این اوراق هستیم؛ این در حالی است که در شرایط اقتصادی و وضعیت کنونی درآمدهای مردم، این اوراق می‌تواند باعث خانه‌دار شدن بسیاری از خانوارهای ایرانی شود.

نقش مهم بانک و بورس در تامین مالی غیر تورمی

نائب رئیس اول اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی ایران با اشاره به اعلام اطلاعیه دولت در حوزه اقتصاد تحت عنوان نقشه راه رونق تولید غیرتورمی گفت: در همین راستا بانک و بورس نقش مهمی در تامین مالی غیر تورمی دارند.

حسین سلاح ورزی گفت: رشد سرمایه گذاری طی دو سال اخیر در وضعیتی قرار گرفت که خالص ارزش سرمایه‌گذاری منفی شده و به نوعی موجب شد در تله رشد پایین رشد اقتصادی قرار بگیریم بر این اساس در هفته گذشته مانیفست دولت در حوزه اقتصاد تحت عنوان نقشه راه رونق تولید غیرتورمی هم اعلام شد. در همین راستا، بانک و بورس نقش مهمی در تامین مالی غیر تورمی دارند.

توسعه کسب و کارها با راه اندازی بازار مشتقه ارزی

نایب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران با اشاره به نقشه راه غیر تورمی دولت می گوید: دولت اصلی ترین بازیگر بازار ارز است، در این میان راه اندازی بازار مشتقه ارزی می تواند کمک زیادی به مهار نوسانات ارزی کند. لذا در صورت رفع شرایط تحریمی می توان به راه اندازی و استفاده از بازار آتی ارز در بورس کالا به عنوان اقدامی موفق نگاه کرد و از آن به عنوان سیاست موفق کمک گرفت.

عباس آرگون به کمک بازار سرمایه در تحقق "نقشه راه غیر تورمی" اشاره کرد و افزود: این اقدام علاوه بر پیش‌بینی پذیری اقتصاد کشور منجر به کاهش ریسک‌های ناشی از تغییرات احتمالی قیمت ارز خواهد شد.

موفقیت عرضه سیمان در بورس کالا

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان تجربه ورود سیمان به بورس را موفق خواند و گفت: در حال حاضر سیمان در بورس کالا معامله می شود و مشکلی از این بابت وجود ندارد.

عبدالرضا شیخان با اشاره به توانمندی صنعت سیمان در تولید، تصریح کرد: در دهه های گذشته توان ظرفیت کشور در تولید سیمان، جوابگوی نیاز کشور برای تولید مسکن بوده و هست، اما تمام این اتفاقات منوط به وجود برق و سوخت پایدار است. در چنین شرایطی به طور قطع توان تامین نیاز سیمان برای طرح‌های بزرگی مانند نهضت ملی مسکن وجود دارد.

اقبال بلند فولاد بوتیا در بورس کالا

شرکت فولاد بوتیای ایرانیان از زیرمجموعه های هلدینگ میدکو دوشنبه ۸ آذر ماه ۱۰ هزار تن گندله سنگ آهن خود را در تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران عرضه کرد و آمارهای معاملاتی گویای اقبال بلند این شرکت در نخستین عرضه در بورس است.

۹ هزار تن از این محموله در تابلو معاملات فروخته شد و هزار تن نیز در سامانه معاملاتی مچینگ مورد دادوستد قرار گرفت. محموله مذکور در قیمت پایه یعنی ۳۷ هزار و ۲۰۹ ریال در هر کیلوگرم به فروش رسید.گفتنی است، گندله سنگ آهن شرکت فولاد بوتیای ایرانیان در تاریخ ۶ مهر ماه سال جاری و پس از بررسی مدارک و مستندات در سیصد و دوازدهمین جسه کمیته عرضه بورس کالای ایران پذیرش شده بود. این شرکت از زیرمجموعه های هلدینگ میدکو است.

معامله ۱۰ هزار تن شمش در قالب «کشف پریمیوم» 

در ادامه طرح ویژه وزارت صمت برای مدیریت هوشمند بازار و رفع دغدغه تولیدکنندگان، روز چهارشنبه ۱۰ آذر ماه نیز معامله ۱۰ هزار تن شمش بلوم شرکت فولاد خوزستان در قالب یک قرارداد کشف پریمیوم در بورس کالا به ثبت رسید.

براساس آمارهای معاملاتی چهارشنبه ۱۰ آذر ماه یک قرارداد ۱۰ هزار تنی کشف پریمیوم شمش بلوم شرکت فولاد خوزستان مورد معامله قرار گرفت.تاریخ معامله نهایی این قرارداد، ۱۱ اسفند ماه بوده و تاریخ تحویل تنها قرارداد کشف پریمیوم محصول مذکور، ۱۱ فروردین ماه سال ۱۴۰۱ اعلام شده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها