• ۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۵
  • کد خبر: 39983
بورس

شاخص‌های بورسی در سراسر جهان با صعود به کار خود خاتمه دادند.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از خبرگزار فرانسه، در شرایطی که ویروس کرونا روز به روز در سطح جهان پیشروی می‌کند و شمار مبتلایان و قربانیان در جهان کماکان رو به افزایش است، تلاش‌ها برای یافتن واکسن کرونا بیش از پیش شدت گرفته است.  

بانک مرکزی ژاپن در نشست خود وعده داد حمایت بیشتری از بازارهای مالی از طریق خرید بیشتر اوراق بدهی انجام دهد. این بانک متعهد شد تا ۱۵ تریلیون ین ( ۱۴۰ میلیارد دلار) از اوراق مختلف شرکت‌ها را خریداری کند. اکنون سرمایه گذاران منتظر اجرایی شدن بسته‌های حمایتی جدید توسط بانک‌های مرکزی اروپا و آمریکا هستند.

در آسیا پیش بینی می‌شود رشد اقتصادی کشورها برای نخستین بار در طول ۶۰ سال اخیر وارد محدوده منفی شود. در چین بخش بزرگی از فعالیت‌های تولیدی در استان‌های مختلف از سر گرفته شده اما رشد اقتصادی سه ماهه نخست امسال برای نخستین بار در نیم قرن اخیر منفی شده است. کره جنوبی نیز اعلام کرد رشد اقتصادی این کشور در سه ماهه منتهی به مارس به منفی ۱.۴ درصد رسیده است.  

کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا نسبت به کوچک شدن ۱۵ درصدی اندازه اقتصاد اروپا در نتیجه شیوع کرونا هشدار داده است. در شرایطی که مشخص نیست بازگشت به کار چه زمانی عادی خواهد شد، رشد اقتصادی کشورهای اروپایی به ویژه در اقتصادهای بزرگ تر با کاهش محسوس مواجه شده است؛ به ویژه در ایتالیا که اکنون میزان تولیدات صنعتی به کمترین سطح خود در طول ۱۱ سال اخیر رسیده و طبق پیش بینی صندوق بین المللی پول اقتصاد این کشور حدودا یک دهم نسبت به اندازه سال قبل خود کوچکتر خواهد شد.

در آمریکا نیز ایالت جیورجیا احتمالا به نخستین ایالتی تبدیل خواهد شد که محدودیت های رفت و آمد را لغو خواهد کرد هر چند که دونالد ترامپ از مخالفتش با انجام چنین کاری خبر داد. شهرداران برخی از شهرها در ایالت نوادا از جمله در لاس وگاس نیز خواهان بازگشایی کامل کسب و کارها شده اند.  

بورس آمریکا

در وال استریت، بیشتر شاخص‌ها صعودی بودند تا جایی که هر سه شاخص مهم بورسی در سطح بالا تری از روز قبل خود بسته شدند. شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۱.۵۱ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۲۴ هزار و ۱۳۳.۷۸ واحد بسته شد.

شاخص «اس اند پی ۵۰۰» با ۱.۴۷ درصد صعود تا سطح ۲۸۷۸.۴۸ واحدی بالا رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با جهش ۱.۱۱ درصدی در سطح ۸۷۳۰.۱۶ واحدی بسته شد.

بورس‌های اروپایی

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۱.۶۴ درصد صعود نسبت به روز قبل و در سطح ۵۸۴۶.۷۹ واحد بسته شد.

شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با جهش ۳.۱۳ درصدی و ایستادن در سطح  ۱۰ هزار و ۶۵۹.۹۹ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با صعود ۲.۵۵ درصدی در سطح ۴۵۰۵.۲۶ واحد بسته شد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۱.۷۸ درصد بالا رفت و به ۶۷۳۱.۸۰ واحد رسید.

بورس‌های آسیایی

در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد خوبی داشتند؛ تا جایی که شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با افت ۰.۱۹ درصدی تا سطح ۱۹ هزار و ۷۴۵.۳۳  واحدی پایین رفت. شاخص "هانگ سنگ" بورس هنگ کنگ ۰.۵۲ درصد بالا رفت و در سطح ۲۴ هزار و ۴۰۵.۳۰ واحد بسته شد.  در چین شاخص "شانگهای  کامپوزیت" صعود ۰.۹۱ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۳۸۵۷.۵۰  واحد بسته شد.

در استرالیا شاخص "اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰" بورس سیدنی با ۰.۵۶ درصد کاهش و ایستادن در سطح ۵۲۹۱.۹۰ واحدی به کار خود خاتمه داد.  در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص " تاپیکس" ژاپن صعودی  بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها