• ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۱
  • کد خبر: 41374
بورس

برخلاف بورس های آسیایی، همتایان آن ها در اروپا و آمریکا آخر هفته خوبی داشتند.

به گزارش «کالاخبر»، روند ابتلا به کرونا در برخی از کشورها همزمان با بازگشایی کسب و کارها مجددا حالت صعودی به خود گرفته و همین مساله زنگ خطر بازگشت موج کرونا در جهان را تقویت کرده است. با این حال به نظر می رسد هزینه قرنطینه برای اقتصاد کشورها آنچنان سنگین بوده است که خیلی از آن ها ترجیح می دهند به هر قیمتی شده فعالیت های اقتصادی را ادامه دهند. استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا گفته است حتی در صورت بروز موج دوم همه گیری، دولت قصدی برای اعمال یک قرنطینه سراسری دیگر ندارد و فعالیت کسب و کارها ادامه خواهد یافت و دولت از آن ها حمایت می کند. 

بانک جهانی در گزارش جدید خود از چشم انداز اقتصادی جهان پیش‌بینی کرده است متوسط رشد اقتصادی کشورها در سال جاری تحت تاثیر شیوع کرونا و تعطیلی گسترده کسب و کارها به منفی ۵.۲ درصد برسد که بدترین عملکرد از زمان جنگ جهانی دوم خواهد بود. به جز چین، رشد اقتصادی پنج قدرت اقتصادی دیگر منفی خواهد بود که در این بین آمریکا و ژاپن رشد منفی ۶.۱ درصدی و ۱۹ کشور عضو منطقه یورو (از جمله آلمان، فرانسه و ایتالیا) به طور متوسط رشد منفی ۹ درصدی را تجربه خواهند کرد که نشان می‌دهد کرونا به بحرانی بدتر از رکود بزرگ سال ۲۰۰۸ برای اقتصاد جهانی تبدیل شده است.

بورس آمریکا

در وال استریت، همه شاخص‌ها صعودی بودند تا جایی که هر سه شاخص اصلی بورسی در سطح بالا تری از روز قبل خود بسته شدند. شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۱.۹ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۲۵ هزار و ۶۰۵.۶۴ واحد بسته شد.

شاخص «اس اند پی ۵۰۰» با ۱.۳۱ درصد صعود تا سطح ۳۰۴۰.۳۱ واحدی بالا رفت  و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با ۱.۰۱ درصد افزایش در سطح ۹۵۸۸.۸۱ واحدی بسته شد.

بورس‌های اروپایی

مساله برگزیت کماکان در صدر توجه معامله گران اروپایی قرار دراد. به نظر می رسد طرف انگلیسی پس از ثبت ارقام عجیب رشد ماه آوریل اندکی از مواضع قبلی خود عقب نشینی خواهد کرد. بنابر ادعای برخی از منابع خبری انگلیسی، این کشور به دلیل کاهش رشد اقتصادی و تداوم ریسک های ناشی از کرونا قصد دارد برنامقبلی خود برای اجرای نظام جدیدی گمرکی با اتحادیه اروپا را به تعویق بیاندازد. با این حال کابینه انگلیس اعلام کرده است قصدی برای تمدید دوران گذار فعلی ندارد و مصمم است هر چه سریع تر به جمع بندی بر سر شکل روابط اینده خود با اتحادیه اروپا برسد.

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۰.۴۷ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۶۱۰۵.۱۸ واحد بسته شد.  شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با افت ۰.۱۸ درصدی و ایستادن در سطح  ۱۱ هزار و ۹۴۹.۲۸ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با صعود ۰.۴۹ درصدی در سطح ۴۸۳۹.۲۶ واحد بسته شد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۰.۲ درصد بالا رفت و به ۷۲۹۲.۸۰ واحد رسید.

بورس‌های آسیایی

در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد بدی داشتند؛ تا جایی که شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با ریزش ۰.۷۵ درصدی تا سطح ۲۲ هزار و ۳۰۵.۴۸  واحدی پایین رفت. شاخص "هانگ سنگ" بورس هنگ کنگ ۰.۷۳ درصد پایین رفت و در سطح ۲۴ هزار و ۳۰۱.۳۸ واحد بسته شد.  در چین شاخص "شانگهای  کامپوزیت" صعود ۰.۱۸ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۴۰۰۳.۰۸  واحد بسته شد.

در استرالیا شاخص "اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰" بورس سیدنی با ۱.۸۹ درصد کاهش و ایستادن در سطح ۵۸۴۷.۸۱ واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص " تاپیکس" ژاپن نزولی بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها