Sena-49342_579.jpg

طبیعتا سرمایه گذاران نیاز دارند تا ریسک های ناشی از فعالیت های اقتصادی کنترل شود؛ نرخ ارز و نوسانات آن یکی از ریسک های اقتصاد ایران است که در صورت ثبات و پوشش آن، سودآوری بنگاه های داخلی با ابهام کمتر و همچنین ورود سرمایه گذاران خارجی با اطمینان بیشتر رخ می دهد.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، علی اسلامی بیدگلی، رئیس هیأت مدیره آرمان آتی در خصوص پیش شرط های لازم برای ورود سرمایه گذاران خارجی به بازار سرمایه کشور گفت: بعد از توافقات هسته ای ریسک های سیستماتیک بین المللی از بازار سرمایه برداشته و از اثر آنها به میزان قابل توجهی کاسته شد. انتظار می رفت با حذف شدن این ریسک ها، میزان قابل توجهی از سرمایه گذاران خارجی به بازار سرمایه ایران وارد شوند اما در حال حاضر آمارهای مختلفی از ورود سرمایه گذاران خارجی به بازار سرمایه منتشر می شود که نشان می دهد هنوز میزان قابل توجهی از منابع خارجی جذب اقتصاد کشور نشده است.

وی ادامه داد: هر چند که تلاش های صورت گرفته در این خصوص قابل تحسین است ولی همگان انتظار داشتند تا شاهد میزان بسیار بالاتری از سرمایه گذاران خارجی باشیم.

علی اسلامی بیدگلی ضمن برشمردن عوامل فاصله میزان جذب سرمایه گذاری خارجی با اهداف تعین شده گفت: یکی از عواملی که باعث شد این اتفاق محقق نشود یکسان سازی نرخ ارز بود. یکسان سازی نرخ ارز به عنوان یک موضوع قابل توجه برای سرمایه گذاران خارجی مورد ارزیابی قرار می گیرد و با این اتفاق درآمد بنگاه ها دچار تغییر می شود، لذا عدم یکسان سازی نرخ ارز علاوه بر تاثیراتی که در نرخ سود بنگاه ها دارد روی تصمیم سرمایه گذارانی که با مجوز سرمایه گذاری خارجی قصد سرمایه گذاری دارند تاثیر گذار است. اگر سرمایه گذار خارجی وارد بازار سرمایه ایران شود باید نرخ ارزی که وارد کرده است بر اساس ارز مبادله ای تسعیر شود و طبیعتا ارزش سهامی که در مالکیت وی قرار می گیرد، بر اساس ارز نرخ ارز بازار آزاد محاسبه می شود و این اختلاف قیمت ارز یکی از عوامل است که باعث شده سرمایه گذاری خارجی کمتر وارد بازار سرمایه ایران شود. طبیعتا سرمایه گذاران نیاز دارند تا ریسک های ناشی از فعالیت های اقتصادی کنترل شود. یکی از ریسک های اساسی که منجر به ابهام در قدرت سودآوری بنگاه ها می شود، ابهام در نرخ ارز است. نرخ ارز و نوسانات آن، عامل مهمی در میزان سودآوری بنگاه ها است و زمانیکه ثبات لازم برای نرخ ارز حاصل شود، سودآوری آتی بنگاه های اقتصادی با ابهام کمتر امکان پذیر می شود. در پی این ابهام زدایی، سرمایه گذاران خارجی می توانند با اعتماد بیشتری به امر سرمایه گذاری اقدام کنند.

وی ادامه داد: علاوه بر این، عوامل دیگری همچون آماده نبودن بدنه دست اندرکاران بازار سرمایه باعث استقبال کمتر سرمایه گذاران خارجی شده است. البته تا کنون مذاکرات متعددی در این زمینه رخ داده و می توانیم در ماه های آینده به ویژه با یکسان سازی نرخ ارز شاهد ورود منابع قابل توجه تری باشیم.

رئیس هیأت مدیره آرمان آتی تصریح کرد: بستر دیگری که باید فراهم شود، تدوین صورت های مالی با زبان گزارشگری بین المللی است. اگر این اقدام صورت گیرد، سرمایه گذاران خارجی با اعتماد بیشتری نسبت به تجزیه و تحلیل صورت های مالی اقدام می کنند. تدوین صورت های مالی شرکت ها با زبان گزارشگری بین المللی، از موضوعات مهم جذب منابع خارجی است اما هنوز در تدوین صورت هالی مالی بر اساس گزارشگری بین المللی چندان کوشا نبوده ایم.

وی به دیگر پیش شرط های لازم برای جذب سرمایه گذاران خارجی اشاره و بیان کرد: اتخاذ سیاست های پولی بلند مدت نظیر نرخ بهره که در حال حاضر انسجام خوبی پیدا کرده است می تواند از عوامل تاثیر گذار در سرمایه گذاری بلند مدت سرمایه گذار خارجی در بازار سرمایه باشد. همچنین کاهش زمان رویه های اخذ مجوزهای لازم همچون افتتاح حساب و کد سهامداری از پیش فرض های اصلی است و اصلاح رویه های آن می تواند حجم گسترده ای از سرمایه گذاران خارجی را وارد بازار سرمایه کند.

اسلامی بیدگلی اضافه کرد: از سوی دیگر علی رغم رفع تحریم های بین المللی انتقال وجوه برای سرمایه گذاران خارجی با مشکلاتی مواجه است لذا حذف محدودیت های ناشی از انتقال وجوه و باز شدن سوئیفت یا احتمالا شعبه کارگزاری بانک های ایران در کشورهای دیگر می تواند به تسهیل این فرایند کمک کند.

وی در پاسخ به این سوال که چه صنایعی برای سرمایه گذاران خارجی از جذابیت بالایی برخوردار است، گفت: منابع طبیعی کشور همچون منابع نفت و گاز، صنایع پایین دستی منابع معدنی که تعداد قابل توجهی از شرکت های بورسی را نیز در بر می گیرد، جذابیت بیشتری برای سرمایه گذاران خارجی خواهد داشت.

منبع: سنا

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها