سید حمید سیدی

مدیر مالی بانک رفاه کارگران در گفت و گو با «کالاخبر» در خصوص مباحث مطرح شده در مورد نقش بانک ها در رشد قیمت سکه در معاملات گواهی سپرده کالایی شفاف سازی کرد. سید حمید سیدی گفت: بانک ها صرفا انباردار بورس بوده و نقش خزانه داری را برای نگهداری و صدور گواهی سپرده سکه طلا ایفا می کنند و هیچ گونه دخالتی در معاملات و یا افزایش و کاهش قیمت ندارند. به گفته وی، نکته ای که در نظر افرادی که انتقاد می کنند مغفول مانده این است که خرید و فروش سکه به صورت فیزیکی و یا گواهی سپرده برای بانک منع بوده و بانک نمی تواند نقشی در نوسانات قیمتی داشته باشد.

سیدی در گفت و گو با «کالاخبر» با اشاره به اینکه بانک رفاه به عنوان اولین خزانه معاملات گواهی سپرده سکه طلا در بورس کالا پذیرفته شد، گفت: بانک رفاه بیشترین ظرفیت خزانه نگهداری سکه طلا برای صدور گواهی سپرده سکه را در اختیار دارد؛ اما در طول این سنوات حتی یک گواهی سپرده نیز خرید و فروش نکرده و انجام این معاملات جزو سیاست های مجموعه هم نبوده و نیست.
چه افرادی منتقد معاملات گواهی سکه هستند؟
وی در خصوص هجمه های مطرح شده علیه بانک هایی که در معاملات گواهی سپرده سکه طلا در بورس کالا به عنوان خزانه فعال هستند، اظهار کرد: به نظر می رسد تمام این هجمه ها ناشی از دو سناریو باشد؛ اول به دلیل عدم اطلاع و آگاهی نسبت به مکانیسم های معاملات گواهی سپرده کالایی و مزایای آن بین عموم مردم است که منجر به آن می شود تا برخی بانک ها را در نوسانات قیمتی گواهی سپرده سکه  دخیل بدانند. در سناریوی دوم که محتمل تر است، به نظر می رسد برخی گروه هایی که منافعی در معاملات سکه طلا دارند، ابزار گواهی سپرده سکه را خطری برای منافع خود می دانند و در جهت تخریب بانک ها به عنوان خزانه و نیز معاملات گواهی سپرده سکه اقدام به طرح صحبت هایی می کنند که به هیچ عنوان صحت ندارد.
به گفته سیدی، این هجمه ها در حالی گاهی از سوی برخی افراد صاحب نظر و آگاه و آشنا به ابزارهای مالی مطرح می شود که مورد پذیرش نیست و همین امر سناریوی دوم را تقویت می کند و به وضوح مشخص است که هدف این افراد تخریب بانک و بورس و نیز حفاظت از منافع درگیر آن ها در بازار سکه است.
مدیر مالی بانک رفاه کارگران تاکید کرد: این هجمه ها در حالی مطرح است که گواهی سپرده سکه طلا مزایای متعددی برای خریداران و فروشندگان در بر دارد و مهم ترین آن، شفاف سازی معاملات و تسهیل در فرآیندهای معاملاتی است. اما به نظر می رسد این مزایا به مذاق برخی گروه ها و افراد که در بازار فیزیکی و سنتی سکه فعال هستند خوش نمی آید و به دلیل آنکه منافع خود را در خطر می بینند، چنین اتهاماتی به بانک ها می زنند.
امنیت بالا و اطمینان از اصالت سکه
سیدی ضریب امنیتی بالای خزانه بانک ها برای نگهداری سکه های تحویلی و اطمینان از اصالت و سلامت سکه را از دیگر مزایای معاملات گواهی سپرده سکه دانست و گفت: در این بازار افراد با سرمایه اندک به میزان یک دهم ارزش یک سکه تمام بهار آزادی نیز می توانند از نوسانات بازار سکه فیزیکی بهره مند شوند؛ مزیتی که در بازار سنتی وجود ندارد. 
امکان رصد آنلاین معاملات سکه برای بانک مرکزی
وی در ادامه گفت و گو با کالاخبر با تاکید بر اینکه بانک مرکزی باید از این ابزار مالی در حوزه معاملات سکه طلا حمایت ویژه ای داشته باشد، گفت: بانک مرکزی باید در کنار بانک ها و بورس کالا به موضوع ورود کند؛ چراکه گواهی سپرده سکه ابزاری مطلوب برای کنترل و رصد آنلاین معاملات بازار سکه است و اطلاعات جامعی پیرامون میزان خرید و فروش و موجودی خزانه بانک ها ارایه می دهد و براساس این اطلاعات، بانک مرکزی می تواند از این ابزار برای مدیریت بهتر بازار سکه بهره گیرد. 
مدیر مالی بانک رفاه کارگران یکی از مهم ترین و موثرترین اقدامات در بهبود شرایط بازار را عمق بخشیدن و توسعه معاملات گواهی سپرده سکه خواند و گفت: با صدور مجوزهای لازم برای افزایش ظرفیت خزانه بانک های پذیرفته شده در بورس و نیز فعال کردن دیگر بانک ها در این بازار می توان این معاملات را توسعه بخشید و عموم مردم را با آن آشنا کرد. اما همکاری بیشتر بانک ها مستلزم رفع هجمه هایی است که به ناحق به آنها وارد شده و لازم است شفاف سازی بیشتری درباره نقش بانک ها در این بازار صورت گیرد تا بانک ها انگیزه لازم برای ادامه و توسعه فعالیت خود در این زمینه را پیدا کنند. بانک رفاه به عنوان اولین خزانه سکه های بورسی این آمادگی را برای افزایش ظرفیت در بازار گواهی سپرده سکه داراست.وی به لزوم اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در خصوص مزایا و مکانیسم های معاملاتی گواهی سپرده سکه اشاره کرد و گفت: بانک مرکزی، بازار سرمایه و به طور ویژه بورس کالا و بانک هایی که به عنوان خزانه در این بازار فعال هستند، باید با همکاری هم نسبت به اطلاع رسانی دقیق و فرهنگ سازی نسبت به این ابزار معاملاتی اقدام کنند تا شاهد طرح چنین مباحثی در بازار نباشیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها