• ۲۸ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۸
  • کد خبر: 84406
شمش طلا

یکی از ابزارهای نوین مالی برای معامله شمش طلا، گواهی سپرده شمش طلا است که معاملات آن در قالب ورقه بهادار برای اولین بار در اسفند ماه ۱۴۰۱ در بورس کالای ایران راه اندازی شد و در مطلبی که در ادامه از نظر می گذرد مزایا و مراحل معامله در این بازار مطرح شده است.

به گزارش کالاخبر ، سرمایه گذاری در بازار طلا به عنوان یک دارایی با ارزش، دارای پیشینه تاریخی بوده و از آن به عنوان یک سپر تورمی مهم در اقتصاد یاد می شود. در طول سالیان دراز سرمایه گذاری بر روی این دارایی به صورت خرید فیزیکی طلا و شمش صورت می گرفت، اما امروزه روش ها و ابزارهای نوینی به کمک سرمایه گذاران آمده تا امکان خرید طلا را به کمک یکی از این روش ها پیدا کنند.

یکی از ابزارهای نوین مالی برای معامله شمش طلا، گواهی سپرده شمش طلا است که معاملات آن در قالب ورقه بهادار برای اولین بار در اسفند ماه ۱۴۰۱ در بورس کالای ایران راه اندازی شده است.

گواهی سپرده شمش طلا اوراق بهاداری است که در آن معاملات به شیوه نقدی قابل انجام است؛ لذا مشتری خرید شمش طلا از بورس کالا باید برای خرید این ورقه بهادار وجه کافی موردنیاز را پیش از ثبت سفارش در سامانه معاملات در اختیار داشته باشد. البته تفاوت این معاملات با سایر گواهی سپرده کالایی این است که سازوکار پرداخت و دریافت وجه معاملات گواهی سپرده شمش طلا بر مبنای سازوکار دفتر دارایی است.

بر این اساس، پس از انتشار اطلاعیه گشایش نماد معاملاتی در سایت بورس کالای ایران به آدرس WWW.IME.CO.IR، معاملات این ابزار جدید در سامانه معاملات ابزارهای نوین مالی بورس کالا انجام می پذیرد. این معاملات با یک دوره پیش گشایش آغاز شده و پس از اتمام آن، معاملات به شیوه حراج تک قیمتی آغاز و به صورت حراج پیوسته ادامه می یابد. ضمن اینکه معاملات گواهی سپرده شمش طلا علاوه بر شنبه تا چهارشنبه، در روزهای پنج شنبه نیز جریان دارد.

در بیان مزایای معاملات گواهی سپرده شمش طلا می توان به امکان وثیقه گذاری این اوراق اشاره کرد که دارنده آن ضمن برخورداری و کسب انتفاع از نوسانات قیمتی دارایی پایه آن یعنی طلا که قیمت آن به نرخ اونس جهانی و بهای ارز دلار وابسته است، می تواند از این دارایی به عنوان پشتوانه ای برای دریافت تسهیلات از شبکه بانکی نیز بهره گیرد.

امکان جذب سرمایه های سرگردان در اقتصاد کشور به معاملات گواهی سپرده شمش طلا به عنوان یک دارایی پایه جذاب، یکی دیگر از مزایای مهم این ابزار نوین مالی است. حفظ ارزش پول همزمان با امکان افزایش بازدهی موردانتظار به دلیل تاثیرپذیری قیمت دارایی پایه شمش طلا از نوسان قیمت های جهانی به ویژه در شرایطی که قیمت ارز رسمی در کشور ثابت باشد، ویژگی مهم دیگر این ابزار است که می توان به آن اشاره کرد.

از دیگر مزایای معاملات گواهی سپرده شمش طلا به عنوان یک دارایی جذاب با نقدشوندگی بالا، کاهش ریسک های ناشی از سرقت و اصالت کالای خریداری شده است. چراکه شمش های خریداری شده توسط سرمایه گذاران، در خزانه بانک مورد پذیرش بورس کالای ایران در شرایط امن و تحت نظارت نگهداری می شود که در نتیجه آن، دغدغه تامین امنیت و نگهداری این کالای سرمایه ای با ارزش برای فرد از بین می رود. همچنین شمش های نگهداری شده نزد خزانه بانک مورد پذیرش در بورس کالای ایران دارای استانداردهای مورد تایید بورس است؛ بنابراین اصالت کالا تضمین شده است.

مراحل معامله شمش طلا در بازار گواهی سپرده کالایی بورس کالای ایران به این شرح است:

آشنایی با معاملات گواهی سپرده شمش طلا

گواهی های سپرده کالایی در بازار سرمایه از جمله گزینه های پرطرفدار در میان سرمایه گذاران به ویژه در حوزه بازارهای کالایی است و عرضه شمش طلا در قالب این ابزار مالی فرصتی برای علاقه مندان به کسب سود از پتانسیل رشد بازار طلا برای خریداران را فراهم می سازد. ضمن اینکه عرضه این دارایی، به سرمایه گذاران خرد نیز اجازه مشارکت و سرمایه گذاری در بازار با ارزش طلا را می دهد. در گزارش های بعدی، گام های لازم برای انجام معامله گواهی سپرده شمش طلا در بورس کالای ایران از زمان دریافت کد معاملاتی تا زمان تحویل کالا از خزانه بانکی را با هم مرور خواهیم کرد.

**ببینیم و یاد بگیریم؛ با مشاهده موشن گرافیک زیر با معاملات گواهی سپرده شمش طلا آشنا شویم.

https://media.imereport.ir/d/2023/03/10/0/34861.mp4

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها