بورس های کالایی جهان

بورس‌های کالایی را می‌توان مدرن‌ترین روش مبادله کالاهای مصرفی و صنعتی در دنیا دانست. اما سؤال اصلی این است که چرا استقبال از بورس‌های کالایی طی سال‌های اخیر ، گسترش زیادی یافته است و مزیت اصلی و مهم فعالیت در این بازارها چیست؟

به گزارش «کالاخبر» به نقل از «مرکز مطالعاتی بروکینگز»، از اصلی‌ترین مزیت‌های فعالیت در بورس‌های کالایی ، قدرت کشف قیمت یا قیمت‌گذاری واقعی، امکان پیش‌بینی صحیح قیمت و درنهایت، مدیریت ریسک قیمت کالاهاست. در این بازارها ،فروشندگان بزرگ، محصولات مختلف خود را عرضه می‌کنند و خریداران می‌توانند با مقایسه کیفیت محصولات و قیمت آن‌ها، بهترین کالا را انتخاب کنند.

«مارکت واچ» در این زمینه نوشت: «تعیین قیمت تعادلی یک کالا تنها و تنها در یک بورس کالایی پویا امکان‌پذیر است. بازاری که اطلاعات کامل در مورد محصولات وجود دارد و خریداران از تمام محصولات موجود در بازار و ویژگی‌های آن‌ها اطلاع دارند.»

«مارکت واچ» پیرامون قدرت بازارها در پیش‌بینی قیمت کالاها و حمایت از تولیدکنندگان نوشت: «تقاضا برای یک کالا بسیار کشش‌پذیر است و افزایش قیمت می‌تواند افت شدید تقاضا را به همراه داشته باشد. تولیدکنندگان باید اطمینان داشته باشند که قیمت در طول دوره قرارداد آن‌ها تغییر چندانی نمی‌کند تا بتوانند بر مبنای آن قیمت، به تولید و سرمایه‌گذاری بپردازند. قراردادهای آتی می‌تواند این نقش را برای تولیدکنندگان کالاها داشته باشد و به آن‌ها امکان دهد محصول خود را با قیمت مناسب به خریدار ، عرضه کنند. بنابراین، بورس‌های کالایی نقش مهمی در حمایت از تولید و پیش‌بینی پذیری قیمت محصولات در بازار داشته باشد و همین ویژگی‌ها ، زمینه را برای توسعه بازارهای کالایی در دنیا فراهم کرده است.»

باید در نظر داشت که حمایت از تولیدکنندگان به معنای تضمین رشد اقتصادی یک کشور و توسعه صنعتی و تولیدی آن است که اهمیت زیادی دارد. یکی دیگر از ویژگی‌های مهم فعالیت در بورس‌های کالایی دنیا، قدرت مدیریت ریسک قیمت است. به این معنا که خریدار یک کالا در بازار نقدی، قراردادی کاملاً مخالف در بازار آتی منعقد می‌کند تا در صورت تغییر وضعیت بازار بتواند از منافع در بازار آتی بهره‌مند شود، یعنی اگر در قرارداد نقدی متضرر شد بتواند بخشی از این ضرر را در قرارداد آتی جبران کند. این روش معامله برای فعالان در بازارهای کالایی منافع زیادی دارد و در سال‌های اخیر فعالیت در دو بازار نقدی و آتی، به‌صورت هم‌زمان، افزایش چشمگیری داشته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها