طلا

تحلیلگران بازار جهانی پیش بینی می کنند نوسان قیمت طلا ادامه خواهد داشت و ممکن است از نوسان ۱۰۰ دلاری معاملات روزانه در هفته ای که گذشت هم بیشتر باشد.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از خبرگزاری ایسنا، با وجود دورنمای مثبتی که پیش روی بازار طلا وجود دارد، نوسان قیمتها در هفته گذشته باعث شد سرمایه گذاران به دنبال انتخاب یک استراتژی برای معاملات باشند و همزمان طلا در بالای مرز ۱۹۰۰ فراز و فرود چشمگیری را تجربه کرد. هر اونس طلا در معاملات روز جمعه بازار نیویورک ۴۲ دلار و ۳۰ سنت معادل ۲.۲ درصد افزایش پیدا کرد و در ۱۹۷۴ دلار و ۹۰ بسته شد و برای کل هفته ۱.۴ درصد افزایش ثبت کرد.

پیتر هاگ، مدیر معاملات جهانی کیتکو متالز در این باره گفت: ما در چند هفته گذشته شاهد نوسان بالای قیمتها بودیم و این وضعیت تغییری نخواهد داشت. عوامل تاثیرگذار زیادی شامل ارزش بازار سهام، اظهارات روز پنج شنبه رییس بانک مرکزی آمریکا و انتخابات ریاست جمهوری نوامبر آمریکا وجود دارد. نوسان قیمتها تا دسامبر ادامه خواهد داشت و معاملات را بی نهایت دشوار می کند. هر گونه خبری که اعلام می شود ممکن است باعث نوسان قیمتها شود.

وی به صعود قیمت اونس طلا به مرز ۲۰۰۰ دلار خوش بین بوده و گفت: اگر طلا بتواند در بالای این سطح مهم به صعود بیشتر ادامه دهد، افزایش قیمت بیشتری پیدا خواهد کرد.

اما سوال بزرگ این است که آیا روند تحکیم قیمت طلا به پایان رسیده است. دانیل گالی، استراتژیست کالای شرکت "تی دی سکیوریتیز" به کیتکو نیوز گفت: طلا از زمان شیوع ویروس کرونا در یک روند صعودی بسر می برد و معامله گران الگوهای فنی را زیر نظر دارند. اگر طلا بتواند قیمت ۲۰۰۰ دلار را بشکند، روند افزایشی آن قویتر خواهد شد.

تحلیلگران هشدار دادند معاملات بسیار اندک باعث نوسان شدید قیمتها در فضای طلا خواهد شد. کوین گریدی، رییس شرکت فونیکس فیوچرز به کیتکونیوز گفت: معامله گران زیادی محتاط بوده و معاملات اندک است. خریدهای زیادی بر مبنای فنی است. طلا روز پنج شنبه ۳۰ دلار صعود کرد و سپس ۷۰ دلار ریزش پیدا کرد. نوسان ۱۰۰ دلاری برای طلا معمول نیست. بسیاری از افراد در حاشیه بازار قرار گرفته اند و معاملات در هفته جاری از این هم کمتر خواهد بود و در نتیجه نوسان قیمت تشدید می شود. وی گفت: بسیاری از سرمایه گذاران به دلیل سطح بالای نوسان قیمت طلا، صندوق‌های ETF تحت پشتوانه طلا را به جای معامله طلا انتخاب کرده اند.

پس از سخنرانی روز پنج شنبه جروم پاول، رییس بانک مرکزی آمریکا در جکسون هال، بازار طلا دچار سردرگمی شد. پاول رویکرد جدیدی برای سیاست پولی معرفی کرد که اجازه می دهد تورم و اشتغال بالاتر بروند. بانک مرکزی آمریکا اکنون تورم دو درصد را هدف گرفته و اطمینان داده که نرخهای بهره در سالهای آینده پایین خواهند ماند. اگرچه این خبر خوب برای طلا بود اما این فلز ارزشمند در عرض یک ساعت پس از اظهارات پاول ۷۲ دلار ریزش قیمت پیدا کرد.

به گفته پیتر هاگ، بازار مایل بود اظهارات قاطعتری درباره سیاست بانک مرکزی آمریکا در خصوص تورم بشنود. پاول در جریان سخنرانی خود ابتدا گفت که بانک مرکزی می خواهد از یک مدل تورم متوسط استفاده کرده و اجازه دهد تا زمان بهبود اقتصاد تورم اندکی بالاتر رود. اما پنج دقیقه بعد پاول گفت اگر تورم بالاتر رود، بانک مرکزی برای پایین آوردن آن اقدام خواهد کرد. این مسئله تاثیر مثبت اظهارات اولیه وی بر بازار را زدود. با این حال با وجود سردرگمی که ایجاد شد، تصویر کلی برای طلا بسیار مثبت است. سیاستهای پولی فوق تسهیلی بانک مرکزی آمریکا حداقل تا پایان سال ۲۰۲۱ و تا زمانی که اقتصاد احیا شود، ادامه خواهد داشت و در چنین فضایی، قیمت طلا بالاتر می رود.

بر اساس گزارش کیتکونیوز، در هفته جاری اطلاعات اقتصادی جدیدی منتشر خواهد شد که مهمترین و تاثیرگذارترین آن بر بازار طلا، آمار اشتغال ماهانه آمریکا خواهد بود که روز جمعه اعلام می شود. سایر آمارها شامل شاخص مدیران خرید بخش تولید ISM، آمار اشتغال بخش خصوصی ADP و شاخص مدیران خرید بخش غیرتولیدی ISM هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها