کامودیتی

بازار جهانی کالاهای اساسی با ورود به سال جدید میلادی تحت تأثیر ریسک‌های مختلفی است و روزهای پرنوسانی را تجربه می‌کند که اغلب، در پاندمی کرونا ریشه دارد، از یک‌سو، شیوع کرونا، سطح تولید و عرضه محصولات را کاهش داده و از سوی دیگر، آغاز واکسیناسیون به رشد مصرف و تقاضا و افزایش قیمت‌ها، دامن زده است.

به گزارش اختصاصی «کالاخبر»؛ براساس تازه‌ترین گزارش بانک جهانی؛ در فصل اول سال ۲۰۲۱ میلادی، قیمت کالاهای اساسی در دنیا افزایش پیدا کرد و دلیل این مسئله افزایش تقاضا برای این کالاها در دنیا عنوان شد. رشد اقتصاد جهانی، خروج بسیاری از کشورها از رکود اقتصادی و سرعت بالای واکسیناسیون در شماری از کشورهای صنعتی، عامل اصلی افزایش قیمت کالاهای اساسی، بیان شده است. اما سؤال این است که آیا این روند موقتی خواهد بود بااینکه در ادامه سال هم شاهد افزایش قیمت کالاهای اساسی در بازارهای جهانی خواهیم بود؟

طبق گزارش جهانی، تا انتهای سال جاری، شاهد ثبات در بازار کالاهای اساسی خواهیم بود و رشدی که در فصل اول در بازار اتفاق افتاد، تا انتهای امسال، همچنان حفظ خواهد شد و نوسان شدیدی رخ نخواهد داد. انتظار می‌رود، قیمت کالاهای اساسی، پایان سال جاری در سطحی مشابه سطح قیمت در انتهای فصل اول امسال باقی بماند. دلیل این ثبات نسبی در بازار کالاهای اساسی را می‌توان انتظار رشد اقتصادی در دنیا و ازسرگیری فعالیت‌های اقتصادی در شمار زیادی از کشورهای صنعتی دانست. البته تحقق این پیش‌بینی تا اندازه زیادی بستگی به روند واکسیناسیون و توزیع عادلانه واکسن در جهان دارد.

طبق این گزارش، متوسط شاخص قیمت انرژی در سال ۲۰۲۱ میلادی ۳۰ درصد بالاتر از سال ۲۰۲۰ خواهد بود و درصورتی‌که محدودیت سفرهای بین‌المللی از بین برود، افزایش قیمت نفت را تجربه خواهیم کرد. براساس این پیش‌بینی، متوسط قیمت هر بشکه نفت در سال جاری به مرز ۵۶ دلار می‌رسد، این در حالی است که در فصل اول امسال شاهد رسیدن قیمت نفت به مرز ۶۰ دلار بودیم.

همچنین انتظار می رود قیمت فلزات اساسی در سال جاری ۳۰ درصد و قیمت محصولات کشاورزی ۱۴ درصد نسبت به سال قبل افزایش یابد. آمارها نشان می‌دهد شاخص قیمت تمام کالاهای اساسی در فصل اول امسال، بالاتر از متوسط قیمت سال قبل بود و بیشترین نرخ رشد در قیمت نفت، مس و برخی از فرآورده‌های غذایی مشاهده شده است.

برپایه گزارش بانک جهانی، در فصل اول امسال، نرخ رشد اقتصادی دنیا بیش ‌از پیش‌بینی‌های قبلی بود و همین مسئله زمینه را برای افزایش قیمت کالاهای اساسی فراهم کرد و درصورتی‌که تا انتهای سال هم روندی مشابه در دنیا طی شود و اقتصاد با سرعتی بالاتر از انتظارات قبلی رشد کند، می‌توان انتظار ثبات و حتی افزایش ارزش کالاهای اساسی را داشت.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها