سیمان

بازار سیمان طی ۲ سال حضور در بورس کالا از رونق خوبی برخوردار بود به طوری که یک میلیون و ۶۹ هزار و ۲۳۰ تن سیمان از ۲۴ شرکت در بازار فیزیکی و ۶۳ هزار تن در تالار صادراتی مورد معامله قرار گرفت.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»،ورود هر محصول به بورس کالا به روند قیمت گذاری و ایجاد شفافیت در بازار آن محصول کمک خواهد کرد که متاسفانه اتخاذ سیاست‌های انقباضی و تعیین سقف قیمت برای سیمان از سوی دولت وقت در سال ۹۱ سبب کناره گیری فعالان این صنعت از عرضه در بورس کالا شد. 
پیام آرمات، مدیر کالایی کارگزاری آپادانا با بیان این مطلب افزود: البته اتخاذ سیاست‌های انقباضی برای جلوگیری از دلال بازی و افزایش بی رویه قیمت کالاها می‌تواند راهگشا باشد اما نباید به گونه‌ای باشد که تولیدکننده بتواند محصول خود را در بازار آزاد با قیمت بالاتر بفروشد و این سقف قیمت سدی برای کسب منفعت او شود. او در تشریح گذشته عرضه سیمان در بورس کالا گفت: اندکی پس از خروج سیمان از بورس کالا، کشور دچار رکود اقتصادی شد و اولین صنعتی که به این رکود واکنش نشان داد، صنعت ساختمان بود. وی اضافه کرد: در این میان صنعت سیمان و کاشی و سرامیک بیشترین آسیب را دیدند. در حال حاضر میلیون‌ها تن سیمان در انبارها موجود است و تولید بیش از تقاضاست. 

صنعت سیمان می تواند نفسی تازه بگیرد

آرمات در ادامه با بیان اینکه زمزمه‌های ورود دوباره سیمان از ۲ سال پیش تاکنون شنیده می‌شد، افزود: در این میان دولت تدبیر و امید آزادسازی قیمت سیمان را در برنامه خود دارد. واقعیت این است که هر چقدر به سمت عرضه در بورس کالا قدم برداریم به اقتصاد پایدار، پویا و شفاف نزدیک‌تر خواهیم شد چرا که در این مجموعه قیمت به واسطه مکانیزم عرضه و تقاضا شکل می‌گیرد. این کارشناس بورس کالا خاطرنشان کرد:  در عین حال بورس کالا ابزارهایی برای اجرای سیاست‌های انبساطی و انقباضی برای کنترل قیمت‌ها دارد و می‌تواند از به اصطلاح دلال بازی برای یک محصول جلوگیری کند. وی افزود: همچنین برای توسعه خط تولید یک شرکت و تامین نقدینگی برای آن می‌توان اوراق سلف موازی منتشر کرد. او تصریح کرد: در مجموع ابزارهای بورس کالا برای کمک به صنعت زیاد است و در این میان آزادسازی قیمت سیمان و عرضه آزاد آن در بورس کالا نفس تازه‌ای به این صنعت خواهد داد. 

مدیر کالایی کارگزاری آپادانا در ادامه با تاکید بر اینکه محصول سیمان باید درجه بندی شود، گفت: متاسفانه در حال حاضر سیمان تولید شده در همه کارخانه‌ها به یک قیمت عرضه می‌شوند به طوری که قیمت سیمان با کیفیت و بی کیفیت یکسان است. وی افزود: در همین ارتباط عرضه در بورس می‌تواند هم به نرخ سنجی صحیح این محصول و هم به بالا رفتن انگیزه کارخانه‌ها برای ارتقای سطح کیفی محصولشان کمک کند. او همچنین اظهار کرد: از طرف دیگر ظرفیت تولید بالای سیمان در کشور این مزیت را ایجاد کرده است که علاوه بر تامین نیاز بازار داخل بتوانیم به بازارهای صادراتی نیز فکر کنیم. بر این اساس، حالا که کارخانه‌ها با مازاد تولید روبه‌رو هستند، می‌توانند با عرضه در تالار صادراتی بورس کالا بازاریابی جهانی برای محصولشان داشته باشند. 
آرمات همچنین اظهار کرد: در حال حاضر بیش از ۷۰ کارگزاری در بورس کالا فعال هستند که با هزینه بسیار پایین ( ۲۶۲ هزارم درصد مبلغ فروش) بازاریابی محصولات را انجام می‌دهند و از سوی دیگر بالا رفتن نام یک محصول در بورس کالا نیز خود به خود تبلیغی برای آن شرکت به شمار می‌رود چرا که تمام فعالان اقتصادی و تجار تابلوی بورس کالا را رصد می‌کنند.

او ادامه داد: در حال حاضر معاملات قیر، سنگ آهن و عایق رطوبتی در تالار صادراتی از حجم قابل قبولی برخوردار است و سیمان نیز می‌تواند در این بازار سهمی برای خود پیدا کند. از طرف دیگر صادرات از طریق بورس کالا تا حدود زیادی بوروکراسی‌های اداری صادرات را از تولیدکننده به سمت بورس هدایت می‌کند و صادرکننده لازم نیست که خود را درگیر این مسائل و برای آن هزینه کند. 

وی اظهار کرد: از طرف دیگر تعهدات معامله در بورس کالا برای دو طرف مزیت‌هایی را ایجاد کرده که فعالیت تجاری در فضایی بسیار امن شکل بگیرد و هیچ یک از طرفین حتی فکر زیر پا گذاشتن تعهدات خود را به ذهن راه ندهد چرا که در این صورت باید ضرر و زیان پرداخت کند. 
پیام آرمات در ادامه با اشاره به اینکه شفافیت مالیاتی یکی دیگر از مزیت‌های عرضه در بورس کالاست، عنوان کرد: دولت اگر می‌خواهد به درآمد مالیاتی دست پیدا کند هیچ کجا بهتر از بورس کالا این فضای شفاف را ایجاد نخواهد کرد. بنابراین با توسعه عرضه محصولات در بورس کالا به شفاف شدن بازار معاملات نیز کمک خواهد شد.

وی افزود: از طرف دیگر کیفیت هر محصولی که در بورس پذیرش می‌شود قبلا توسط اعضای کمیته فنی و پذیرش بورس کالا  مورد بررسی قرار گرفته است و در واقع عرضه در بورس کالا به معنای مهر تاییدی بر کیفیت محصولات است.

او در پایان بیان کرد: عرضه هر محصولی در بورس کالا بر روند ارزش سهام آن در بازار سرمایه تاثیر خواهد داشت و درواقع بازار سرمایه آینه بورس کالاست. آزادسازی قیمت سیمان و به دنبال آن عرضه در بورس کالا به زودی باعث رونق معاملات این محصول خواهد شد و ما شاهد بالا رفتن صورت‌های مالی شرکت‌های سیمانی خواهیم بود و به دنبال آن، بازار سهام سیمانی‌ها نیز رونق خواهد گرفت.

نیاز به حمایت دولت

در همین زمینه دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با تاکید بر اینکه اکنون با مازاد تولید سیمان در کشور روبه‌رو هستیم، اظهار کرد: ما همچنان درصدد صادرات سیمان از طریق بورس کالای ایران به بازارهای جهانی هستیم و برای اینکه بتوانیم برای فروش سیمان صادراتی در بورس کالا برنامه‌ریزی کنیم، به حمایت دولت نیازمندیم. عبدالرضا شیخان افزود: خوشبختانه تولید سیمان به طور کامل پاسخگوی نیاز داخلی کشور است، اما بهتر است دست روی دست نگذاریم و تا رسیدن به اهدافمان، بازار داخلی را به سمتی سوق دهیم که علاوه بر توسعه صادرات، تقاضا داخلی نیز افزایش یابد. وی ادامه داد: اگر چه قیمت سیمان در راستای استراتژی نظام عرضه و تقاضا و تنظیم بازار داخلی و صادراتی از شمول قیمت گذاری دولتی خارج شده، اما این امر دلیل نمی‌شود که بخواهیم به صورت مستقل و به دور از شفافیت و بازار رقابتی بورس صنعت خود را هدایت کنیم.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با اشاره به مزایای ورود سیمان به رینگ صادراتی گفت: با عرضه سیمان صادراتی در بورس کالای ایران می‌توانیم قیمت‌ها را در مرز رقابتی قرار دهیم و به این واسطه دست دلالان و سودجویان را از این بازار کوتاه کنیم. البته ناگفته نماند این کار زمانی نتیجه خواهد داد که موانع ورود به بورس کالا از سر راهمان برداشته شود تا همه تولیدکنندگان سیمان داخلی وارد این بازار معاملاتی شفاف شوند. شرایط کنونی شرکت‌های تولیدی سیمان به گونه‌ای است که ایجاب می‌کند با تشکیل کنسرسیوم‌های جدید صنعت را از رکود نجات دهیم.
منبع: عصر بازار

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها