• ۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۱
  • کد خبر: 44193
فولاد

بررسی کارنامه تولید فولاد ایران از مرداد ۱۳۹۲ تا پایان مرداد ماه ۹۹ همواره روند رو به جلو را نشان می‌دهد و این بگونه‌ای است که در سال‌های اخیر رشد تولید در این بخش به گواهی انجمن جهانی فولاد، فراتر از متوسط جهان به ثبت رسیده است.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از ایرنا، «حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری نهم مهر ماه جاری در نشست هیات وزیران با اشاره به آمار ۵ ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل اظهارداشت: باوجود شیوع بیماری کرونا، این آمار نشان دهنده رشد قابل ملاحظه بخش‌های صنعتی کشور از جمله فولاد، پتروشیمی، لوازم خانگی و خودرو است.»

«وی با بیان اینکه از کالاهای مهم تولیدی از فولاد تا پتروشیمی تا لوازم خانگی و خودرو تولید آنها امسال نسبت به پنج ماه نخست سال قبل رشد تولید داشته‌اند، ابراز داشت: مردم باید بدانند علیرغم سختی‌ها و فشار تحریم بخش تولیدی، هم در حوزه کشاورزی و هم در حوزه صنعت و هم در بخش‌هایی خدمات رشد داشته است.»  

بنابراین با استناد به سخنان رییس جمهوری، صنعت راهبردی فولاد در دوره مزبور، از شتابی فراتر از انتظار بازدهی خود را نشان داده و کشورمان از وارد کننده تولیدات فولادی، امروز بیش از ۱۰ میلیون تن صادرات فولاد ایران از قاره آسیا، اروپا، آفریقا و تا آمریکای لاتین را پشت سرگذاشته و کیفیت بالای آن موجب کنار گذاردن رقبا در برخی از این بازارها شده است.   

۲۳۰ میلیون تن ظرفیت تولید زنجیره فولاد

براساس آخرین آمارهای سرپرست پیشین وزارت صنعت، معدن و تجارت، ظرفیت تولید زنجیره فولاد کشور از ۱۲۳ میلیون تن در سال ۹۲ به ۲۳۰ میلیون تن در سال ۹۹ رسیده است.

جعفر سرقینی گفته بود: امروز به همت متخصصان ایرانی و با وجود همه تحریم‌های ظالمانه دشمن به ظرفیت ۳۷ میلیون تن فولاد خام در کشور رسیده‌ایم.

امروز ایران صاحب رتبه دهم جهانی در تولید فولاد است و پیش بینی شده در افق ۱۴۰۴ براساس سند چشم انداز با تحقق ظرفیت ۵۵ میلیون تنی، به جایگاه هفتم برسد. 

سرپرست وزارت صنعت، معدن وتجارت این آمار را هم داد که رشد تولید فولاد دنیا در سال گذشته ۳.۵ درصد رشد داشت، اما با وجود سنگین‌ترین تحریم‌ها با اتکا به روحیه جهادی رشد تولید فولاد خام کشور ۶.۵ درصد شد.

 تولید شمش فولادی در پنج ماهه امسال

میزان تولید شمش فولادی در پنج ماه نخست امسال از سطح ۹ میلیون و ۶۰۷ هزار تن گذشت و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش ۱۹ درصدی را ثبت کرد.

 برپایه جداول آماری انجمن تولید کنندگان فولاد ایران، میزان تولید شمش فولادی در پنج ماهه ۱۳۹۸ بالغ بر هشت میلیون و ۹۰ هزار تن بود.

براساس داده‌های عملکرد پنج ماهه امسال میزان تولید شمش فولادی (بیلت و بلوم) به رقم پنج میلیون و ۳۱۵ هزار تن رسید که در مقایسه با چهار میلیون و ۶۹۰ هزار تن تولید پنج ماهه ۹۸ رشد ۱۳ درصد را نشان می‌دهد.

همچنین در دوره این گزارش میزان تولید شمش فولادی( اسلب) رقم چهار میلیون و ۲۹۲ هزار تن را ثبت کرد که نسبت به پنج ماهه ابتدایی ۹۸ با رقم سه میلیون و ۴۰۰ هزار تن افزایش ۲۶ درصدی را گواهی می‌دهد.

رشد ۱۶ درصدی تولیدات فولادی

آمار مورد بررسی حاکی است، کل تولیدات فولادی در پنج ماهه امسال به رقم هشت میلیون و ۳۸۸ هزار تن رسید و در مقایسه با هفت میلیون و ۲۲۶ هزار تن عملکرد دوره مشابه پارسال افزایش ۱۶ درصدی را نشان می‌دهد.

مجموع مقاطع طویل فولادی تولید شده در دوره زمانی یاد شده به رقم چهار میلیون و ۲۳ هزار تن رسید و نسبت به سه میلیون و ۱۱ هزار تن پنج ماهه ۹۸ افزایش ۳۴ درصدی دارد. 

علاوه براین مجموع مقاطع تخت فولادی نیز در پنج ماهه ۹۹ بالغ بر سه میلیون و ۹۸۱ هزار تن بود و در مقایسه با مدت مشابه در سال ۹۸ که سه میلیون و ۴۹۱ هزار تن بود، رشد ۱۴ درصدی را ثبت کرد.

امسال پیش‌بینی شده با ظرفیت بیش از ۴۰ میلیون تنی این بخش، میزان تولید به رقم حدود ۳۳ میلیون تن برسد. 

صادرات ۱۲ میلیون تنی انواع فولاد درسال ۹۸

سرقینی گفته بود، سال ۹۱ حدود ۶.۵ میلیون تن واردات و ۱.۵ میلیون تن صادرات فولاد داشتیم، اما درسال ۹۸ در زمینه صادرات فولاد رکورد زده شد و به ۱۲ میلیون تن صادرات انواع فولاد رسیدیم.

وی تشریح کرد: ایران سال گذشته برای تکمیل زنجیره‌ها بالغ بر ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تن واردات فولاد داشت که این امر برای فولادهای آلیاژی و مخصوص بوده که اکنون تولید این اقلام در داخل کشور در دستور کار است.

کشورمان در چارچوب ظرفیت ۵۵ میلیون تنی فولاد خام تا افق ۱۴۰۴ پروژه های مختلف به استعداد تولید۲۰ میلیون تن را در دست اجرا تا با تحقق آنها، هدف برنامه حاصل می شود.

 ارزش صادرات بخش معدن و صنایع معدنی در پنج ماهه ۹۹

 ارزش صادرات بخش معدن و صنایع معدنی در پنج ماهه نخست امسال به رقم دو میلیارد و ۱۷۶ میلیون دلار رسید که از این رقم بیش از ۵۰ درصد سهم زنجیره فولاد و تولیدات فولادی مرتبط است.

 برپایه اطلاعات گمرک جمهوری اسلامی ایران حجم تجارت خارجی کشور در پنج ماهه نخست امسال به ۲۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار رسید که  در این مدت ۵۲ میلیون تن انواع کالا صادر شد. 

آمارهای مورد بررسی نشان می دهد در پنج ماهه امسال بیش از سه میلیون تن زنجیره فولاد و محصولات فولادی مرتبط به ارزش افزون بر یک میلیارد و ۱۱۸ میلیون دلار به بازارهای هدف، صادر شد. 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها