دشتیانه

عضو هیات مدیره شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان گفت: کشف قیمت ها باید فقط از طریق مکانیسم عرضه و تقاضا در بورس کالا تعیین شود، اما در طرف مقابل تنظیم دستوری بازار منجر به رانت و تضعیف تولید می شود.

به گزارش کالاخبر، «احسان دشتیانه» در گفت وگو با معدن ۲۴ درخصوص کاهش قیمت شمش فولاد و در مقابل مقاومت میلگرد در مقابل ارزانی، برای تنظیم بازار فولاد آیا راه درستی در پیش گرفته شده است؟ و آیا این کاهش قیمت ها به دست مصرف کننده نهایی می رسد یا خیر؟ افزود:‌ خروجی و نتیجه قیمت های دستوری، اختلاف فاحش قیمت ورق فولاد مبارکه در بورس و بازار است.
به گفته این مقام مسوول ذوب آهن، این مسیر بارها در کشور امتحان شده که در زمان کاهش ارزش ریال و تورم ناشی از بالا رفتن نرخ ارز خواستیم در برابر افزایش قیمت کالاهای صادراتی مقاومت کنیم.
وی ادامه داد: اتفاقی که همواره افتاده نیز این بود که قیمت ها در ابتدا به صورت دستوری کنترل شدند، اما در ادامه فنر قیمت ها رها شد و حتی بیشتر از افزایش های اولیه شد.
دشتیانه با بیان اینکه نمی توانیم در برابر افزایش قیمت ارز مقاومت کنیم، خاطرنشان کرد: اگر دولت و بانک مرکزی توانستند ارز را تحت کنترل خود در آورند، به تبع آن قیمت فولاد نیز کنترل می شود، اما می توان قیمت آن را در حاشیه قیمت جهانی کنترل کرد.
عضو هیات مدیره ذوب آهن ادامه داد: تنظیم بازار دستوری و دخالت ها هیچ وقت جواب نداده است و فقط در این میان عده ای توانستند رانت های قابل توجهی ببرند.
وی با اشاره به شرکت فولاد مبارکه، گفت: در حالی که این شرکت همه درآمدهایش را صرف توسعه کرده، اما سود آن به اسم کنترل و تنظیم بازار نصیب عده ای دلال و واسطه می شود.
دشتیانه بیان داشت: مطابق آمارها سال گذشته ۱۶.۷ میلیون تن شمش فولاد در کشور تولید شد که ۴.۸ میلیون تن آن صادر شده است.
وی گفت: از ۱۱.۹ میلیون تن باقی مانده ۳.۸ میلیون تن تولید توسط واحدهای خودمصرف بوده که شمش تولیدیشان را به مقاطع تبدیل کرده‌اند و به طور عمده ۱۰ کارخانه بزرگ را شامل می شود.
این مقام مسئول ذوب آهن اضافه کرد: از ۸.۱ میلیون تن باقی مانده، یک میلیون تن آن شمش صنعتی بوده که به مصارف خاص نظیر کلاف های صنعتی و غیره رسیده است.
وی اظهار داشت: از ۷.۱ میلیون تن باقی مانده، ۳.۷ میلیون تن آن شمش القایی بوده که بیش از ۱۲۰ کارخانه آن را تولید می کنند.
وی بیان داشت: ۲.۷ میلیون تن دیگر شمش فولاد در بورس عرضه شده که شمش‌های قوسی کارخانه‌های بزرگ را شامل می‌شود و بر این اساس ۷۰۰ هزار تن دیگر باقی می ماند که خارج از بورس فروخته شده و ما نیز نسبت به این موضوع اعتراض داریم.
این عضو هیات مدیره ذوب آهن خاطرنشان کرد: سال گذشته بر مبنای تولید ۱۱.۹ میلیون تن شمش فولادی، باید دست‌کم ۱۱.۵ میلیون تن مقاطع فولادی تولید می شد، اما آمارها نشان دهنده تولید ۱۰.۲ میلیون تن مقاطع است و باید دید مابه التفاوت آن کجا رفته است؟
وی یادآور شد: از آنجایی که قیمت ها دستوری بوده، به نظر می‌رسد واحدها بیش از نیازشان شمش خریده باشند، اما مقاطع تولید نکرده باشند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها