بورس مسکن ملک املاک

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: ورود وزارت دفاع به بازار سرمایه برای فروش املاک و اراضی در بورس کالا گامی بزرگ در جهت شفافیت اقتصادی است.


​​​​​به گزارش «کالاخبر»؛ احمد بیات در گفت وگو با میزان در خصوص عرضه املاک در بورس کالا گفت: این روزها شاهد استقبال سازمان‌ها و نهادهای دولتی و عمومی برای عرضه املاک مازادشان در بورس کالا هستیم که نخستین حسن این اقدام، شفافیت اقتصادی و کنار رفتن احتمال فساد در این مسیر است.

وی افزود: ورود وزارت دفاع به بازار سرمایه برای فروش املاک و اراضی در بورس کالا گامی بزرگ در جهت شفافیت اقتصادی است.

کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: مهم‌ترین ویژگی بورس کالا، کشف نرخ است و زمانی کشف نرخ معنی واقعی خودش رو نشان می‌دهد که عرضه و تقاضا افزایش یابد؛ بنابراین با افزایش عرضه املاک در بورس و کشف نرخ، مهم‌ترین ویژگی بورس برای بازار مسکن رخ می‌دهد و به دلیل وجود قیمت‌های واقعی، جذابیت این معاملات برای مشتریان نیز بیشتر خواهد شد.

بیات به مزایده‌های پاکتی و معاملات سنتی در فروش املاک مازاد دولتی اشاره کرد و افزود: مزایده‌هایی که برای فروش املاک و اراضی مازاد نهادهای دولتی برگزار می‌شود، تقریبا در تمام فرآیند آن شفافیت مخدوش می‌شود و حتی متقاضیان از نرخ‌های رقابتی اطلاعی ندارند، اما با حراج الکترونیک املاک در تالار بورس کالا، کل فرآیند معامله مانند شیشه شفاف می‌شود و همه می‌توانند در صورت داشتن اهلیت در این حراج الکترونیکی مشارکت کنند.

جذابیت خرید متری مسکن

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص امکان انتشار اوراق سلف موازی برای تامین پروژه‌های مسکن و فروش متری مسکن گفت: با توجه به اتفاقی که در یکسال گذشته در بازار مسکن رخ داده و قیمت‌ها بسیار افزایش یافته است، اوراق سلف موازی مسکن در بورس کالا می‌تواند به متقاضیان خرید ملک که دیگر توان خرید یک ملک کامل را ندارند کمک کند تا به صورت متری و براساس بودجه خود از یک پروژه، ملک بخرند و از تورم عقب نمانند؛ این افراد تا زمان اتمام پروژه مسکونی می‌توانند با اضافه کردن متراژ خود به تدریج صاحب خانه شوند.

بیات در پایان گفت: انتشار اوراق سلف مسکن برای انبوه سازان نیز ابزار جذابی خواهد بود تا یکی از مشکلات بزرگ آن‌ها در پروژه‌های ساخت یعنی تامین مالی به وسیله ابزار سلف موازی مرتفع گردد.

براساس این گزارش، نهم آذرماه جاری یک قطعه زمین محصور شده واقع در شهرستان دماوند - دشت مشاء به مساحت ۳۶۲۳.۴۵ مترمربع دارای سند شش دانگ به قیمت پایه ۱۳۰ میلیارد ریال در بورس کالای ایران روی میز فروش می‌رود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها