محمد آقایی

محمد پورسید آقایی، کارشناس بازار سرمایه در خصوص عرضه ملک وزارت دفاع در روز نهم آذرماه در بورس کالا گفت: از اصلی ترین مزایای عرضه املاک و مستغلات در بورس کالا، کشف نرخ منصفانه است به طوریکه این معاملات در سراسر کشور امکان رصد دارد و هر کسی در هر نقطه ای می تواند با انجام مقدماتی همچون دریافت کد و انتخاب کارگزار، در حراج فروش املاک شرکت کند و نرخ مورد نظر خود را روی تابلو ببرد.

آقایی در گفت و گو با «کالاخبر» با طرح این پرسش که آیا در معاملات سنتی و مزایده های فعلی املاک به خصوص در نهادهای دولتی و عمومی، این شفافیت و تسهیل معامله وجود دارد؟ گفت: طبیعتا در مزایده های فعلی هیچ یک از مزایای مبادله املاک در بورس کالا وجود ندارد و موضوع مهم دیگر آن است که به دلیل حراج الکترونیک و شفافیت موجود، از هر گونه رانت و شبهه ای در معاملات پیشگیری می شود.

تجربه موفق جایگزینی حراج الکترونیک با مزایده 

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: جایگزینی مزایده های پاکتی املاک شرکت ها با حراج الکترونیک در بورس کالا شدنی است و بورس تجربه این جایگزینی را داشته است. از سال ۹۴-۹۳ در تابلوی فرعی بورس کالا معاملات ضایعات فلزی انجام شد و شرکت راه آهن با انتخاب شفافیت، حجم قابل توجهی از ضایعات خود را راهی تالار فرعی بورس کالا کرد و طی این سال ها نتیجه این عرضه ها را می توان در شفافیت کامل مبادلات و مشخص بودن حجم و قیمت ضایعات مشاهده کرد. همچنین شرکت ایران خودرو نیز حدود یک ماه است که ضایعات تولید خود را در تابلوی فرعی بورس کالا عرضه می کند که این اتفاق نه تنها به نفع خود شرکت به عنوان یک شرکت سهامی عام و مجموعه سهامدارانش است، بلکه به نفع شفافیت و دوری از رانت در اقتصاد نیز به شمار می رود.

معضلات مزایده های پاکتی

آقایی با اشاره به روند مزایده ها گفت: انجام مزایده های سنتی و پاکتی روند طولانی داشته و بعضا یک شرکت در طول سال بیشتر از ۴ مزایده نمی تواند برگزار کند. این روند طولانی فاصله قیمت گذاری تا زمان معامله را افزایش می دهد و از آنجا که ما کشوری تورمی هستیم، قیمت ها افزایش پیدا می کند اما قیمت کارشناسی ثابت می ماند و فروشنده عملا متضرر می شود؛ اما در بورس کالا فرآیند عرضه تا معامله و تسویه و تحویل گیری نهایتا طی یک هفته طول می کشد.

وی اظهار داشت: مسئله مهمی که در معاملات اموال غیر منقول مانند املاک و زمین و مسکن وجود دارد این است که کشف نرخ در روش سنتی به صورت تک قیمت بوده اما در بورس کالا نوع معامله به صورت حراج است. به این صورت که خریداران با هم بر سر قیمت پایه رقابت می کنند و بالاترین قیمت برنده حراج می شود.

به گفته آقایی، گستردگی شرکت های کارگزاری در کل کشور و مشتریانی که امکان خرید در تابلوی بورس کالا را دارند امکان تبانی بین خریداران را به صفر می رساند و این شفافیت به نفع فروشنده و خریدار املاک خواهد بود.

 این کارشناس بازار سرمایه در پایان گفت: برای رونق بیشتر این معاملات باید اطلاع رسانی بیشتری توسط فروشنده ها و بورس انجام شود چراکه اگر نهادهای عمومی و دولتی مزایای عرضه املاک و مستغلات شان در بورس کالا را بدانند، قطعا اشتیاق بیشتری برای عرضه خواهند داشت. از سوی دیگر مشتریان و متقاضیان این معاملات ممکن است از نحوه انجام معاملات و اینکه چطور به عنوان خریدار باید ورود کنند اطلاع کافی نداشته باشند که اطلاع رسانی می تواند کمک زیادی برای مشتریان هم باشد.

عرضه ملک وزارت دفاع

 به گزارش کالاخبر، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در راستای برنامه فروش املاک مازاد خود، یک قطعه زمین محصور شده واقع در شهرستان دماوند را به قیمت پایه ۱۳۰ میلیارد ریال در تاریخ ۹ آذر ماه امسال در بورس کالای ایران روی میز فروش می‌گذارد.

این قطعه زمین به مساحت ۳۶۲۳.۴۵ مترمربع دارای سند شش دانگ واقع در شهرستان دماوند- دشت مشاء است و تضمین متقاضیان خرید برای شرکت در حراج مبلغ ۳.۹ میلیارد ریال معادل سیصد و نود میلیون تومان (۳ درصد قیمت پیشنهادی فروشنده) به صورت واریز وجه نقد یا تودیع ضمانت نامه بانکی در نظر گرفته شده است.

مهلت واریز وجه تضمین و ثبت درخواست جهت شرکت در حراج نیز تا پیش از پذیرفته شدن بهترین قیمت پیشنهادی و انجام معامله خواهد بود. علاقه مندان می توانند از طریق لینک http://www.ime.co.ir/amlak.html در سایت بورس کالای ایران جزییات عرضه این ملک وزارت دفاع را ملاحظه کنند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها