نفت

در حالی که در آستانه نشست گروه اوپک پلاس برای تصمیم گیری در خصوص تمدید توافق کاهش تولید نفت و برقراری توازن در بازار، سرمایه گذاران نگران هستند، قیمت نفت روز دوشنبه شاهد کاهش بود.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از خبرگزاری تسنیم، قیمت هر بشکه نفت برنت امروز با ۵۶ سنت معادل ۱.۱۶ درصد کاهش به ۴۷ دلار و ۶۲ سنت رسید. قیمت نفت خام آمریکا برای تحویل در ماه ژانویه نیز امروز با ۵۵ سنت معادل ۱.۲۱ درصد کاهش به ۴۴ دلار و ۹۸ سنت رسید.

بر اساس گزارش رویترز، با این حال قیمت هر دو شاخص نفتی در مسیر ثبت رشد ماهانه بیش از ۲۰ درصدی در ماه نوامبر قرار دارد که بیشترین رشد از ماه می تاکنون است. امیدها به تولید اولیه سه واکسن کرونا و احتمال تقویت تقاضای جهانی برای مصرف انرژی موجب افزایش قیمت نفت شده است.

تحلیلگران و تجار انتظار دارند سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش در نشست امروز و فردا افزایش برنامه ریزی شده تولید نفت خود را به دلیل ادامه شیوع ویروس کرونا به تعویق بیاندازند.

گروه اوپک پلاس قبلا توافق کرده بود تولید نفت خود را از ماه ژانویه ۲ میلیون بشکه در روز یعنی معادل حدود ۲ درصد مصرف جهانی افزایش دهد. به گفته منابع آگاه، روز یکشنبه مذاکرات اولیه ای در میان اعضای گروه اوپک پلاس انجام گرفت، اما هنوز اجماع نهایی در مورد سیاست تولید نفت این گروه در سال ۲۰۲۱ به دست نیامده است.

تحلیلگران بانک گلدمن ساکس در یادداشتی نوشتند: «هرچند از نظر ما تعویق ۳ ماهه افزایش تولید اوپک پلاس مانع از بازگشت مازاد عرضه جهانی در سه ماهه نخست سال آینده می شود، اما به نظر می رسد که همه تولیدکنندگان با این موضوع همراهی نخواهند کرد.» در ادامه این تحلیل آمده است، عدم تمدید می تواند به معنای کاهش ۵ دلاری قیمت هر بشکه نفت باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها