اوپک

سیزده عضو اوپک در نوامبر ۲۵.۳۱ میلیون بشکه در روز تولید داشتند که ۷۵۰ هزار بشکه در روز بیشتر از ماه اکتبر بود و پنجمین ماه پیاپی افزایش تولید را نشان می‌داد.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از خبرگزاری تسنیم، تولید نفت اوپک در نوامبر ۷۵۰ هزار بشکه در روز با بازگشت سریع‌تر از حد انتظار تولید نفت لیبی، افزایش یافته است. این پنجمین افزایش پیاپی در تولید نفت این گروه است.

سیزده عضو اوپک روی هم رفته در نوامبر ۲۵.۳۱ میلیون بشکه در روز تولید داشتند که ۷۵۰ هزار بشکه در روز بیشتر از ماه اکتبر بود . اطلاعات ردیابی نفتکش ها و منابع اوپک نشان می‌دهد تولید نفت لیبی ۷۰۰ هزار بشکه در روز بالا رفته است‌.

تولید نفت اوپک در نوامبر پنجمین افزایش تولید از ماه ژوئن را نشان می‌دهد. اوپک در ژوئن ۲۲.۶۹ میلیون بشکه در روز تولید داشت که پایین ترین رقم از زمان جنگ خلیج فارس در ۱۹۹۱ بود.

گزارشات نشان می‌دهد تولید نفت عربستان و کویت در نوامبر نسبت به اکتبر ثابت بوده است. امارات که شایع شده در فکر جدایی از اوپک است، ۹۰ هزار بشکه در روز تولید خود را بالا برده ولی هنوز هم طبق سهمیه خود از قرارداد کاهش تولید عمل می‌کند.

لیبی که از قرارداد کاهش تولید اوپک پلاس معاف شده، به تنهایی رقم تعهد به این قرارداد را پایین آورده و به ۱۰۲ درصد در نوامبر رسانده است.

تولید در سایر کشورهای عضو اوپک که از قرارداد اوپک ‌پلاس معاف هستند، یعنی ایران و ونزوئلا هم افزایش یافته است.

تولید نفت لیبی به ۱.۲۵ میلیون بشکه در روز بازگشته یعنی میزان تولید این کشور قبل از بسته شدن بنادرش در ژانویه ۲۰۲۰. این مسئله یک چالش دیگر برای اعضای اوپک پلاس در آستانه اجلاس وزارتی این ائتلاف است. لیبی اعلام کرده تا تولیدش روی ۱.۷ میلیون بشکه در روز تثبیت نشود، به قرارداد کاهش تولید ملحق نمی شود.

افزایش تولید نفت لیبی و دورنمای  ضعیف تقاضای نفت در بحبوحه افزایش موارد ابتلا به کرونا در اقتصادهای پیشرفته دنیا، کار را برای اوپک پلاس در این هفته سخت می‌کند. بازار انتظار دارد کاهش تولید ۷.۷ میلیون بشکه این گروه سه ماه دیگر در ۲۰۲۱ تمدید شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها