نفت

تقاضای سوخت در چین و هند، اولین و سومین واردکننده بزرگ نفت در دنیا تقریباً به سطح قبل از بحران کرونا بازگشته است. تقاضا در اروپا و آمریکا هم به‌دنبال آسیا به بالاترین رقم رسیده است.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از خبرگزاری تسنیم، تقاضای جهانی برای سوخت‌های جاده‌ای در هفته قبل به بالاترین رقم طی دو ماه گذشته رسید. به‌نظر می‌رسد تقاضا برای نفت نسبت به پایین‌ترین رقم ماه‌های اکتبر و نوامبر یعنی زمان آغاز دور دوم قرنطینه‌های گسترده در اروپا رو به بهبودی است.

هفته گذشته سفرهای جاده‌ای در کل جهان ۲۴ درصد پایین‌تر از سطح قبل از بحران کرونا بود ولی این رقم بالاتر از ماه نوامبر است یعنی زمانی که رفت‌وآمد و حمل‌ونقل جاده‌ای ۳۰ درصد کمتر از سطح قبل از کرونا بود.

حمل‌ونقل جاده‌ای و مصرف سوخت در آسیا بالاست و تقاضا در اروپا هم رو به افزایش است. چندین کشور از جمله انگلیس در اوایل همین ماه به قرنطینه‌های گسترده پایان دادند.

اطلاعات ترافیک و حمل‌ونقل جاده‌ای در جهان نشان می‌دهد تقاضای نفت به‌سرعت رو به افزایش است. تقاضا در آسیا به بالاترین رقم رسیده است و پس از آن اروپا و آمریکا قرار دارند.

در آسیا، تقاضای سوخت در چین، بزرگترین واردکننده نفت دنیا تقریباً به سطح قبل از بحران کرونا بازگشته است، همین شرایط در هند، سومین واردکننده بزرگ نفت دنیا هم وجود دارد.

شرکت نفت هند، بزرگترین پالایشگاه این کشور در اوایل همین هفته اعلام کرد پالایشگاه‌های آن در ماه نوامبر برای اولین بار از آغاز همه‌گیری ویروس کرونا، با ۱۰۰ درصد ظرفیت خود فعالیت کرده‌اند تا بتوانند تقاضای فزاینده داخلی برای سوخت را تأمین کنند.

تقاضای نفت در آسیا مخصوصاً چین طی هفته‌های اخیر بسیار قدرتمند بوده و از بازار نفت حمایت کرده است، این در حالی است که اقتصادهای بزرگ اروپا در اکتبر و نوامبر در قرنطینه به‌سر می‌بردند، البته دومین دوره قرنطینه‌ها به شدت دور اول که در ماه‌های آوریل و مه اجرا شد، به تقاضای نفت آسیب نرسانده است.

تقاضای بالا از طرف آسیا و تأیید واکسن کرونا در انگلیس و کانادا قیمت نفت خام برنت را در روز پنج‌شنبه به بیشتر از ۵۰ دلار در هر بشکه رساند، این اولین بار است که قیمت نفت از اوایل ماه مارس به ۵۰ دلار می‌رسد. عربستان و روسیه در آن زمان قرارداد اوپک‌پلاس را زیر پا گذاشتند و باعث سقوط قیمت نفت در بحبوحه کاهش تقاضا طی قرنطینه‌های فصل بهار شدند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها