کرونا

خبر تأیید واکسن کرونا و انتشار خبرهای امیدوارکننده پیرامون واکسن‌های دیگری که در ماه‌های آتی وارد بازار خواهند شد، باعث شد تا پیش‌بینی‌های مثبتی در مورد اقتصاد دنیا، ارائه و برآوردهای اقتصادی درباره سال ۲۰۲۱ مثبت‌تر از چند ماه قبل شود.

به گزارش اختصاصی «کالاخبر»؛ مدیر اجرایی مرکز مطالعات بازار «ای اچ اس مارکت» می‌گوید: «تولید سریع واکسن کرونا و عرضه واکسن توسط شرکت‌های مختلف باعث شده تا توان عرضه حجم زیادی واکسن در بازه زمانی کوتاهی وجود داشته باشد. درنتیجه، می‌توان انتظار داشت، در آینده نه‌چندان دور، دوباره شاهد بازشدن مرزها و ازسرگیری فعالیت‌های اقتصادی و تجاری باشیم. با تزریق جهانی واکسن، موج تازه‌ای از رونق کسب‌وکارها مرتبط با گردشگری و مسافرت ایجاد می‌شود که در افزایش نرخ رشد اقتصادی کشورها طی سال ۲۰۲۱ مؤثر خواهد بود.»

«سارا جانسون»، معتقد است: «سال ۲۰۲۰ ارزش تولید ناخالص داخلی دنیا با نرخ ۴ درصد تنزل پیدا کرد، ولی با تولید واکسن کرونا و شروع تزریق آن در دنیا، نه‌فقط در سال ۲۰۲۱ خبری از رکود اقتصادی نخواهد بود، بلکه رشد اقتصادی حداقل ۴.۵ درصدی را نیز تجربه خواهیم کرد و با ادامه این روند، سال ۲۰۲۲ شاهد اوج‌گیری دوباره اقتصاد دنیا خواهیم بود.»

این اقتصاددان تأکید دارد: «کشف واکسن، به معنای پایان دوره بی اطمینان به ثبات و رونق اقتصاد دنیا بود. دیگر، شاهد تصویرهای ترسناک و دلهره‌آور از اقتصاد دنیا نخواهیم بود ما می‌دانیم، از ابتدای سال بعد روند احیای اقتصاد شروع می‌شود و از اواخر سال ۲۰۲۱ که اغلب مردم دنیا واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند، نرخ رشد اقتصادی جهان به سطح قبل از همه‌گیری، خواهد رسید».

اما دستیابی به چشم‌انداز واقع‌بینانه‌ای از اقتصاد جهان، بدون پیش‌بینی وضعیت دنیا در سال جدید میسر نیست. انتظار داریم، سال آینده، شاهد افزایش تقاضا برای کالاها و خدمات مختلف باشیم که ناشی از محو نگرانی مردم در مورد شرایط اقتصادی و اضطراب از بیکاری احتمالی‌شان خواهد بود. از سوی دیگر، با افزایش عرضه واکسن در دنیا، توسعه امکانات درمانی، بهداشتی و دارویی برای مقابله با ویروس کرونا و دسترسی سریع و ارزان مردم به انواع تست‌ها؛ تنگناهای اقتصاد ملی کشورها و محدودیت‌های تردد در مرزهای بین‌المللی، رفع و زمینه برای افزایش نرخ رشد اقتصادی فراهم می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها