• ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۹
  • کد خبر: 47686
برنج

درصورت تأیید وزارت جهاد کشاورزی و سازمان بورس برای نخستین‌بار در ایران، برنج با استفاده از ساختار معاملات بورس و بی‌واسطه معامله می‌شود.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از همشهری، مراحل اولیه مطالعاتی عرضه برنج در بورس کالا به پایان رسید. با موافقت ضمنی وزیر اقتصاد، حالا نوبت به بررسی بیشتر در سازمان بورس و موافقت وزارت جهادکشاورزی است. با تأیید این دو نهاد، برنج مازندران آماده عرضه در بورس کالا می‌شود.

سالانه ۳ میلیون تن برنج در ایران و در ۱۷ استان کشت می‌شود. استان‌های مازندران و گیلان رتبه‌های اول و دوم و بعد از آن استان‌های گلستان، فارس، خوزستان و شهر پارس‌آباد رتبه‌های بعدی کشت برنج را در اختیار دارند. آمارها نشان می‌دهد میزان گردش مالی برنج در ایران سالانه ۵۰ تا ۷۵هزار میلیارد تومان است. با وجود این حجم از تولید و گردش مالی سیستم توزیع و فروش برنج همچنان سنتی است و معاملات آن به شیوه قدیمی انجام می‌شود.

همین موضوع موجب شده بخش اصلی سود معاملات یعنی سالانه چندین هزار میلیارد تومان نصیب واسطه‌ها شود و کشاورزان اغلب کمترین عایدی را از فروش برنج داشته باشند. در چنین شرایطی آنطور که وزیر اقتصاد اعلام کرده قرار است معاملات برنج برای نخستین‌بار به شیوه جدید و براساس ساختاری رقابتی و شفاف از طریق بورس کالا انجام شود. با اجرای این روش، سالانه به‌جای آنکه چندین هزار میلیارد تومان سود نصیب واسطه‌ها شود، به‌حساب کشاورزان واریز می‌شود.

البته این طرح به موافقت سازمان بورس و وزارت جهادکشاورزی نیاز دارد. درصورت آغاز معاملات برنج در بورس کالا، کشاورزان می‌توانند با استفاده از بسترهای معاملاتی بورس کالا، محصولات خود را با واسطه‌های کمتر و به قیمت رقابتی‌تری بفروشند.

فعلا وزیر اقتصاد گفته با ورود برنج به بورس کالا موافق است و از آن حمایت می‌کند. فرهاد دژپسند در این‌باره توضیح داده است: خوشبختانه بررسی‌های اولیه صورت‌گرفته و حتی کارشناسان بورس نیز از پایانه بین‌المللی صادرات برنج آمل بازدید کرده‌اند که رضایت آنها را نیز در پی داشت اما این موضوع نیازمند بررسی دقیق و کار کارشناسی است که روند آن آغاز شده و اکنون در حال بررسی همه‌جانبه است.

او تأکید کرد: زیرساخت‌های خوبی برای صادرات و همچنین ورود برنج مازندران به بورس به‌ویژه از طریق پایانه صادراتی برنج آمل مهیا شده که امیدواریم در کوتاه‌مدت این زیرساخت‌ها با تمام ظرفیت استفاده شود.

او با بیان اینکه در مرحله نخست وزارت جهادکشاورزی باید این موضوع را بررسی کند، اضافه کرد: یکی از این مباحث کیفیت است که سازمان جهادکشاورزی باید در این مورد بررسی کند تا برنج مورد نیاز با کیفیت موردنظر مطابق با استانداردهای لازم بورس تامین شود. وزیر اقتصاد راهکار جلوگیری از واردات برنج را تولید متنوع این محصول دانست و گفت: برنج مازندران به‌دلیل کیفیت مرغوب قیمت بسیار بالایی دارد که فقط در سبد قشر خاصی قرار می‌گیرد، لازم است کشاورزان برای جلوگیری از واردات برنج محصولات خود را متنوع کنند تا بر سر سفره طیف گسترده‌ای از مصرف‌کنندگان قرار بگیرد.

همزمان با موافقت ضمنی وزیر اقتصاد برای عرضه برنج در بورس کالا، مقامات این بورس نیز برای آغاز معاملات برنج در بورس کالا اعلام آمادگی کردند.

اکبر میرزاپور، مدیر توسعه بازار فیزیکی بورس کالا در این‌باره گفت: بورس کالا آمادگی لازم را برای حضور این کالا در تابلوی معاملاتی خود دارد، اما اینکه چه مدت زمانی طول می‌کشد تا این مجوز تأیید شود، بستگی به نهادهای متولی اعم از وزارت اقتصاد و وزارت جهادکشاورزی دارد.

او با بیان اینکه نشست‌های متعددی بین بورس کالا، فعالان بخش کشاورزی، فعالان بخش خصوصی برنج از استان‌های گیلان و مازندران و نمایندگان جهاد کشاورزی برگزار شده، تأکید کرد: حتی این ‌امکان وجود دارد که برنج‌های وارداتی هم در بورس کالا مورد معامله قرار گیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها