برنج

برنج، یکی از مهم‌ترین محصولات کشاورزی است که منبع اصلی غذای شمار زیادی از مردم جهان محسوب می‌شود. اهمیت این محصول در تأمین غذای دنیا به‌اندازه‌ای است که حتی در سال ۲۰۲۰ که دنیا با همه‌گیری کرونا روبرو بود و چالش‌های اقتصادی زیادی را تجربه کرد، بازهم تقاضای برنج کاهش پیدا نکرد.

به  گزارش اختصاصی «کالاخبر»؛ حتی آمارهای موجود در مورد میزان تقاضای برنج در کشورهای مختلف دنیا نشان می‌دهد، تقاضای برنج در سال قبل میلادی با افزایش هم روبرو بود و بستری برای افزایش قیمت آن در سال قبل فراهم شد. باید در نظر داشت در اولین ماه‌های پاندمی ممانعت برخی از کشورهای تولیدکننده از صادرات برنج باعث اوج‌گیری قیمت برنج در بازار شد، ولی در نیمه دوم سال این بحران برطرف شد و میزان تجارت برنج به‌خصوص توسط تولیدکنندگان آسیایی به وضعیت عادی بازگشت. اهمیت برنج در تأمین غذای مردم و نقش آن در تأمین امنیت غذایی جهان سبب شد که بسیاری از فعالان از بازار برنج به‌عنوان یک بازار استراتژیک نام ببرند.

گزارش «مرکز مطالعات بازار محصولات کشاورزی» نشان می‌دهد، تا انتهای سال ۲۰۲۷ میلادی ارزش بازار برنج در دنیا به ۲۷۴ میلیارد دلار می‌رسد که نسبت به سال ۲۰۱۷ با افزایش ۲۹ درصدی همراه خواهد بود.

ولی نکات مهمی در این بازار وجود دارد که گویای دلایل رشد درآمد برنج‌کاران طی سال‌های آینده است. ازجمله این نکات، رشد تقاضا برای غذاهای گیاهی در دنیاست. مسئله دیگر افزایش جمعیت در کشورهای آسیایی است که از برنج به‌عنوان اصلی‌ترین غذا استفاده می‌کنند.

نکته مهم دیگر، جدایی بازار مصرف برنج از کشورهای تولیدکننده آن است. به این معنا که برنج، از اصلی‌ترین مواد غذایی مردمان کشورهای درحال ‌توسعه و آسیایی است درحالی‌که کشورهای امریکای شمالی، حجم زیادی از برنج دنیا را تولید می‌کنند و کمترین مصرف سرانه برنج را به خود اختصاص داده‌اند.

اما سؤال این است که دلیل اهمیت برنج در فهرست کالاهای بسیار مهم چیست و جایگاه ویژه این محصول در بازارهای جهانی چه پیامدهایی بر میزان عرضه آن خواهد داشت؟

بخشی از گزارش مرکز مطالعات بازار محصولات کشاورزی، پاسخی به همین سؤال بنیادین است: «برنج در رده کالاهای استراتژیک قرار دارد، به همین دلیل، دولت‌ها در این بازار مداخله می‌کنند و کنترل‌های دولتی در بازار برنج، مشهود است. برنج‌کاران در کشورهایی که از حمایت دولتی بیشتری برخوردارند، تکنولوژی‌ها و ماشین‌آلات پیشرفته‌تری را به کار گرفته می‌گیرند و به کیفیت محصولات تولیدی، اهمیت ویژه‌ای می‌دهند و توان تولید و صادرات، فزون‌تری دارند».

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها