بورس کالا

در هفته ای که گذشت شاهد رویدادها و اظهارنظرهای مختلفی پیرامون بورس کالای ایران بودیم که مهم ترین موضوعات به راه اندازی «تالار حراج باز» از فردا و انجام مراحل نهایی برای آغاز معاملات مناقصه در بورس کالا اختصاص داشت.

➕چراغ معاملات «مناقصه» در بورس کالا روشن می شود

به گزارش «کالاخبر»؛ جواد فلاح مدیر مطالعات اقتصادی و سنجش ریسک بورس کالای ایران گفت: با آغاز معاملات مناقصه در بورس کالا، در کنار اطلاعیه عرضه کالاها که به روش مزایده و رقابت خریداران انجام می شود، اطلاعیه مناقصه نیز منتشر خواهد شد که در این اطلاعیه، خریدار اعلام خواهد کرد تمایل به خرید چه کالایی و با چه مشخصاتی را دارد، به این ترتیب شرکت هایی که برای عرضه کالای مورد نظر در بورس پذیرش شده اند می توانند در مناقصه شرکت کنند.

گفتنی است برنده مناقصه شرکتی خواهد بود که حاضر به فروش کالا با قیمت پایین تری به خریدار باشد.

فلاح با اشاره به ماده ۱۷ قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید گفت: براساس این ماده قانونی، خرید و فروش کالاهای پذیرفته شده در بورس‌های کالایی که با رعایت مقررات حاکم بر آن بورس‌ها مورد دادوستد قرار می‌گیرند، توسط وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، نهادها و دستگاه‌های دولتی و عمومی و دستگاه‌های اجرائی نیاز به برگزاری مناقصه یا مزایده و تشریفات مربوط به آن ها را ندارند. 

➕راه اندازی تالار «حراج باز» از فردا

عباس یعقوبی مدیر عملیات بازار بورس کالای ایران از راه اندازی تالار حراج باز در بورس کالای ایران از روز شنبه مورخ ۱۱ بهمن ۹۹ خبر داد و گفت: این تالار برای مبادله کالاهایی که به زمان رقابت بیش تر نیاز دارد، راه اندازی می شود و با معاملات سنگ آهن افتتاح می شود.

بر این اساس، ۵۰ هزار تن سنگ آهن دانه بندی مجتمع سنگ آهن فلات مرکزی ایران از سوی سازمان توسعه  نوسازی معادن و صنایع معدنی فردا (شنبه) در تالار حراج باز بورس کالای ایران عرضه می شود.

➕مختصات «تالار حراج باز»

سید جواد جهرمی معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران گفت: در حال حاضر در اقصی نقاط دنیا روی روش‌های گوناگون حراج مطالعه می‌شود و طبق این مطالعات مدل‌های حراج توسعه می‌یابد، همان‌طور که جایزه اخیر نوبل اقتصاد به پژوهشی که مبتنی بر روش‌های حراج بود، اعطا شد. در بورس کالای ایران نیز منطبق بر بازارهای مختلف و محصولات متنوعی که وجود دارد، فعالیت‌هایی صورت گرفته است.

به گفته جهرمی، براساس نیاز بازار، یک مدل حراج جدید در بورس کالای ایران طراحی شده تا حراج با مدت زمان باز انجام شود؛ در این مدل، حراج تا آنجا ادامه می یابد که خریدار دیگری بالاتر از قیمت سایر خریداران اقدام به ثبت نرخ نکند و حراج پس از مدت زمانی که گذشت، خاتمه یافته تلقی شده و معامله به اتمام می رسد.

‌➕استقبال کشاورزان از معاملات گواهی سپرده خرما

اکبر میرزاپور، سرپرست مدیریت توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران درخصوص وضعیت معاملات گواهی سپرده خرما گفت: با وجود آنکه زمان اندکی از راه‌اندازی معاملات گواهی سپرده خرما می‌گذرد اما استقبال به نسبت خوبی از سوی کشاورزان و خریداران از این نحوه داد و ستد شده است. در راستای گسترش معاملات این بخش انبار دوم خرما نیز در استان کرمان مورد پذیرش قرار گرفت و معاملات گواهی سپرده این انبار نیز از هفته گذشته در بورس کالای کشور آغاز به کار کرد.

➕هیچ علامت منفی به بورس داده نشود

در دستور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور خطاب به نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس جمهور در حوزه بازنگری و اصلاح شیوه‌نامه تنظیم بازار فولاد، موسوم به شیوه‌نامه ساماندهی عرضه و تقاضای زنجیره فولاد آمده است که «هیچ علامت منفی به بورس داده نشود».

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها