لحظاتی قبل عرضه یکجای ۵۰ هزار تن سنگ آهن دانه بندی فلات مرکزی ایران برای اولین بار در تالار حراج باز بورس کالای ایران انجام شد که در رقابت سه خریدار، سرانجام کارگزاری تدبیرگر سرمایه با ثبت قیمت ۱۰هزار و ۶۵۰ ریال به ازای هر کیلوگرم به عنوان خریدار این محموله شناخته شد. امیر صباغ مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری ایمیدرو با ابراز رضایت از مکانیزم عرضه سنگ آهن دانه بندی مجتمع سنگ آهن فلات مرکزی ایران در بورس کالا گفت: در این عرضه ۳ متقاضی برای خرید اعلام آمادگی کردند و در نهایت بالاترین قیمت از سوی یکی از مشتریان مورد پذیرش قرار گرفت و برنده این حراج معرفی شد.

به گزارش «کالاخبر»، امروز طبق اعلام قبلی ۵۰ هزار تن سنگ آهن دانه بندی مجتمع سنگ آهن فلات مرکزی ایران از سوی سازمان توسعه  نوسازی معادن و صنایع معدنی به قیمت ۱۰ هزار و ۳۶۷ ریال به ازای هر کیلوگرم عرضه شد تا فصل جدید در مبادلات سنگ آهن کشور رقم بخورد.

عرضه ها استمرار خواهد داشت

امیر صباغ مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری ایمیدرو با ابراز رضایت از مکانیزم عرضه امروز سنگ آهن دانه بندی مجتمع سنگ آهن فلات مرکزی ایران در بورس کالا گفت: در این عرضه ۳ متقاضی برای خرید اعلام آمادگی کردند و در نهایت بالاترین قیمت از سوی یکی از مشتریان مورد پذیرش قرار گرفت و برنده این حراج معرفی شد.

وی در گفت و گو با «کالاخبر» با تاکید بر اینکه قطعا به سمت گسترش این روش عرضه پیش خواهیم رفت تصریح کرد: در عرضه های بعدی تلاش خواهیم کرد استفاده از ابزار بورس کالا را نسبت به مزایده های موجود، افزایش دهیم و سنگ آهن بیشتری را از این طریق کشف قیمت کنیم.

مزایای ورود سنگ آهن به تالار داخلی بورس کالا 

صباغ مزایای این روش عرضه را برای عرضه کننده و خریدار چنین تشریح کرد: مزیت این عرضه برای فولادی ها، برنامه ریزی تولید با اطمینان خرید مواد اولیه از بورس کالاست. در واقع با توجه به حراج باز بودن مزایده برعکس مزایده های سنتی، امکان خرید از تولیدکنندگان گرفته نشده و شرکت ها با توجه به موجودی انبارها و چشم انداز تولید و برنامه ریزی آتی خود می توانند درمورد خرید و اعلام قیمت، تصمیم گیری و رقابت کنند.

صباغ تاکید کرد: مزیت مهم این روش برای عرضه کننده نیز حاکم شدن مکانیزم عرضه و تقاضا بر معاملات سنگ آهن است. همچنین علاوه بر شفافیت در معاملات، مزیت دیگر حضور در بورس، حذف تاخیر در پرداخت مبلغ معاملات است به عبارت دیگر با عرضه در بورس تاخیر پرداخت خریداران حل شده و وجه مورد نظر در کوتاه ترین زمان ممکن به خریدار پرداخت می شود.

وی دیگر مزیت این عرضه چنین را عنوان کرد: با این مکانیزم عرضه ها در کوتاه ترین زمان ممکن انجام می شود، برای نمونه مرحله پذیرش تا عرضه این محصول در بورس یک هفته زمان برد. اطلاعات این معاملات نیز ثبت شده و می تواند مرجعی برای سایر فولادسازان و معدنی ها در کشف قیمت سنگ آهن باشد.

گفتنی است شیوه معاملات تالار حراج باز بورس کالا یک تغییر به نسبت شیوه حراج در سایر تالار ها دارد به طوریکه زمان های سبز (پیش گشایش)، زرد (مظنه یابی) و آبی (زمان های توقف) در تالار حراج باز مانند سایر تالارها انجام می شود اما زمان قرمز (رقابت) این تالار متفاوت از سایر تالاهارست. در زمان قرمز تالار حراج باز که یک دقیقه است، اگر سفارش خریدی با قیمت بالاتر از سفارش های موجود ثبت شود، مجدد زمان قرمز یک دقیقه تمدید می شود و این فرآیند ادامه پیدا می کند تا زمانی که سفارش قیمت بالاتری در یک دقیقه پایانی ثبت نشود و به این ترتیب بالاترین قیمت باقی مانده در سیستم به عنوان خریدار شناخته می شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها