املاک

یک کارشناس بازار سرمایه در خصوص مزایای عرضه املاک مازاد نهادها از جمله شهرداری ها در بورس کالا نسبت به برگزاری مزایده های پاکتی گفت: موضوع مهمی که در مزایده های فعلی وجود دارد این است هیچ مبنا یا مرجع شفاف قیمتی وجود ندارد که در همین حوزه بورس کالا می تواند شفافیت ایجاد کند؛ همچنین عرضه املاک نهادها تاثیر زیادی در شفافیت اقتصادی نیز خواهد داشت زیرا با رونق این معاملات، آمار فروش املاک سازمان ها، نهادها و اشخاص برای همگان شفاف می شود.

عبدالله زارع بخش کارشناس بازار سرمایه به «کالاخبر» گفت: عرضه املاک نهادها در بورس کالا به صورت عمومی اطلاع رسانی می شود به این معنی که در شیوه مزایده سنتی و آگهی ملک در روزنامه، ممکن است شخصی اصلا روزنامه نخواند و به این ترتیب یک عده خاص شرایط مناسب برای ورود به مزایده ها را پیدا می کنند.

وی افزود: اما در بورس کالا اطلاع رسانی وسیع تری انجام شده و شرایط برابری برای همه افراد جامعه فراهم می شود و امکان نفوذ برخی سلایق در روند مزایده ها و وجود برخی شایبه ها از بین می رود.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: حراج الکترونیک املاک در بورس کالا، در واقع سیستمی شفاف را جایگزین پاکت های دربسته و روندی غیرشفاف می کند؛ مثلا یک فرد متقاضی می تواند ببیند چه تعداد مشتری در یک روز برای یک عرضه آمده است و میزان تقاضا و استقبال از یک طرح به چه اندازه بوده که همه این عوامل در نهایت در شفافیت قیمت ملک نقش دارد.

آمار فروش سازمان ها شفاف می شود

زارع بخش در ارتباط با مزیت های بورس کالا برای عرضه املاک مازاد شهرداری ها نسبت به برگزاری مزایده گفت: موضوع مهمی که در مزایده های فعلی وجود دارد این است هیچ مبنا یا مرجع شفاف قیمتی وجود ندارد که در همین حوزه بورس کالا می تواند شفافیتی ایجاد کند که برای آینده بازار و ایجاد قیمت مبنا، بسیار مهم است.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، عرضه املاک نهادها تاثیر زیادی در شفافیت اقتصادی نیز خواهد داشت زیرا با رونق این معاملات، آمار فروش املاک سازمان ها، نهاد ها و اشخاص منتشر می شود و همه چیز براساس عدالت پیش می رود.

لزوم عرضه های مستمر املاک در بورس

این کارشناس بازار سرمایه در مورد نقش عرضه مسکن در بورس کالا در شفافیت بازار مسکن اظهار داشت: قطعا عرضه مسکن در بورس کالا در شفافیت بازار مسکن نقش خواهد داشت، اما این موضوع بستگی به میزان عرضه دارد. اگر صرفا دو هفته ای یکبار، ملکی را به عرضه گذاشته شود، خیلی نمی تواند راهگشا باشد، اما اگر عرضه به صورت مداوم بوده و تداوم داشته باشد و همچنین میزان این عرضه نیز بالا باشد، موثر واقع می شود.

وی در ادامه گفت: طرح عرضه مسکن در بورس کالا نباید فقط برای املاک بزرگ نهادها باشد و براساس برنامه های بورس کالا نیز طرح پیش فروش متری مسکن در قالب اوراق سلف موازی مسکن در دستور کار است تا از ظرفیت بازار سرمایه در رشد تولید مسکن نیز استفاده شود.

زارع بخش تصریح کرد: در صورت آغاز پیش فروش متری مسکن از طریق بورس کالا، فروشندگان به تعهداتشان، مخصوصا تحویل های به موقع و جابه جایی اسنادشان، وفادار هستند، چون خیلی از مسکن هایی که در حال حاضر به صورت پیش فروش عرضه می شود همواره خریداران نگران عدم تعهد یا تاخیر در تعهده سازندگان هستند اما با توسعه این شیوه معاملات در بورس کالا علاوه بر اطمینان مردم از انجام تعهدات معامله، قدرت خرید مسکن نیز در جامعه افزایش می یابد که امیدوارم این شیوه به زودی  در بازار سرمایه عملیاتی شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش