نفت

یکی از بازارهایی که در نتیجه همه‌گیری کرونا، آسیب زیادی دید، نفت بود که دلیل آن را می‌توان توقف فعالیت‌های اقتصادی و صنعتی در کنار رکود صنعت حمل‌ونقل هوایی دانست. اما سؤال این است که بازار نفت در سال جدید میلادی چه رویکردی خواهد داشت و سیاست‌های دولت جدید آمریکا این بازار را به کدام سمت‌وسو هدایت می‌کند؟

به گزارش اختصاصی «کالاخبر»؛ «مایک مک گلون»، استراتژیست ارشد بازار کالایی در مرکز مطالعات «بلومبرگ» در این مورد می‌گوید: «بازار نفت دنیا تحت تأثیر سیاست‌های مختلفی است و علاوه بر بازار و عرضه و تقاضا، شرایط سیاسی و استراتژیکی هم بر آن، اثرگذار است. علاوه براین، از یک‌سو،  سیاست‌های مرتبط با جهانی‌سازی قرار دارد و از سوی دیگر، کربن‌زدایی و کاهش انتشار کربن در بازارهای جهانی است. دولت جدید امریکا هم این سیاست را در دستور کار خود قرار داده و در برنامه خود کاهش وابستگی به نفت و افزایش سرمایه‌گذاری در انرژی‌های پاک را اعلام کرده است. جو بایدن هم در مسیر حفاری شرکت‌های نفتی به دلیل حفاظت از محیط‌زیست اختلال ایجاد خواهد کرد وهم تلاش می‌کند انگیزه و سودآوری سرمایه‌گذاری در بازارهای دیگر را افزایش دهد. در این شرایط می‌توان انتظار داشت که روزهای خوبی در انتظار بازار نفت نباشد.»

وی ضمن تأکید بر این نکته که در سال جاری قیمت نفت رشد خواهد کرد، ولی این رشد چشمگیر نخواهد بود، گفت: «رشد حدود ۹ درصدی قیمت نفت در سال جاری و رسیدن قیمت هر بشکه به مرز ۵۵ دلار نشان از تغییر رویکرد دنیا به این منبع انرژی دارد. باید در نظر داشت که صنعت نفت جهان، اکنون با چالش بزرگ کمبود سرمایه‌گذاری، مواجه شده است. تأثیر کاهش سرمایه‌گذاری در بازار نفت در سال ۲۰۲۰ که به دلیل افت قیمت نفت و افت تقاضا ایجاد شد، در سال ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ نمایان می‌شود و با توجه به اینکه دولت‌ها کربن‌زدایی و کاهش وابستگی به انرژی‌های فسیلی را در دستور کار دارند، انتظار می‌رود در سال جاری هم رشد چشمگیری در سرمایه‌گذاری در این صنعت ایجاد نشود.»

مک گلون معتقد است روزهای رونق بازار نفت به پایان رسیده و دیگر تقاضای نفت به سطح قبلی بازنمی‌گردد. او حضور جو بایدن در کاخ سفید و سیاست‌های کربن‌زدایی مطرح‌شده توسط او، بازگشت امریکا به توافق زیست‌محیطی پاریس و تجربه دنیا از بحران کرونا را، از عوامل مهمی می‌داند که از افزایش شدید تقاضای نفت در سال‌های آینده و افزایش قیمت تا سطح قبل از همه‌گیری کرونا، ممانعت خواهد کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها