ناصرپور

در پی آغاز معاملات ثانویه صندوق کالایی گروه زعفران سحرخیز به عنوان نخستین صندوق کالایی کشاورزی بازار سرمایه و همچنین شروع معاملات دومین صندوق کشاورزی در هفته جاری، معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران چند توصیه به سرمایه گذاران و متقاضیان واحدهای سرمایه گذاری این صندوق ها کرد.   

علیرضا ناصرپور در این باره به «کالاخبر» گفت: صندوق‌های کالایی محصولات کشاورزی با هدف هدایت کم ریسک و اصولی نقدینگی به بازار سرمایه در بورس کالای ایران راه اندازی شد. این صندوق‌ها با استفاده از منابع خود که از طریق فروش واحدهای سرمایه گذاری صندوق به خریداران (سرمایه‌گذاران) جمع آوری شده است، اقدام به تشکیل پرتفوی و سرمایه گذاری در حوزه اوراق بهادار مبتنی بر کالاهای کشاورزی (شامل زعفران، پسته و ...) می کنند.

وی افزود: عمده منابع این صندوق‌ها (حداقل ۷۰ درصد) در گواهی سپرده کالایی سرمایه گذاری می‌شود. سرمایه گذاران با خرید واحدها در این صندوق‌ها به جای سرمایه گذاری مستقیم در محصولات مورد اشاره، در صندوقی که به صورت تخصصی در اوراق بهادار مبتنی بر آن محصولات فعالیت می کند، سرمایه گذاری می کنند.

معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران اظهار داشت: در همین راستا پذیره نویسی صندوق‌ کالایی طلای سرخ نوویرا و صندوق کالایی گروه زعفران سحرخیز از اواسط دی ماه سال‌جاری آغاز و با استقبال گسترده فعالان بازار سرمایه روبه رو شد. با توجه به آغاز معاملات ثانویه این صندوق‌ها در هفته جاری، توجه به سه موضوع مهم برای سرمایه‌گذاران از اهمیت بالایی برخوردار است.

توجه به ۳ موضوع مهم

ناصرپور گفت: نکته نخست آن است از آنجایی که صندوق های کالایی از نوع صندوق های قابل معامله (ETF) هستند، بنابراین واحدهای معاملاتی آن در بازار کشف قیمت شده و مورد دادوستد واقع می شوند.

وی در خصوص موضوع دوم اظهار داشت: سرمایه گذاران توجه داشته باشند که جهت شفافیت و جلوگیری از کشف قیمت های کاذب، خالص ارزش دارایی های صندوق ( Net Asset Value) یا همان NAV  که نشان می دهد ارزش روز هر واحد سرمایه گذاری صندوق با توجه به وضعیت پرتفوی صندوق چند ریال است، توسط صندوق در صفحه معاملاتی نماد صندوق در سایت مدیریت فناوری بورس(www.tsetmc.com) تحت عنوان NAV ابطال منتشر می گردد؛ علاوه براین در سایت صندوق نیز این آمار منتشر می گردد.

معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران در پایان به نکته سوم در خرید واحدهای صندوق کالایی کشاورزی اشاره کرد و گفت: توجه به مبلغ NAV در زمان خرید برای سرمایه‌گذاران از اهمیت بالایی برخوردار است و انحراف از این مبلغ ممکن است ضرر و زیان برای سرمایه گذاران به وجود آورد. به عنوان مثال اگر NAV هر واحد سرمایه گذاری یک صندوق ۱۰ هزار ریال باشد به این معنی است که با توجه به قیمت های فعلی سبد سرمایه گذاری صندوق به ازای هر واحد سرمایه گذاری دقیقا به همین مبلغ، دارایی در این صندوق وجود دارد؛ لذا خرید این واحدها به قیمت های بسیار بالاتر هیچ توجیهی ندارد و ممکن است منجر به ضرر و زیان فرد خریدار شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها