• ۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۱
  • کد خبر: 49263
هند+سریلانکا

سریلانکا در آخرین ضربه به تلاش های دهلی برای تقویت روابط با همسایگان خود، انبارش نفت و معاملات بندری با این کشور را لغو کرد. بر این اساس دولت سریلانکا اجاره نامه انبارش نفت بزرگترین شرکت پالایش دولتی هند را لغو کرد.

به گزارش «کالاخبر»؛ دولت سریلانکا هفته قبل اعلام کرد که اجاره نامه انبارش نفت در ناحیه بندر شرقی Trincomalee که به بزرگترین شرکت پالایش دولتی IOC هند اعطا کرده بود، لغو می کند.

بندر Colombo برای مدت ۳۰ سال و از سال ۲۰۰۳ بالغ بر ۹۹ تانکر به IOC اجاره داده است و همچنین به این پالایشگاه اجازه داده شد تا ۳۳ درصد سهام شرکت دولتی انبارش نفت سریلانکا را بدست آورد اما دولت اکنون با اشاره به مخالفت اتحادیه های کارگری نسبت به مشارکت هندی ها، کنترل تانکرها را به دست گرفته است.

دولت سریلانکا در اوایل ماه جاری درخصوص تصمیم خود مبنی بر لغو توافق سه جانبه با هند و ژاپن باهدف توسعه ترمینال کانتینری شرقی در بندر Colombo همین توضیح را ارائه داده بود.

گفتنی است، این سه کشور در ماه می ۲۰۱۹ در مورد این پروژه به توافق رسیده بودند اما اکنون دولت سریلانکا اعلام کرده توسعه این بندر تنها توسط این کشور انجام خواهد شد.

شکاف روابط میان هند و سریلانکا پس از آنکه خانواده Rajapaksa که با چین در ارتباط است و در سال ۲۰۱۹ به قدرت بازگشت، دوباره ظاهر شد. دولت نخست وزیر Mahinda Rajapaksa حتی پس از آنکه Sri Lanks ماه گذشته ۵۰۰ هزار دوز واکسن کرونا از هند دریافت کرد، نسبت به دهلی دلسرد شده بود. البته هند به تقویت روابط میان همسایگان خود امیدوار است.

دولت BJP هند به رهبری نخست وزیر Narendra Modi بر تضعیف روابط با همسایگان خود نظارت دارد. گفتنی است اختلاف نظر درمورد قانون اساسی هند منجر به توقف صادرات فرآورده های نفتی به نپال در سال ۲۰۱۵ شده است. لایحه مورد بحث تابعیتی در سال ۲۰۱۹ نیز که لایحه ای تبعیض آمیز علیه مسلمانان تلقی می شد روابط با بنگلادش را نیز تیره و تار کرده بود و راه را برای چینی ها در جهت گسترش حضور خود در جنوب آسیا باز کرد. تصرف نظامی میانمار در این ماه نیز می تواند به افزایش حضور پکن با بهره گیری از هزینه های دهلی در این کشور منجر شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها