پتروشیمی

سرما، برف و یخبندان شدید در آمریکا که فعالیت بخش زیادی از مجتمع‌های پتروشیمی را به حال تعلیق در آورده، سبب افزایش قیمت محصولات پتروشیمی شده است.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از نیپنا، ویل بیچام در بخش تجارت مواد شیمیایی موسسه آی‌سی‌ای‌اس (ICIS) در این باره گفت: سرمای قطبی در بعضی از ایالت‌های آمریکا اکنون ۹۰ درصد ظرفیت پلی‌پروپیلن (PP)، ۶۷ درصد اتیلن و بخشی از دیگر محصولات کلیدی ایالات متحده را از بین برده و سبب افزایش قیمت فرآورده‌های شیمیایی در بازارهای جهانی شده است.

وی افزود: فعالیت بیشتر مجتمع‌های پتروشیمیایی و پالایشگاه‌های آمریکا در امتداد سواحل خلیج مکزیک به‌دلیل طولانی شدن مدت زمان قطع برق و یخبندان و در پی آن یخ زدگی خوراک این مجتمع‌ها متوقف شده و سرمای شدید به شبکه‌های لجستیکی آسیب رسانده است.

پیش‌بینی‌ها حکایت از آن دارد که تشدید سرما اختلال پیش آمده در صنایع نفتی، پالایشی و پتروشیمی را طولانی تر می‌کند.

گزارش‌های موسسه آی‌سی‌ای‌اس نشان از این دارد که بیش از ۶۰ مورد از نیروگاه‌های تولید برق دچار اختلال شده‌اند و بر اساس تجزیه و تحلیل داده‌های پایگاه داده عرضه و تقاضای آی‌سی‌آی‌اس بخش گسترده‌ای از صنایع پتروشیمی منطقه خلیج مکزیک آمریکا به شدت تحت تأثیر قرار گرفته است.

صنعت تولید اتیلن آمریکا با خارج شدن ۲۶ میلیون تن از ظرفیتش بیشترین آسیب را متحمل شده است.

حدود ۱۱ میلیون تن یا ۵۰ درصد ظرفیت تولید پروپیلن آمریکا نیز غیرعملیاتی شده است و در بسیاری از پالایشگاه‌های نفت منطقه خلیج مکزیک آمریکا تولید محدود شده است، به‌طوری‌که روزانه بیش از ۲ میلیون بشکه از ظرفیت پالایش نفت خام ایالات متحده تحت تاثیر قرار گرفته است.

این اختلال‌ها شرایط مبهم بازارهای جهانی پتروشیمی را که پیش‌تر از این تحت تاثیر کمبود مواد اولیه و افزایش قیمت نفت قرار گرفته بود را تشدید می کنند.

مشکلات سیستم حمل و نقل کانتینری در جهان، توقف فعالیت مجتمع‌ای پتروشیمیایی در کنار تقاضای مطلوب در پایین دست سبب محدودیت در بازارهای جهانی شده است و این روند عرضه زنجیره‌های پروپیلن و پلی‌اتیلن (PE) را محدود می‌کند.

این شرایط تأثیر زیادی بر عرضه پروپیلن و پلی‌پروپیلن داشت و سبب به افزایش قیمت‌ها شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها