کامران داودی

معاون مدیرکل در امور برنامه ریزی توزیع شرکت توانیر می گوید که همه ساله بخش عمده‌ای از زمان و توان کارکنان صنعت برق کشور صرف تامین کالاهای اساسی برق از طریق برگزاری مناقصات و سایر روش های متداول می شود، اما با ورود به معاملات مناقصه بورس کالا می توان در مدیریت بهینه زمان، هزینه و منابع نقدینگی اقدام نمود و این همکاری با شرکت بورس کالای ایران با عرضه سایر محصولات توزیع برق تداوم خواهد داشت. 

به گزارش «کالاخبر»؛ معاملات مناقصه از روز شنبه دوم اسفند ماه در بورس کالای ایران با معامله «کنتور برق» کلید خورد و می توان توانیر را به عنوان روشن کننده کلید این معاملات در بورس خواند. پس از پذیرش محصول کنتور برق  و چهار شرکت اصلی تامین کننده این محصول در کشور در هفته های گذشته، شنبه این هفته شرکت توزیع نیروی برق منطقه استان آذربایجان غربی توانست از طریق شیوه معاملات مناقصه بورس کالا ۳ هزار عدد کنتور برق را خریداری کند تا این معاملات به همت شرکت توانیر آغاز شود که از منظر دیگر اولین مناقصه در تاریخ معاملات بورس کالای ایران می باشد.

در همین رابطه معاون مدیرکل در امور برنامه ریزی توزیع شرکت توانیر در گفت و گو با «کالاخبر» به اهداف حضور شرکت توانیر در بورس کالای ایران اشاره کرد و اظهار داشت: همه ساله بخش عمده‌ای از زمان و توان کارکنان صنعت برق کشور صرف تامین کالاهای اساسی برق از طریق برگزاری مناقصات و سایر روش های متداول نظیر استعلام و ...  درچارچوب آیین نامه معاملات ابلاغی مجمع عمومی این شرکت‌ها می شود و اساساً به جهت سرمایه بر بودن صنعت برق و اینکه بخش عمده‌ای از قیمت تمام شده پروژه های سرمایه ای برق، شامل کالا و تجهیزات است، لذا اهمیت و حساسیت این موضوع برای انجام بی عیب و نقص تامین و خرید تجهیزات به طریق شفاف و سلامت و آسان بسیار حائز اهمیت است.

کامران داودی افزود: این موارد،  بعلاوه کشف واقعی قیمت کالاها و تجهیزات بخش توزیع برق صرف نظر از شرایط اقتصادی فعلی حاکم بر صنعت برق کشور، یکی از مهم ترین دلایل استفاده از سازوکار متداول در بورس کالای ایران و انجام معاملات از طریق آن است.

مزایای انجام مناقصات در بورس کالا

وی ادامه داد: انجام مناقصات از طریق بورس کالا، ضمن بالا بردن شفافیت و سلامت و سهولت در فرآیند تامین کالا، منجر به صرفه جویی در زمان و هزینه و مدیریت بهینه منابع نقدینگی در شرکت‌های زیر مجموعه صنعت برق می شود به گونه‌ای که در شرایط فعلی به جهت نبود سازوکار ضمانتی مناسب مانند بورس، برای خریداران و فروشندگان در این صنعت تضمین مناسب به انجام تعهدات قراردادی وجود ندارد لذا شاهد انباشت بدهی، عدم پرداخت به موقع تعهدات، عدم تحویل به موقع کالای فروخته شده و به طور کلی عدم ایفای مناسب تعهدات طرفین خریدار و فروشنده در تامین کالا و تجهیزات هستیم. 

مقایسه مناقصه در بورس کالا با شیوه سنتی

معاون مدیرکل در امور برنامه ریزی توزیع شرکت توانیر درباره تفاوت انجام مناقصه در بورس کالا با روش های سنتی گفت: مطابق تبصره ۳ ماده ۳ قانون برگزاری مناقصات، نصاب های معاملاتی نباید با تفکیک اقلامی که به طور متعارف یک واحد تلقی می‌شوند خرد شده و به نصاب پایین تر بروند لذا انجام مناقصات در هر اندازه از طریق بورس کالا از مزایای مهم این روش است. از سوی دیگر بر اساس بند ۱۳ ماده ۲۶ آیین نامه معاملات شرکت های توزیع نیروی برق زیرمجموعه توانیر نیز خرید و فروش از طریق بورس کالا که با رعایت مقررات حاکم بر بورس، صورت پذیرد، نیازی به برگزاری مناقصه و مزایده و تشریفات مربوط به آن ندارد. همچنین موکداً در ماده ۱۷ قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید نیز به منظور تسهیل اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ به این موضوع تاکید شده است؛ مزایای فوق در خصوص انجام مناقصات در بورس کالا، ضمن نداشتن مشکلات قانونی روش های سنتی تامین کالا به شکل کاملاً قانونی منجر به شفافیت و سلامت و انضباط بیشتر مالی می شود و این موضوع خصوصاً در شرایط فعلی صنعت برق که اقتصاد آن هم با مشکلاتی مواجه است، بیشتر حائز اهمیت است.

سایر محصولات توزیع برق به بورس کالا می آید

داودی در پاسخ به این سوال «کالاخبر» که آیا توانیر علاوه بر کنتور برق اقلام دیگری را از طریق معاملات به روش مناقصه بورس کالا تامین خواهد کرد؟ گفت: بله با برنامه‌ریزی انجام شده در فازهای آتی، عمده اقلام و کالاهای سرمایه‌ای صنعت توزیع برق شامل ترانسفورماتور، سیم، کابل و پایه‌های برق از طریق بورس کالا تامین خواهد شد و به جهت مزایای تامین کالا از طریق بورس، برنامه ریزی شده است که به زودی عمده مدل های حمایتی مالی شرکت توانیر برای شرکت‌های زیرمجموعه خود در تامین کالاهای سرمایه‌ای از طریق بورس کالا صورت پذیرد.

معاون مدیرکل در امور برنامه ریزی توزیع شرکت توانیر در خاتمه چشم انداز حجم معاملات مناقصه در بورس کالا را بعنوان یک سازوکار ماندگار  امیدوارکننده خواند و اظهار داشت: امیدوار هستیم در فازهای آتی علاوه بر تامین کالاهای اساسی صنعت توزیع برق که در حال حاضر بالغ بر ۱۰۰ هزار میلیارد ریال نیاز سالانه است، ضمن همکاری با سایر بازارهای سرمایه، همکاران ما در سایر حوزه های زنجیره اصلی تامین برق یعنی انتقال و تولید نیز ترغیب گردند تا کالاها و اقلام اساسی این حوزه ها نیز از طریق بورس کالا تامین گردند. همچنین امیدوار هستیم برای فروش اموال و تجهیزات اسقاطی این صنعت نظیر سیم های اسقاطی مسی و آلومینیومی و برخی تجهیزات مستعمل  و ... در قالب برگزاری مزایده از طریق بورس کالا اقدام شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها