محتشمی پور

بورس اوراق بهادار دمشق با همکاری شرکت خدمات مالی آلفا کاپیتال (که یک کارگزار مالی است) در مراسمی رسمی در روز یکشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۰ همگام با روند تحول دیجیتال این بورس، سرویس خرید و فروش الکترونیکی را برای اولین بار در بازار دمشق سوریه از طریق اپلیکیشن"Alpha Capital" راه اندازی کرد که رضا محتشمی پور قائم مقام بورس کالای ایران از میهمانان این مراسم بود. 

به گزارش «کالاخبر» به نقل از خبرگزاری جمهوری عربی سوریه، براساس بیانیه مطبوعاتی بازار بورس سوریه، خدمات معاملات الکترونیکی به دلیل ویژگی‌ها و خصوصیاتی که در سهولت معامله برخوردار است، یک تغییر الگو با هدف افزایش تعداد و حجم معاملات و رسیدن به بزرگترین بخش سرمایه گذاران به شمار می‌رود. 

در خدمات معاملات الکترونیکی، مشتریان قادر هستند تا سفارش های خرید و فروش به بازار را از طریق سیستم معاملاتی دنبال کنند، حرکت بازار را در زمان واقعی مشاهده کرده و توانایی نظارت بر یک سهم خاص یا گروهی از سهام را داشته باشند. همچنین پیگیری فعالیت‌های مشتریان با حداکثر حفظ محرمانگی و امنیت در خدمات خرید و فروش الکترونیک گنجانده شده است.

«کنان یاغی»، وزیر دارایی سوریه در مصاحبه‌ای به خبرنگاران توضیح داد که سرویس معاملات الکترونیکی بیش از یک سال است که روی آن کار شده و تغییر الگویی در کار بازار و سازوکار سرمایه‌گذاری سهام و تحول در مدیریت سفارش و ارسال، از مکانیزم سنتی مبتنی بر کاغذ به مکانیزم الکترونیکی در برنامه تلفن همراه یا وب سایت، است.

در مصاحبه‌ای مشابه، «عابد فضلیه» رئیس سازمان اوراق بهادار و بازار تأیید کرد که خدمات معاملات الکترونیکی در بسیاری از کشورهای جهان دنبال می‌شود و یک تغییر الگو به شمار می‌رود که روند تجارت را تسهیل، سرعت آن را افزایش و حجم آن را فزونی می‌دهد. سهولت معاملات از طریق خدمات الکترونیک سبب خواهد شد که پس‌اندازکنندگانی که در خانه های خود اقدام به پس‌انداز می‌کنند با خیالی راحت و در هر کجا که هستند با سرعت و سهولت تجارت کنند.

از سوی دیگر، «عبدالرزاق قاسم»، مدیر بورس اوراق بهادار دمشق اظهار داشت که معاملات الکترونیکی امکان افزایش جمع آوری پس اندازها و پول‌هایی که خارج از چارچوب بانک ها و اقتصاد هستند را فراهم می‌کند، همچنین گسترش تجارت الکترونیکی باعث ایجاد شرکت‌های سهامی عام بیشتری خواهد شد.

«الیاس شاهین» رئیس هیئت مدیره شرکت آلفا کاپیتال نیز در این باره توضیح داد که تجارت الکترونیکی بخشی از تحول دیجیتال بوده که سریعتر از معاملات سنتی است و مدت زمان اجرای یک درخواست را به اندازه کسری از ثانیه کوتاه می کند. این موضوع به سرمایه‌گذار اجازه می‌دهد تا فرصت‌های سرمایه‌گذاری را به سرعت مورد بررسی و استفاده قرار دهد. وی با اشاره به پذیرش آخرین فناوری مورد استفاده در این خدمات بیان کرد که این خدمات با سرعت بالا و در عین حال با محافظت بالا از اطلاعات سرمایه گذار است.

«فادی جلیلاتی» نایب رئیس هیئت مدیره بورس اوراق بهادار دمشق نیز در مصاحبه ای با خبرنگار سانا اظهار داشت که سیستمی برای کنترل معاملات در بازار ایجاد شده است تا سفارش وارد شده توسط سرمایه گذار را بررسی کند. به این ترتیب در صورت احراز کلیه شرایط قانونی و طبق دستورالعمل ها و مقررات سفارش به سیستم معاملات منتقل می شود و سپس بصورت کامل و الکترونیکی اجرا می شود؛ در این میان سرمایه‌گذار باید با شرکت کارگزاری مرتبط باشد زیرا تسویه حساب مالی خرید و فروش از طریق شرکت های کارگزاری انجام می شود.

«مطیع أبومرة» تحلیلگر مالی نیز در پایان توضیح داد که امروزه نقش شرکت کارگزاری برای ایجاد زیرساخت های لازم و کانال حرکت به سمت بازار دمشق تبدیل شده است. این نرم افزار (آلفا کاپیتال) دسترسی به طیف گسترده‌ای از سرمایه گذاران را «بدون توجه به موقعیت جغرافیایی آنها» فراهم کرده است در عوض، فرصتی را برای سرمایه گذاران با پس انداز اندک را فراهم کرده است که می تواند با فعالیت از طریق این روش سرمایه خود را افزایش دهد.

ترجمه: کالاخبر

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها