• ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۶
  • کد خبر: 55717
طلا+نقره

پیامدهای شیوع کرونا بر اقتصاد جهانی، اکنون، چهره جدیدی از خود، به نمایش گذاشته است. درحالی‌که واکسیناسیون، اقتصاد جهانی را به بازگشت به دوران پیش از کرونا امیدوار کرده، اما سیاست‌های حمایتی دولت‌ها از اقتصاد که با تزریق ارقام کم‌نظیری انجام می‌شود، تورمی را به ارمغان آورده که خود، عامل بی‌ثباتی مهمی در اقتصاد است.

به گزارش اختصاصی «کالاخبر»؛ براساس اعلام وبسایت فارکس امپایر، یکی از کشورهایی که به‌واسطه تزریق مالی سنگین به اقتصاد رکورد جدیدی در شاخص تورم ثبت کرده، آمریکاست، به‌طوری‌که تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی ایالات‌متحده، از ثبت بی‌سابقه‌ترین تورم این کشور طی ۱۲ سال گذشته، خبر داده است.

در پی انتشار گزارش «فدرال رزرو» آمریکا مبنی بر افزایش نرخ تورم در این کشور و عبور از نرخ تورم انتظاری ۲ درصد، بازارهای کالایی در دنیا با افزایش قیمت همراه شده است.

به گزارش وب‌سایت «فارکس امپایر»، افزایش تورم در امریکا به معنای کاهش ارزش دلار در برابر دیگر ارزها برای دوره‌ای طولانی است و این مسئله، می‌تواند روی بازار کالاهای اساسی به‌خصوص فلزات گران‌بها، تأثیر زیادی داشته باشد. این وب‌سایت در گزارش خود نوشت: «انتظار می‌رود بازار کالاهای اساسی در سال ۲۰۲۱ بالاترین رشد ارزش را تجربه کند و دلیل این مسئله هم شرایط اقتصادی دنیا در گذر از روزهای کرونا به سمت پسا کروناست.»

«فدرال رزرو» امریکا اعلام کرد: از ابتدای سال جاری، تاکنون، نرخ تورم در امریکا به ۳.۶ درصد رسیده که بالاترین نرخ تورم سالانه در این کشور از بحران اقتصاد جهانی سال ۲۰۰۸ تاکنون است. انتظار می‌رود روند صعودی نرخ تورم در امریکا تا انتهای سال جاری ادامه داشته باشد، زیرا بانک مرکزی این کشور در نظر دارد تا انتهای امسال سیاست حمایت از اقتصاد و تزریق به بخش‌های مختلف را ادامه دهد.

آمارها نشان می‌دهد ارزش تزریق به اقتصاد امریکا در ماه می سال جاری به بالاترین میزان طی یک سال اخیر رسیده و بسترهای تداوم بی‌ثباتی اقتصاد امریکا را فراهم کرده است.

شتاب صعود قیمت طلا

براساس این گزارش، درنتیجه این وضعیت، قیمت طلا در بازار جهانی با رشد قابل‌توجهی همراه شده است و برای اولین بار از ابتدای سال جاری تاکنون از مرز هزار و ۹۰۰ دلار عبور کرد. درحالی‌که از ابتدای ماه جاری میلادی تاکنون قیمت طلا روند افزایش خود را شروع کرده است، ولی بعد از انتشار خبر رشد تورم در امریکا، سرعت افزایش ارزش طلا در بازار شتاب بیشتری به خود گرفته است.

در ماه می امسال ارزش طلا در بازار جهانی ۸ درصد نسبت به ماه قبل از آن رشد کرد که این بالاترین سرعت رشد ماهانه قیمت طلا از جولای سال ۲۰۲۰ تاکنون بوده است.

رشد ۸۶ درصدی قیمت نقره

آمارها نشان می‌دهد طی یک سال اخیر قیمت نقره در دنیا ۸۶ درصد رشد کرده است که بخشی از آن به دلیل کمبود عرضه و تعطیلی معادن بوده است. در پایان ماه می، ارزش هر اونس نقره در بازار جهانی به بیش از ۲۷ دلار رسید درحالی‌که طی سال گذشته، هر اونس از این فلز گران‌بها ۱۴.۵ دلار به فروش می‌رسید.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها