image.jpeg

طی هفته گذشته رویدادها و اظهار نظرهای گوناگونی پیرامون بورس کالای ایران بود که در این گزارش مروری داریم بر این رویدادها.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، مدیرعامل بورس کالای ایران هفته گذشته از انجام مذاکراتی برای عرضه فولاد به مصرف کنندگان خرد از طریق بورس کالا خبر داد.

حامد سلطانی نژاد گفت: در حوزه محصولات فلزی مذاکراتی با عرضه کنندگان صورت گرفت مبنی بر اینکه مدل های مختلف عرضه را انجام دهند، برخی از عرضه کنندگان مایل بودند که ترکیب هایی از عرضه های نقد و سلف را داشته باشند که در این باره هم هماهنگی های لازم با آنها انجام شد. 

مدیرعامل بورس کالای ایران اظهار داشت: با اعضای اتحادیه آهن نیز مذاکراتی انجام شد تا با دریافت کد معاملاتی در بورس کالا به خرید آهن و معامله بپردازند و از عرضه کنندگان بزرگ فولاد و آهن، محصول خریداری نمایند و به بازار خرده فروشی برسانند.

راه اندازی قراردادهای آتی و گواهی سپرده قیر 

 همچنین مدیرعامل بورس کالای ایران در در اولین کنفرانس بین المللی قیر و آسفالت ایران از برنامه بورس کالا برای راه اندازی قراردادهای آتی و گواهی سپرده کالایی قیر خبر داد. 

سلطانی نژاد سه شنبه  گذشته در اولین روز همایش بین المللی قیر و آسفالت ایران که توسط  موسسه کنفرانس کانکشن و به میزبانی شرکت های نفت جی و نفت پاسارگاد  برگزار شد، به تشریح برنامه های بورس کالا برای راه اندازی بازار آتی قیر در بورس کالا پرداخت.

وی ضمن ترسیم شمای کلی معاملات قیر در بورس کالا و صادرات قیر از طریق تالار صادراتی این بورس گفت: راه اندازی بازار آتی قیر به منظور پوشش ریسک فعالان بازار این محصول از جمله برنامه های بورس کالای ایران برای توسعه معاملات این کالا است.

سلطانی نژاد با اشاره به متغیر بودن قیمت قیر در بازار نقدی، به ضرورت راه اندازی قراردادهای آتی این محصول اشاره کرد و گفت: قیمت قیر نوسان دارد و بازار قیر نیازمند ابزار مدیریت ریسک می باشد ومهمترین عامل در راه اندازی بازار آتی قیر،  تقویت بازار نقدی این کالا است . ضمن آنکه صدور گواهی سپرده کالایی بر اساس دارایی پایه قیر نیز به منظور افزایش نقدشوندگی این بازار در دستور کار ما قرار دارد.

فرصتی جدید و جذاب برای سرمایه گذاری 

از سویی  طی هفته اخیر مدیرعامل تامین سرمایه آرمان از صدور مجوز ورود به معاملات گواهی سپرده کالایی برای صندوق سرمایه گذاری گنجینه آرمان شهر توسط سازمان بورس و اوراق بهادار خبر داد و گفت: صندوق سرمایه گذاری گنجینه آرمان شهر به عنوان نخستین و بزرگترین صندوق بازار سرمایه کشور روی معاملات گواهی سپرده کالایی سرمایه گذاری خواهد کرد تا از این پس فرصتی جدید و جذاب برای سرمایه گذاری در بازار سرمایه به وجود آید. 

محمودرضا خواجه نصیر با بیان اینکه آغاز سرمایه گذاری صندوق های سرمایه گذاری در بازار کالای کشور می تواند بسیار جذاب و سودآور باشد، افزود: سرمایه گذاری در گواهی سپرده کالایی، از جنس سایر سرمایه گذاری های بازار سرمایه نیست و این بار اوراقی از جنس کالا مد نظر است که می تواند پرتفوی سرمایه گذاران را متنوع تر از هر زمان دیگری بکند. همچنین معاملات گواهی سپرده سکه طلا نیز در بورس کالا در جریان است و صندوق ها می توانند سکه را در پرتفوی خود جای دهند که می تواند برای سرمایه گذاران جذاب و سودآور باشد.

اموال تملیکی در اتاق انتظار عرضه در بورس کالا 

 مدیرعامل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی نیز در هفته گذشته از عرضه برخی کالاهای این سازمان در بورس کالای ایران خبر داد و در رابطه با زمان اجرای این طرح گفت: در حال برنامه‌ریزی و رفع موانع برای ورود به بورس کالا هستیم که با این اتفاق معاملات کالاهای سازمان اموال تملیکی برای همگان شفاف تر خواهد شد. 

امین دلیری با اشاره به برنامه این سازمان برای عرضه کالاهای مشمول قانون تاسیس این سازمان در بورس کالا، اظهار کرد: عرضه محصولاتی که قابلیت پذیرش در بورس کالا را داشته باشند، از برنامه پیش روی سازمان اموال تملیکی به شمار می‌رود که اقدامات در این زمینه انجام شده است. همچنین این اتفاق مثبت می تواند بر افزایش شفافیت معاملات سازمان اموال تملیکی بیافزاید.

سومین قرارداد بلندمدت پتروشیمی بر تابلوی بورس کالا

سومین عرضه پلی اتیلن های ترفتالات بطری و نساجی پتروشیمی تندگویان در قالب قراردادهای بلندمدت با صنایع پایین دست در بورس کالای ایران انجام شد.

پتروشیمی تندگویان در قالب یک قرارداد بلند مدت متعهد شده که حجم مشخصی از محصولاتش را برای تامین نیاز صنایع پایین دست در بورس کالا عرضه کند که هفته پیش سومین عرضه های این شرکت در قالب قرارداد بلندت مدت صورت گرفت. به گفته فعالان بازار، تامین نیاز بدون دغدغه واحدهای تولیدی در مدتی مشخص، اصلی ترین مزیت انعقاد قراردادهای بلندمدت در بورس کالا به شمار می رود. به این ترتیب پلی اتیلن ترفتالات نساجی TG۶۴۱ پتروشیمی تندگویان با حجم ۷۹۲ تن و قیمت پایه ۲ هزار و ۷۶۹ تومان مورد معامله قرار گرفت.

پلی اتیلن ترفتلات نساجی Super Bright TG۶۴۱ این مجتمع هم با حجم ۲۴۲ تن و قیمت پایه ۲ هزار و ۸۵۳ تومان معامله شد.

در همین حال پلی اتیلن ترفتالات گرید ۷۸۱ پتروشیمی تندگویان معامله شد و پلی اتیلن های ترفتالات گرید بطری این مجتمع مورد معامله قرار نگرفتند، گرید ۸۲۱ و ۸۲۵ جمعا با حجم ۱۳۲ تن و به ترتیب با قیمت های ۳ هزار و ۴۱۱ و ۳ هزار و ۲۸۱ تومان عرضه شده بود.

پلی اتیلن ترفتالات گرید بطری ۷۸۱ با حجم ۶۶ تن و قیمت پایه ۳ هزار و ۲۵۰ تومان مورد معامله قرار گرفت. گفتنی است قیمت پایه در قراردادهای بلندمدت بر مبنای قیمت کشف شده محصولات در هفته قبل است.

شیرینی به بازار شکر برگشت

مدیرعامل شرکت بازرگانی توسعه نیشکر نیز طی هفته مذکور به تعادل بازار شکر اشاره کرد و گفت: با وجود اینکه التهاب و افزایش قیمت، چند هفته ای میهمان بازار شکر بود، اما دو اقدام دولت یعنی عرضه مستمر و پر حجم این محصول در بورس کالا و ارائه مجوز واردات شکر باعث شده تا امروز بازار شکر به کلی آرام بگیرد و روند نزولی قیمت ها نیز ادامه داشته باشد.

علیرضا حمیدی گفت: وزارت جهاد کشاورزی برای اولین بار در زمان التهاب بازار یک محصول، از مکانیسم بورس کالا بهره برد به طوریکه وقتی تقاضا برای شکر زیاد بود، عرضه های این محصول در بورس را افزایش داد تا از سازوکار عرضه و تقاضا برای مدیریت بازار بهره ببرد.

 حمیدی اظهار داشت: استفاده از ظرفیت های بورس کالا برای مدیریت و تنظیم بازار محصولات کشاورزی می تواند کارگشا باشد و وزیر جهاد کشاورزی نیز شخصا به این موضوع اعتقاد دارد. به این ترتیب می توان رفته رفته حجم و شمار کالاهای کشاورزی را در بورس کالا افزایش داد تا طی سال های آینده علاوه بر اینکه بتوانیم پیش بینی دقیق تری از آینده بازار محصولات کشاورزی داشته باشیم، آمارهای بخش کشاورزی نیز شفاف شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها