image_news_24275.jpg

بررسی وضع فیزیکی ۱۳ طرح فولادی تولید شمش با ظرفیت ۱۲ میلیون و ۴۳۳ هزار تن، تا پنج ماهه امسال پیشرفت ۹ تا ۹۸ درصدی را نشان می دهد.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»،  هر یک از این طرح ها ظرفیت ۴۰۰ هزار تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن دارند.

چهار کارخانه تولید شمش فولادی در استان کرمان، سه مجموعه در یزد و دو کارخانه در خراسان رضوی واقع شده است. بقیه مجموعه ها نیز در استان های اصفهان، آذربایجان غربی، هرمزگان و مرکزی قرار دارد.

ظرفیت چهار واحد تولید شمش فولادی کرمان در مجموع چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تن است، سه واحد مربوط به استان یزد دو میلیون و ۶۵۰ هزار تن ظرفیت خواهد داشت و ظرفیت دو واحد استان خراسان رضوی به دو میلیون و ۱۷۰ هزار تن شمش فولادی خواهد رسید.

بیشترین پیشرفت این واحدهای تولید شمش فولادی مربوط به چادرملو یزد است که ظرفیت یک میلیون تنی دارد و با پیشرفیت فیزیکی حدود ۹۸ درصدی انتظار می رود پاییز امسال به بهره برداری برسد.

همچنین پیش بینی شده واحد آهن و فولاد بافق یزد با ظرفیت یک میلیون تن شمش که دارای پیشرفت فیزیکی ۹ درصدی است، اسفند ۱۳۹۸ افتتاح شود.

در سال ۱۳۸۵ ساخت هشت طرح فولادی در دستور کار قرار گرفت که پس از واگذاری یکی از آنها به بخش خصوصی، هفت طرح دیگر سال ها به دلیل مشکلات مالی راکد ماند اما در دولت یازدهم از نیمه دوم ۱۳۹۲ راه اندازی این طرح ها کلید خورد.

فولاد سپیددشت (چهارمحال و بختیاری)، شادگان (خوزستان)، نی ریز (فارس)، میانه (آذربایجان شرقی)، قائنات (خراسان جنوبی)، بافت (کرمان) و سبزوار (خراسان رضوی) هفت طرح فولاد استانی محسوب می شوند که ۸۰۰ هزار تا یک میلیون تن ظرفیت دارند.

آخرین آمارهای منتشر شده در زمینه میزان پیشرفت فیزیکی واحد احیای هر یک از این واحدهای فولادسازی استانی به ترتیب سپیددشت بیش از ۹۶ درصد، شادگان ۹۴.۸ درصد، میانه ۸۸.۲ درصد، نی ریز ۸۲.۸ درصد، قائنات ۸۱.۴ درصد، سبزوار ۷۸.۱ درصد و بافت ۷۷.۸ درصد است.

اطلاعات درباره رویکرد تولیدی این واحدها نشان می دهد در بافت تولید آهن اسفنجی، کنسانتره و گندله، در سپیددشت و سبزوار ساخت ورق فولادی و در طرح های شادگان، قائنات، میانه و نی ریز تولید بلوم و بیلت (شمش فولادی) تعریف شده است.

بر اساس سند چشم انداز ۱۴۰۴ دستیابی به ظرفیت ۵۵ میلیون تن فولاد خام در نظر گرفته شده است که باید نزدیک ۱۵ میلیون تن آن صادر شود.

کارشناسان بخش فولاد بر این باورند که چنانچه در افق ۱۴۰۴ بخواهیم به ظرفیت ۵۵ میلیون تن فولاد خام دست پیدا کنیم، باید ۱۳۵ میلیون تن سنگ آهن برداشت و از آن ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تن سنگ آهن دانه بندی، ۷۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تن کنسانتره و ۷۲ میلیون تن گندله تولید شود.

اکنون ظرفیت استخراج سنگ آهن در ایران ۴۰ میلیون تن، کنسانتره ۲۴ میلیون تن، گندله ۲۲ میلیون تن و آهن اسفنجی ۱۸ میلیون تن است .

همچنین بتازگی اعلام شد هنگام دستیابی به ظرفیت ۵۵ میلیون تن فولاد خام، ۶ میلیون تن قراضه پایه آهنی نیز برای کارخانه های داخلی نیاز است.

بررسی ها نشان می دهد میزان مصرف قراضه کشور اکنون ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تا ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن است و میانگین مصرف فولاد کشور نیز به ۲۰۰ کیلوگرم می رسد.

طبق آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال ۱۳۹۴ بیش از ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تن فولاد خام تولید شد.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها