طلا

بانک مرکزی آمریکا وحشت شدیدی را در بازار فلزات ارزشمند به راه انداخت و اگرچه همچنان خوش بینی وجود دارد اما بعضی از تحلیلگران می گویند مدتی زمان خواهد بود تا طلا از فشار فروش رهایی پیدا کند.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از ایسنا، جدیدترین نظرسنجی هفتگی طلای کیتکونیوز نشان داد با سقوط ۱۰۰ دلاری طلا در هفته گذشته، فضا در بازار فلزات ارزشمند تغییر چشمگیری پیدا کرده است. این فلز ارزشمند با بدترین عملکرد هفتگی خود از ۱۳ مارس سال ۲۰۲۰ که بازارهای مالی به دلیل شیوع همه گیری کووید ۱۹ دچار فروپاشی شده بودند، روبرو شد.

خوش بینی در میان سرمایه گذاران غیرحرفه ای به پایین ترین حد از اوایل آوریل رسید که قیمت طلا تازه روند صعودی دو ماهه خود را آغاز کرده بود.

کالین سیژینسکی، استراتژیست ارشد بازار در شرکت مدیریت سرمایه اس آی ای اظهار کرد: اگرچه این حرکت نزولی قابل توجه است اما تعجب آور نیست. از نظر تکنیکی، قیمت طلا در آستانه نشست بانک مرکزی آمریکا وضعیت بیش خرید پیدا کرده بود. همچنین دلار آمریکا بیش از حد کاهش پیدا کرده بود. حرکت قیمت اخیر یک اصلاح قیمت بزرگ برای همه بازارهای مالی است.

وی در ادامه افزود: کل بازار به دنبال بهانه ای برای متوازن شدن دوباره بود و این بهانه را در بانک مرکزی آمریکا پیدا کرد. تصور می کنم طلا همچنان فضا برای کاهش بیشتر قیمت دارد اما عقب نشینی به ۱۷۰۰ دلار، خریداران زیادی را جلب خواهد کرد.

در نظرسنجی هفته جاری کیتکونیوز از تحلیلگران وال استریت ۱۸ نفر شرکت کردند که از میان آنها، ۱۰ نفر معادل ۵۶ درصد به کاهش قیمت طلا رای دادند و چهار نفر معادل ۲۲ درصد به افزایش قیمت طلا رای دادند و به همین میزان نظری نداشتند.

اگرچه تحلیلگران وال استریت نسبت به قیمت طلا در کوتاه مدت بدبین بودند اما بسیاری از تحلیلگران حرکت اخیر قیمت را یک فشار فروش کوتاه مدت دانسته و بر این باور بودند که بازار می تواند همچنان بهبود پیدا کند.

در این بین، ۲۱۷۴ نفر در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز از سرمایه گذاران خُرد شرکت کردند. در میان آنها ۱۱۲۷ نفر معادل ۵۲ درصد به افزایش قیمت طلا و ۶۷۰ نفر معادل ۳۱ درصد به کاهش قیمت طلا رای دادند در حالی که ۳۷۷ نفر معادل ۱۷ درصد نظری نداشتند.

در نظرسنجی هفته پیش کیتکونیوز، تحلیلگران وال استریت درباره روند قیمت به سه دسته مساوی تقسیم شده بودند در حالی که سرمایه گذاران غیرحرفه ای به افزایش قیمت طلا خوش بین بودند. بهای هر اونس طلا در معاملات روز جمعه بازار آمریکا با ۰.۳ درصد کاهش، در ۱۷۶۹ دلار بسته شد. طلا برای کل هفته بیش از پنج درصد کاهش به ثبت رساند. ریزش قیمت طلا پس از به روزرسانی پیش بینی های اقتصادی بانک مرکزی آمریکا روی داد که بر اساس آنها، کمیته بازار آزاد فدرال پتانسیل دو بار افزایش نرخ های بهره در سال ۲۰۲۳ را می بیند. سه ماه پیش این کمیته انتظار داشت نرخ های بهره دستکم تا سال ۲۰۲۴ بدون تغییر بماند. بانک مرکزی آمریکا همچنین دورنمای رشد اقتصادی را افزایش داد و اکنون انتظار دارد تولید ناخالص داخلی آمریکا امسال هفت درصد توسعه پیدا کند.

به گفته بسیاری از تحلیلگران، اگرچه تا افزایش نرخهای بهره دو سال دیگر فاصله وجود دارد اما تغییر دیدگاه برای به وحشت انداختن سرمایه گذاران کافی بود.

سیژینسکی در این باره گفت: مسئله پیش بینی واقعی نیست. من توجهی به پیش بینی مربوط به دو سال آینده ندارم. با این حال این پیش بینی ها نشان داد مقامات بانک مرکزی آمریکا به این فکر افتاده اند که چگونه به سیاست پولی انبساطی خود خاتمه دهند. نمی توان برای همیشه پول چاپ کرد.

برخی از تحلیلگران معتقد بودند واکنش طلا به پیش بینی بانک مرکزی آمریکا بیش از حد بوده و زمانی که اوضاع آرام شود، قیمتهای پایینتر به فرصت خرید خوبی تبدیل می شوند.

فیلیپ استرایبل، استراتژیست سرمایه گذاری ارشد در شرکت بلو لاین فیوچرز به کیتکونیوز گفت: ما منتظر این اصلاح قیمت بودیم و به آرامی خرید را آغاز خواهیم کرد.

آدریان دی، رئیس شرکت مدیریت دارایی آدریان دی هم اظهار کرد: انتظار دارد در آینده نزدیک قیمتهای بالاتر را مشاهده کند.

کریستوفر وِکیو، استراتژیست ارشد بازار در دیلی فارکس اظهار کرد: انتظار ندارد قیمت ها به دلیل آسیب فنی که به بازار طلا وارد شده است، تا پایان سال به رکورد بالایی صعود کنند با این حال وی نسبت به قیمت طلا بدبین نیست. این کارشناس نظر خنثی نسبت به طلا در کوتاه مدت داشت و پیش از آغاز خرید، منتظر اندکی ثبات در بازار خواهد شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها