• ۶ تیر ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۵
  • کد خبر: 57256
نفت

قیمت جهانی نفت در سال ۲۰۲۰ و نیمه اول سال جاری به دلیل کاهش تقاضا وتعطیلی بسیاری از مشاغل دوران پرنوسانی را پشت سرگذاشت. بسته بودن مرزهای بین المللی و کاهش پروازها، سبب شد تا تقاضا برای نفت و فراورده‌های نفتی افت قابل توجهی پیدا کند و به دنبال آن قیمت این منبع ارزشمند انرژی کاهش یابد. با این حال پیش بینی شده در صورتی که اوپک در جلسه بعدی اقدام به افزایش تولید نفت نکند، سیر صعودی قیمت نفت در بازار جهانی با سرعت بالاتری ادامه پیدا کند.

به گزارش اختصاصی «کالاخبر»؛ حال با کاهش محدودیت‌های کرونایی در بسیاری از کشورهای دنیا و افزایش تقاضا، زمینه برای افزایش دوباره قیمت نفت در بازارهای جهانی فراهم شده است.

وب سایت «اویل پرایس» در تازه ترین گزارش خود نوشت: «با افزایش تقاضا برای نفت با عدم توازن در بازار روبرو خواهیم شد و مازاد تقاضا می‌تواند فشار زیادی در جهت افزایش قیمت وارد کند. انتظار می‌رود در ماه جولای سال جاری متوسط قیمت هر بشکه نفت به بیش از ۷۵ دلار برسد و در صورتی که اوپک در جلسه بعدی اقدام به افزایش تولید نفت نکند، سیر صعودی قیمت نفت در بازار جهانی با سرعت بالاتری ادامه پیدا خواهد کرد.»

نفت ۳ رقمی می‌شود؟

اویل پرایس در ادامه نوشت: «در جریان همه گیری کرونا، «اوپک پلاس»، متشکل از کشورهای عضو اوپک به علاوه روسیه، تولید نفت را کاهش دادند تا از این طریق بتوانند مانع از سقوط قیمت شوند. حال که تقاضا در بازار افزایش یافته است، تنها در صورتی می‌توان انتظار داشت قیمت در مرز ۷۰ تا ۸۰ دلار باقی بماند که تولید اوپک پلاس در کنار تولید امریکا رشد کند. در غیر این صورت سه رقمی شدن قیمت نفت در بازار بسیار محتمل خواهد بود.»

اما و اگرهای افزایش تولید نفت

برپایه اطلاعات ارائه شده، میزان تولید نفت در دنیا در نیمه اول ۲۰۲۱ میلادی ۱۰ میلیون بشکه در روز کمتر از سال ۲۰۱۹ یعنی قبل از همه گیری کرونا بود. اخیراً گزارش‌هایی درمورد افزایش تولید نفت در امریکا به دنبال رشد قیمت این منبع انرژی منتشر شده است.

طبق این گزارش‌ها، شرکت‌های نفتی امریکایی که به دلیل کاهش قیمت نفت و به صرفه نبودن استخراج نفت شیل از فعالیت در صنعت نفت امتناع می‌کردند، با افزایش قیمت نفت در دنیا تولید را از سرگرفته اند. درصورتی که اوپک هم در جلسه ماه جولای تصمیم به افزایش قیمت نفت بگیرد، در نیمه دوم امسال رشد چشمگیری را در قیمت این منبع انرژی تجربه نخواهیم کرد، در غیراین صورت باید منتظر سه رقمی شدن قیمت هر بشکه نفت در بازار باشیم.

رشد قیمت نفت که در نگاه اول می‌تواند منافع زیادی نصیب کشورهای نفت خیز دنیا کند، برای اقتصاد جهان زیان‌های زیادی به همراه می‌آورد. به ویژه درشرایط فعلی که اقتصاد جهان به دلیل بحران کرونا با چالش‌های زیادی روبرو شده و بسیار آسیب پذیر است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها