• ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۷
  • کد خبر: 67295
نفت

به دنبال بالا گرفتن نگرانی در مورد سویه جدید ویروس کرونا و احتمال اوج‌گیری دوباره ابتلا و مرگ‌ومیر در دنیا، بسیاری از کشورها بازهم محدودیت‌های سفر را اعمال کرده‌اند و شماری هم برای به تأخیر انداختن این اوج‌گیری خبر از اجرای طرح‌های قرنطینه سراسری داده‌اند. در این شرایط، قیمت نفت در بازار جهانی کاهش یافته و اگرچه در ابتدا پیش‌بینی تازه‌ای از احتمال اوج‌گیری دوباره قیمت‌ها ارائه نمی شد اما صعود امروز قیمت ها تمام معادلات را بهم زد.

به گزارش اختصاصی «کالاخبر»؛ اویل پرایس پیش‌بینی کرده بود در اولین هفته از ماه دسامبر سال ۲۰۲۱ قیمت نفت در بازار جهانی روند کاهشی را ادامه دهد و به کمتر از ۷۲ دلار برسد. در این گزارش آمده است که روند کاهشی قیمت نفت از اواخر اکتبر شروع شده و انتظار می‌رود در هفته پیش رو برای ششمین هفته متوالی این روند ادامه داشته باشد هر چند که پیش بینی هفته دوم درست از آب در نیامد و علیرغم روند نزولی بازارها در نخستین روز هفته امروز این موضوع معکوس شد و شاهد رشد قیمت نفت در بازار جهانی بودیم.

در هفته گذشته قیمت نفت وست تگزاس در امریکا ۴.۱ درصد کاهش پیدا کرد که بالاترین نرخ کاهش هفتگی قیمت از سال ۲۰۱۸ تاکنون بوده است.

اما و اگرهای بازار طلای سیاه

اویل پرایس تأکید کرد: اگر سویه «اومیکرون» چالش تازه‌ای برای سلامت ساکنان زمین ایجاد کند، می‌توان اطمینان داشت که قیمت نفت در بازار جهانی سقوط می‌کند، اما اگر در هفته‌های آتی، مشخص شود که این سویه، قابل مدیریت است؛ وضعیت در بازار نفت تغییر خواهد کرد.

تأثیر مذاکرات برجامی

مسئله دیگری که روی بازار نفت تأثیر گذاشت، مذاکرات ایران و کشورهای ۴+۱ در وین بود که طبق گزارش‌های رسیده باید ادامه پیدا کند. اگر توافقی حاصل نشود و تحریم نفتی ایران ادامه پیدا کند، ایران نمی‌تواند به صادرات آزادانه نفت با تمام پتانسیل خود بپردازد و سرمایه لازم برای توسعه زیرساخت‌های نفتی را تأمین کند که خود فشار دیگری روی بازار جهانی نفت وارد خواهد کرد.

به نظر می‌رسد با اوج‌گیری سویه نوظهور کرونا و چالش تازه‌ای که دنیا را درگیر کرده است و تأخیر در بازگشت به زندگی عادی به دلیل احتمال همه‌گیری با این سویه جدید که به گفته دانشمندان سرعت انتقال آن بیش از سویه دلتاست، نه‌تنها بازار نفت بلکه بازار طلا را نیز تحت تأثیر قرار داده است و باعث افزایش قیمت طلا شده است. طلا، به‌عنوان منبعی برای حفظ ارزش دارایی‌ها در روزهایی که اقتصاد با چالش روبرو است در این روزها با افزایش تقاضا مواجه شده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها