معدن

پژوهش جدید S&P Global Market Intelligence نشان می دهد که از بین بیش از ۴۰۰ شرکت معدنی مورد بررسی، هزینه های واقعی سرمایه گذاری در سال گذشته میلادی با کاهش ۸ درصدی در مناطقی که مجبور به توقف کار بودند، مواجه شده و زنجیره های تامین جهانی را تحت فشار بی سابقه ای قرار داده است.

به گزارش «کالاخبر»؛ در ابتدای سال ۲۰۲۰، هزینه سرمایه گذاری این شرکت ها ۱۶۲ میلیارد دلار پیش بینی شده بود که ۹ درصد افزایش سالانه را نسبت به سال ۲۰۱۹ نشان می داد، اما با تاثیر همه گیری کرونا بر این بخش، معدنکاران هزینه سرمایه ای خود را با ۴ درصد کاهش به ۱۵۶ میلیارد دلار مورد بازبینی قرار داده بودند.

نمودار ۱- راهنما و مقایسه هزینه های سرمایه ای قبل و بعد همه گیری کرونا

از آنجا که همه گیری کرونا، فعالیت های معدنکاران را تحت تاثیر قرار داد، آنها تلاش کردند تا برنامه های بازبینی شده را تحقق ببخشند که این میزان با توجه با هزینه واقعی در سال گذشته به ۱۴۹.۵ میلیارد دلار رسید. در واقع این رقم به ترتیب ۸ درصد کمتر از پیش بینی قبل شیوع بیماری و ۴ درصد کمتر از پیش بینی بعد از بازبینی بوده است.

با این وجود،S&P خاطرنشان کرده که بهبود اقتصاد جهانی در حال انجام است و پیش بینی رشد تولید ناخالص ۵.۵ درصدی را برای سال ۲۰۲۱ دارد. «همان طور که جهان شروع به خروج از بیماری همه گیری کرونا می کند، انتظار می رود هزینه های سرمایه گذاری به طور قابل توجهی افزایش یابد.»

پیش بینی هزینه های سرمایه ای این بخش در سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۱۷۶ میلیارد دلار بوده که ۱۸ درصد از سال های ۲۰۲۰ و ۲۰۱۹ بالاتر است. این برآورد می تواند در نتیجه از سرگیری برنامه های تاخیری و افزایش کلی فعالیت ناشی از رشد قیمت فلزات باشد.

به گفته S&P، هزینه های سرمایه گذاری شرکت های چینی برای سال ۲۰۲۱ از راهنمای اصلی برای سال ۲۰۲۰ فراتر رفته است. راهنمای اولیه Capex شرکت های مستقر در چین برای سال گذشته میلادی ۸ درصد کمتر از هزینه سرمایه گذاری آنها در سال ۲۰۱۹ برآورد شد که تا حدی نشان دهنده قفل شدن فعالیت ها و محدودیت های اعمال شده بود.

شرکت های فلزات گرانبها که پیش از همه گیری، ۱۳ درصد راهنمای Capex پایین تری را برای سال ۲۰۲۰ تعیین کرده بودند، گزارش دادند که هزینه های خود را در سال ۲۰۲۰ برابر با سال ۲۰۱۹ (با بهبود شرکت های مستقر در استرالیا و چین) قرار داده اند.

انتظار می رود، Capex شرکت های فلزات گرانبها در سال ۲۰۲۱ نسبت به سطح ۲۰۱۹ و با هدایت شرکت های «نیومونت» و «گلد فیلدز» یک سوم افزایش یابد.

S&P پیش بینی کرده که Capex شرکت های بزرگ استخراج معادن بیش از ۵۰ میلیارد دلار از شرکت های رده پایین پیشی بگیرد. پیش از همه گیری، راهنمایی این گروه ۳۵ درصد در مقایسه با ۲۰۱۹ افزایش یافته بود. برآورد می شود در سال ۲۰۲۱، شکاف بین بزرگ ترین گروه بازار و گروه های دیگر بیشتر شود. همچنین انتظار می رود که هزینه های مذکور ۵۱ درصد بیشتر از  سال ۲۰۱۹ باشد.

نمودار ۲- هزینه های سرمایه ای در زیربخش های صنعتی

منبع: آتیه اندیشان مس

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها