رامین ابوالفضلی

رامین ابوالفضلی مدیر پرتفو تامین سرمایه لوتوس پارسیان معتقد است که راه اندازی معاملات آتی واحدهای صندوق های طلا علاوه بر آنکه می تواند برگ برنده بورس کالا برای بازگشت معاملات آتی به اوج جذابیت در بازار سرمایه باشد به متنوع سازی سبد سرمایه گذاری، افزایش عمق معاملات و توسعه بازار سرمایه کمک شایانی خواهد کرد.

رامین ابوالفضلی مدیر پرتفو تامین سرمایه لوتوس پارسیان در گفت و گو با «کالاخبر» با مسرت بخش خواندن خبر راه اندازی معاملات آتی بر پایه واحدهای صندوق های سرمایه گذاری طلا برای سرمایه گذاران و فعالان بازار اظهار داشت: بورس کالا از چند سال قبل در حوزه صندوق های کالایی پیش قدم بود و این مسئله در برهه زمانی که جای معاملات آتی سکه طلا در بازار آتی خالی بود، سرعت گرفت که قابل تقدیر است. 

وی ضمن اشاره به راه اندازی صندوق های طلا از سال ۹۶ افزود: صندوق های طلا مزایای زیادی برای سرمایه گذارانی که تمایل به سرمایه گذاری غیر مستقیم در حوزه طلا دارند، فراهم کرده است. صندوق های طلا به عنوان نخستین صندوق های کالایی در بازار سرمایه راه اندازی شد که ارزش صندوق وابسته به قیمت گواهی سکه است. افرادی که در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند در حقیقت در سکه و طلا سرمایه‌گذاری کرده‌اند و با افزایش یا کاهش قیمت گواهی سکه، ارزش واحدهای صندوق نیز نوسان می‌ کند. ابوالفضلی توضیح داد که به عبارت ساده تر، سرمایه‌گذار با تغییر ارزش واحدهای صندوق می‌تواند بازدهی کسب کند که ‌نحوه سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها همانند بقیه صندوق‌های قابل معامله است که با داشتن کد بورسی می‌توان اقدام به سرمایه‌گذاری کرد.

چرا معاملات آتی واحدهای صندوق طلا جذاب است؟

مدیر پرتفو تامین سرمایه لوتوس پارسیان در ادامه به معاملات آتی بر پایه واحدهای صندوق های سرمایه گذاری طلا در بورس کالا اشاره کرد و گفت:  یکی از مهم ترین مزایا و ویژگی معاملات آتی بر پایه دارایی صندوق های سرمایه گذاری طلا، فراهم بودن امکان کسب بازدهی بیشتر است، یعنی این امکان وجود دارد که سرمایه گذاران نسبت به معاملات سکه طلا یا صندوق های سرمایه گذاری طلا، بازدهی بالاتری را با توجه به موقعیت بازار و وجود اهرم در معاملات آتی کسب کنند.

وی خاطرنشان کرد: بیش از ۹۵ درصد پرتفوی صندوق های طلا را گواهی سکه تشکیل می دهد و از این رو صندوق های طلا با اختلاف ناچیزی بازدهی مشابه سکه طلا دارند بنابراین فعالان بازار قادر خواهند بود با استفاده از این ابزار جدید و با توجه به جهت گیری بازار، موقعیت خرید و فروش اتخاذ کنند و بازدهی بالاتری نسبت به سکه طلا و صندوق های طلا کسب کنند؛ در حقیقت اهرمی بودن این ابزارها جذابیت آنها را در میان فعالان و سرمایه گذاران بالا برده است.

مدیر پرتفو تامین سرمایه لوتوس پارسیان یادآور شد: نقدشوندگی ابزارهای فیوچرز و واحدهای صندوق های طلا به نسبت سکه فیزیکی و گواهی سپرده بالاست و این امر امکان ورود و خروج سرمایه گذاران را آسان می کند. از سوی دیگر امکان سرمایه گذاری در مبالغ کم نیز به کمک این ابزارها فراهم است. از طرف دیگر سرمایه گذاران می توانند از آربیتراژ ایجاد شده میان واحدهای صندوق های سرمایه گذاری طلا و ابزار فیوچرز، استفاده کنند. لذا با توجه به اینکه در بازارهای آتی فرصت آربیتراژ زیاد اتفاق می افتد، ابزار فیوچرز این امکان را به سرمایه گذاران می دهد تا از این فرصت بهره‌مند شوند.

تنوع بخشی به سبد سرمایه گذاری

وی تصریح کرد: مدیریت ریسک از دیگر مزایای این ابزار به شمار می رود. در واقع معاملات آتی صندوق های سرمایه گذاری علاوه بر پوشش تورمی، امکان ایجاد تنوع در پرتفو را برای سرمایه گذاران فراهم می کنند تا بسته به شرایط بازار و تشنج ها و نوساناتی که در قیمت های دلار و بازار سکه اتفاق می افتد علاوه بر پوشش تورمی به سبد سهام خود تنوع دهند و ریسک کاهش ارزش را پایین بیاورند.

ابوالفضلی ادامه داد: موضوع مهم دیگر امنیت بالای این بازارها است و این آیتم در معاملات آتی سکه نیز وجود داشت. برای مثال در معاملات سکه یا دلار فردایی که در بازار سنتی انجام می شود، امکان نکول بالایی وجود دارد درحالی که در معاملات بورس کالا به دلیل اخذ تضامین و جرایم، امکان ریسک نکول به شدت پایین می آید. از سوی دیگر به دلیل پایین بودن استرس خرید و فروش، معافیت های مالیاتی و کارمزدها، ابزارهای نوین برای فعالان بازار جذابیت و مزایای بیشتری دارد.

این کارشناس بازار سرمایه در بخش پایانی مصاحبه با کالاخبر گفت: با ابزار جدیدی که قرار است راه اندازی شود، فعالان قدیمی که در بازار معاملات آتی سکه طلا فعال بودند بازخواهند گشت و نقدینگی سرگردان که ممکن است به هر یک از بازارهای موازی ازجمله طلا، دلار، رمز ارزها و ... وارد شده و آنها را دچار تلاطم نماید به درستی به سمت بازار سرمایه جذب شده و از این طریق به مدیریت بازار کمک می شود. به عقیده من از این ابزار استقبال خوبی صورت خواهد گرفت چراکه اینگونه ابزارها برای عمق بخشیدن به بازار سرمایه لازم است؛ هر چه ابزارهای مالی بیشتر باشد قطعا شاهد توسعه بیشتر و شکل گیری بهتر بازار سرمایه خواهیم بود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها