آتی سکه جدید

علی زینلی کارشناس بازار سرمایه با اشاره به راه اندازی معاملات آتی واحدهای صندوق طلا می گوید: اهرمی بودن و دوطرفه بودن، دو مشخصه بارز و جذاب بازار آتی برای سرمایه گذاران محسوب می‌شود که عمدتاً افراد ریسک‌پذیر را به سمت استفاده از آن سوق می‌دهد. همچنین در بورس کالا و فرمولی که برای اهرم تبیین شده است، اهرم‌ها قابلیت جابه‌جایی به طور دوره ای و یا هفتگی با توجه به شرایط موجود را دارند. زینلی در خصوص توقف بازار آتی سکه در سال ۹۷ گفت: در سال ۹۷ با التهاباتی که در قیمت سکه و به دلیل تغییرات نرخ ارز رخ داد، این شائبه وجود داشت که افزایش قیمت در آتی سکه منجر به افزایش قیمت در بازار آزاد سکه می شود، اما گذر زمان باعث شد بی اساس بودن این ادعا مشخص شود.

به گزارش «کالاخبر»، علی زینلی کارشناس بازار سرمایه و معاملات بازار آتی با حضور در «استودیو Bourseon » با بیان مطلب فوق و ضمن بررسی معاملات آتی قرارداد صندوق طلا که چند روزی است از راه اندازی آن می گذرد، گفت: در معاملات آتی، به روز رسانی حساب ها به طور مستمر انجام می شود، به طوریکه بیلان حساب سرمایه گذار مشخص است و از شرایط پویایی برخوردار است. در معاملات آتی صندوق طلا، معاملات به طور مستقیم بر روی سکه انجام نمی شود، بلکه بر روی واحدهای صندوق طلا انجام می پذیرد و این صندوق خود بر روی سکه سرمایه‌گذاری می کند؛ به طوریکه بیش از ۹۵ درصد از دارایی آن بر روی گواهی سپرده کالایی سکه (سکه یک روزه) سرمایه گذاری می شود. صندوق‌ آتی طلا پشتوانه محکمی داشته و ساختاری دارد که جلوی متضرر شدن افراد را می‌گیرد.

زینلی با اشاره به توقف بازار آتی سکه در سال ۹۷ گفت: در سال ۹۷ با التهاباتی که در قیمت سکه و به دلیل تغییرات نرخ ارز رخ داد، این شائبه وجود داشت که افزایش قیمت در آتی سکه منجر به افزایش قیمت در بازار آزاد سکه می شود، اما گذر زمان باعث شد بی اساس بودن این ادعا مشخص شود.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: به طور کلی تمامی بازارها حتی بازارهایی که ارتباط کمتری باهم دارند بر یکدیگر اثرگذارند و در خصوص بازار آتی سکه و بازار آزاد آن نیز نمی توان این موضوع را کتمان کرد؛ اما این تاثیرگذاری دو طرفه است به این معنی که قطعا بازار فیزیکی نیز بر روی بازار آتی تاثیر می‌گذارد.

وی معتقد است: ویژگی سهولت در معاملات و ورود و خروج راحت تر به معاملات آتی بر افزایش حجم معاملات آن اثر زیادی دارد. در گذشته که بازار معاملات آتی سکه در جریان بود حجم معاملات در آخرین قرارداد روزانه حدود ۱۷۵ هزار قطعه سکه بود و این صرفا برای یکی از قراردادها بود در حالیکه ۴ قرارداد باز در آن زمان اختصاص داشت و به دلیل سهولت معامله در این بازار حجم و ارزش معاملات با بازار فیزیکی قابل مقایسه نبود.

زینلی تصریح کرد: در نظر داشته باشید که معمولا قیمت‌ها در بازار آتی در سطح بالاتری نسبت به بازار فیزیکی قرار دارند و شکاف بین بازار آزاد و بازار آتی در همه بازارهای دنیا معمول و طبیعی است و عموما به انتظارات تورمی بازمی گردد، اما مشخصه‌ای که بر هر دو این بازار آتی و آزاد تاثیر می‌گذارد، نرخ ارز و طلای جهانی است.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: در بورس کالا و فرمولی که برای اهرم تبیین شده است، اهرم‌ها قابلیت جابه‌جایی به طور دوره ای و یا هفتگی با توجه به شرایط موجود را دارند. به این معنی که در روندهای شدید بازار، بورس کالا جهت جلوگیری از متضرر شدن سرمایه‌گذارانی که موقعیتی در جهت مخالف روند موجود دارند، اقدام به افزودن وجه تضمین می‌کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها