ناصرپور

معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران با اشاره به آغاز پذیره نویسی واحدهای صندوق سرمایه گذاری مبتنی بر گواهی سپرده سکه طلای «کهربا» از روز شنبه ۱۹ تیر ماه گفت: عمده فعالان بازار سرمایه، واحدهای صندوق های پشتوانه طلا را با هدف تنوع بخشی در سبد سرمایه گذاری خود و به جهت کاهش ریسک سرمایه گذاری مورد استفاده قرار می دهند تا از نوسانات بازار طلا به شیوه ای امن، آنلاین و آسان، کسب منفعت کنند؛ در این شیوه دیگر نگرانی از بابت ریسک های سنتی مبادلات طلا وجود ندارد.

کهربا، هفتمین صندوق کالایی بازار سرمایه

ناصرپور در ابتدا به تاریخچه آغاز فعالیت صندوق های کالایی در بورس کالای ایران اشاره کرد و به «کالاخبر» گفت: اولین صندوق سرمایه گذاری با پشتوانه طلا در بورس کالای ایران با نام صندوق سرمایه گذاری پشتوانه طلای لوتوس در خرداد ماه سال ۱۳۹۶ پذیره نویسی شد. پس از آن صندوق سرمایه گذاری زرافشان امید ایرانیان در مهر ماه سال ۱۳۹۶، صندوق سرمایه گذاری کیان در آذرماه سال ۱۳۹۶ و صندوق سرمایه گذاری مفید در خرداد ماه سال ۱۳۹۷ به عنوان دیگر صندوق های سرمایه گذاری با پشتوانه طلا در بورس کالای ایران پذیره نویسی شدند.

معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران افزود: در دی ماه سال ۱۳۹۹ نیز پذیره نویسی دو صندوق با پشتوانه کالاهای کشاورزی با نام های طلای سرخ نوویرا و گروه زعفران سحرخیز نیز در بورس کالای ایران انجام پذیرفت. از این رو پذیره نویسی صندوق سرمایه گذاری طلای کهربا به منظور تأسیس و راه اندازی معاملات، هفتمین صندوق سرمایه گذاری قابل معامله کالایی بازار سرمایه در بورس کالای ایران است.

همسویی بازدهی صندوق طلا و سکه طلا

ناصرپور تصریح کرد: به صورت کلی صندوق های سرمایه گذاری وجوه حاصل از پذیره نویسی را مطابق با اساسنامه و امیدنامه خود در اوراق بهاداری که مجوز دارند سرمایه گذاری کرده و کسب سود می کنند. در حال حاضر با توجه به آنکه دارایی قابل سرمایه گذاری موجود در بورس کالای ایران برای صندوق های پشتوانه طلا، گواهی سپرده سکه طلا است، بیش از ۹۰ درصد دارایی صندوق ها در گواهی سپرده سکه طلا سرمایه گذاری شده است. بنابراین بازدهی صندوق های پشتوانه طلا مشابه با بازدهی سکه طلا بوده و می دانیم که سکه طلا تا حد زیادی نوسانات کلاس دارایی طلا را پوشش می دهد.

وی این نکته را نیز خاطرنشان کرد که بورس کالای ایران به ابزارهای فعلی در حوزه طلا بسنده نکرده و برنامه هایی برای گسترش ابزارها و اوراق بهادار کلاس دارایی طلا در آینده نزدیک دارد که با این شرایط، صندوق های سرمایه گذاری پشتوانه طلا در آینده قدرت عمل بیشتری خواهند داشت.

صندوق های طلا شیوه نوین سرمایه گذاری در دارایی طلا
ناصرپور یادآور شد: سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری پشتوانه طلا شیوه نوین و جایگزین مناسبی برای سرمایه گذاری در دارایی طلا به شمار می آید که افراد با دیدگاه های کوتاه مدت و بلندمدت نسبت به نوسانات بازار طلا می توانند از این ابزار بهره مند شوند.

به گفته او، شیوه های سنتی مبادله و سرمایه گذاری در طلا عموما با ریسک هایی از جمله ریسک حمل، نگهداری و تقلب همراه است در حالی که مبادله واحدهای صندوق های سرمایه گذاری پشتوانه طلا بدون تحمیل ریسک های مذکور و در بستر امن بازار سرمایه و به صورت آنلاین  و سهولت از هر نقطه از کشور قابل انجام است.

وی ادامه داد: سرمایه گذارانی که هدفشان نگهداری طلا در بلندمدت است نیز می توانند بدون نگرانی و درگیرشدن در نگهداری دارایی طلا با سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری پشتوانه طلا از منافع نوسانات بازار طلا در بلندمدت بهره مند شوند.

صندوق های سرمایه گذاری، ابزار تسهیل گر مبادلات

معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران معاملات صندوق های سرمایه گذاری پشتوانه طلا را ابزار تسهیل کننده مبادلات دارایی طلا در بازار سرمایه خواند و اظهار داشت: این امر باعث ایجاد جذابیت برای ورود افراد بیشتر به بازار سرمایه می شود.

وی تاکید کرد: صندوق های سرمایه گذاری پشتوانه طلا یک ابزار نقدشونده در مجموعه بازار سرمایه هستند که هم به لحاظ داشتن دامنه نوسان ۱۰ درصدی و هم به لحاظ داشتن بازارگردان، ظرفیت مناسبی برای معامله و سرمایه گذاری هستند چراکه بازارگردان صندوق های طلا به عنوان یکی از ارکان اصلی صندوق به نقدشوندگی و رونق معاملات صندوق کمک می کند.

صندوق های سرمایه گذاری مخاطب عام دارند

ناصرپور گفت: با در نظر گرفتن اینکه دارایی طلا برای عموم شناخته شده است و علاقه مندان به سرمایه گذاری نگاه ویژه ای به دارایی طلا دارند و علاوه بر آن با توجه به پذیره نویسی های قبلی، صندوق های سرمایه گذاری پشتوانه طلا مخاطب عام داشته و فعالان بازار سرمایه استقبال خوبی از این ابزار سرمایه گذاری در دارایی طلا داشته اند.

وی تصریح کرد: عمده فعالان حرفه ای در بازار سرمایه واحدهای صندوق های سرمایه گذاری پشتوانه طلا را با هدف تنوع بخشی در سبد سرمایه گذاری خود و به جهت کاهش ریسک سرمایه گذاری مورد استفاده قرار داده و به ویژه در زمانی که ممکن است بازار سهام برای آنان سودآور نباشد، از نوسانات بازار طلا کسب منفعت می کنند.

ورود سرمایه های خرد به بازار طلا امکان پذیر است

معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران در بخش پایانی این گفت و گو ضمن تاکید دوباره این موضوع که بازدهی صندوق های سرمایه گذاری پشتوانه طلا مشابه با بازدهی سکه طلا است اظهار داشت: تفاوت در خرید سکه طلا در بازار فیزیکی با واحدهای صندوق طلا در بورس کالا این است که خرید و فروش واحدهای صندوق های طلا با مبالغ خرد نیز امکان پذیر است و فعالان بازار با مبالغ بسیار کوچکتر از معامله یک قطعه سکه بهار آزادی امکان حضور در این بازار را خواهند داشت؛ از طرف دیگر صندوق های سرمایه گذاری با پشتوانه طلا دارای بازار ثانویه جذاب با دامنه نوسان بالا و با حضور بازارگردان فعالیت می کنند که نقدشوندگی بالایی داشته و نقدشدن دارایی افراد به راحتی ممکن است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها