آلومینیوم

آلومینیوم از روند افزایشی به‌وجود آمده در بازارهای جهانی ظرف هفته‌گذشته جا ماند و بازده منفی ۲.۴ را نصیب سرمایه‌گذاران خود کرد.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از دنیای اقتصادی، این کاهش قیمت هفتگی در حالی در این بازار رقم خورد که بسیاری از سیگنال‌ها شامل روند عرضه و تقاضا و تورم جهانی حامی رشد قیمت بودند، اما سیگنال‌های منفی، قوی‌تر از سیگنال‌های مثبت عمل کردند. هرچند با توجه به تصمیم روسیه مبنی بر وضع عوارض ۱۵درصدی بر صادرات آلومینیوم این کشور احتمال بازگشت قوی قیمت‌ها در این بازار وجود دارد.

دستیابی به رکورد ۱۱ ساله

آلومینیوم در بورس فلزات لندن برای ساعاتی در روزهای ابتدایی ماه جولای با قیمت ۲۵۶۰ دلار به ازای هر تن مورد دادوستد قرار گرفت که این نرخ بیشترین بهای معامله این محصول پس از سال ۲۰۱۱ بود. همچنین قیمت نهایی معامله این فلز در این بازار برای روز دوم جولای به ۲ هزار و ۵۴۰ دلار به ازای هر تن رسید که این رقم بیشترین نرخ فروش آلومینیوم پس از ماه مه امسال بود. کنترل نسبی کرونا در بخش قابل‌توجهی از بزرگ‌ترین اقتصادهای دنیا با انجام واکسیناسیون به افزایش تقاضا برای خودرو و از سرگیری فعالیت‌های ساخت‌وساز و صنایع بسته‌بندی منجر شد که این موضوع نیز از رشد بهای این فلز حمایت کرد. 

روسیه نیز به‌عنوان کشوری که ۶ درصد عرضه جهانی آلومینیوم را در اختیار دارد، تصمیم به وضع مالیات ۱۵ درصدی روی صادرات این محصول از ماه از آگوست تا دسامبر امسال گرفت. تحقق این موضوع می‌تواند سیگنالی‌مثبت برای بازارهای جهانی باشد. کشورهای اروپایی مقصد آلومینیوم صادراتی روسیه هستند. این افزایش مالیات به رشد هزینه بسته‌بندی منجر شده که به شکل مستقیم بر تورم انواع کالاهای مصرفی که شامل بسته‌بندی آلومینیومی هستند اثرگذار است و به این ترتیب به رشد هزینه مصرف‌کنندگان منجر می‌شود.

به گزارش رویترز؛ خورخه وازکز، بنیان‌گذار موسسه هاربر آلومینیوم یکی از تحلیلگرانی است که معتقد است با توجه پتانسیل فعلی این بازار، وضع این مالیات می‌تواند قیمت آلومینیوم در بورس فلزات لندن را در کانال ۲۶۰۰ دلار به ازای هر تن تثبیت کرده و حتی زمینه ثبت رکورد جدید قیمتی برای این فلز را فراهم کند.

سیگنال‌های کاهشی با محوریت چین

تمامی فاکتورهای اثرگذار حامی افزایش قیمت آلومینیوم نیستند، شیوع‌کرونا (ویروس‌دلتا) در دنیا ازجمله موضوعاتی است که می‌تواند به تضعیف قیمتی کامودیتی‌ها از جمله آلومینیوم منجر شود. از روز پنجم جولای، آلومینیوم وارد فاز کاهش قیمت شد و تا ۲ هزار و ۴۳۵ دلار به ازای هر تن نیز عقب‌نشینی کرد؛ اما این روند نزولی در روز پایانی هفته متوقف شد و در نهایت این فلز در روز نهم جولای با قیمت ۲ هزار و ۴۷۰ دلار به ازای هر تن مورد دادوستد قرار گرفت. با این وجود ظرف هفته منتهی به ۹ جولای، آلومینیوم در بورس فلزات لندن کاهش هفتگی ۲.۴ درصدی را تجربه کرد.

رشد مجدد بهای آلومینیوم در روز پایانی هفته قبل به تضعیف شاخص‌دلار آمریکا بازمی‌گردد. شاخص دلار در اواسط هفته گذشته به ۹۲.۶ واحد نیز رسید که این رقم بیشترین نرخ این شاخص پس از آوریل امسال بود.

این موضوع می‌توانست به تضعیف‌ بهای انواع کامودیتی‌ها منجر شود، با این وجود اوج‌گیری شاخص دلار چندان دوامی نداشت و در ۲ روز پایانی این هفته از ارزش این شاخص کاسته شد و به ۹۲.۱ واحد در روز پایانی هفته رسید که این موضوع مهم‌ترین عامل بازگشت قیمتی آلومینیوم در بورس فلزات لندن بود.  اعلام دولت چین مبنی بر آزادسازی بخشی از ذخایر استراتژیک فلزات پایه دولت این کشور به منظور کنترل بازار موضوع دیگری بود که سیگنال منفی و اثرگذاری برای بازارها به همراه داشت.

اداره ملی ذخایر غذایی و استراتژیک چین در نیمه ماه ژوئن در وب‌سایت خود اعلام کرد که مس، آلومینیوم و روی را برای شرکت‌های فرآوری و تولید غیرآهنی این کشور «در آینده نزدیک» از طریق حراج عمومی آزاد می‌کند.

گفته می‌شود که این تصمیم چین برای آزادسازی فلزات صنعتی از ذخایر ملی این کشور به منظور کنترل بازارها، اولین اقدام بزرگ این کشور ظرف یک دهه اخیر برای کنترل قیمت‌ها است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها