نفت

قیمت نفت روز جمعه افزایش یافت و تحت تاثیر رشد سریعتر تقاضا از عرضه و محدود شدن تاثیر افزایش شیوع کووید ۱۹ در جهان به دلیل رشد نرخ واکسیناسیون، رشد هفتگی و همچنین رشد ماهانه ثبت کرد.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از ایسنا، بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در سپتامبر که روز جمعه منقضی شد، با ۲۸ سنت معادل ۰.۴ درصد افزایش، در ۷۶ دلار و ۳۳ سنت در هر بشکه بسته شد. بهای قرارداد تحویل اکتبر ۳۱ سنت معادل افزایش یافت و به ۷۵ دلار و ۴۱ سنت بسته شد.

بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۳۳ سنت معادل ۰.۵ درصد افزایش، در ۷۳ دلار و ۹۵ سنت در هر بشکه قرار گرفت.

هر دو شاخص بیش از دو درصد رشد هفتگی داشتند. نفت برنت ۱.۶ درصد در ژوییه رشد ماهانه داشت که چهارمین رشد ماهانه متوالی این شاخص بود اما شاخص نفت آمریکا تغییر چندانی نداشت.

با وجود رشد موارد ابتلا به کووید ۱۹ در آمریکا، سراسر آسیا و بخشهایی از اروپا، تحلیلگران می گویند نرخ واکسیناسیون بالاتر، ضرورت وضع قرنطینه های سخت گیرانه که عامل ریزش تقاضا برای نفت در سال گذشته بودند را محدود خواهد کرد. جیم ریتربوش، رییس شرکت ریتربوش و آسوشیتس در این باره گفت: بازار نفت نگاه دوباره ای به ویروس کرونا به عنوان عامل تعیین کننده در روند تقاضا انداخته است و اکنون تاثیر ملایمی را پیش بینی می کند. حداقل تاثیر آن نسبت به ریزش شدیدی که مصرف در سال گذشته داشت، ضعیف تر خواهد بود.

تحلیلگران به بهبود سریع مصرف بنزین و تولید صنعتی هند پس از افزایش چشمگیر موارد ابتلا به کووید ۱۹ در این کشور در ابتدای سال میلادی جاری اشاره کرده و آن را نشانه ای از تاب آوری بیشتر اقتصاددها در برابر همه گیری می دانند.

الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه اظهار کرد که مصرف نفت در سراسر جهان افزایش پیدا کرده است. وی به خبرنگاران گفت: تقاضا رو به رشد است و مصرف افزایش پیدا کرده است. البته شیوع ویروس کرونا همچنین وجود دارد اما قرنطینه هایی مشابه قبل در کار نیست.

تحلیلگران اظهار کردند: غول های نفتی آمریکایی اکسون موبیل و شورون درآمدهای سه ماهه خود را گزارش کرده اند و اطلاعات آنها نشان می دهد که عرضه محدود خواهد ماند. شورون اعلام کرد انتظار دارد حداقل یک یا دو حلقه حفاری در سه ماهه سوم یا سه ماهه چهارم در منطقه پرمیان باسین اضافه کند و شاهد بهبود تقاضا برای بیشتر محصولاتش بجز سوخت جت به سطح پیش از شیوع ویروس کرونا بوده است.

آمار شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز نشان داد شمار دکل های حفاری نفت آمریکا هفته گذشته دو حلقه کاهش یافت و به ۳۸۵ حلقه رسید. شمار دکل ها به مدت ۱۲ ماه متوالی افزایش داشته است. شمار دکل های حفاری نفت و گاز آمریکا در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲۳۷ حلقه معادل ۹۴ درصد افزایش نشان می دهد و از رکورد پایین ۲۴۴ حلقه در اوت سال ۲۰۲۰، بیش از دو برابر افزایش داشته است.

ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد شرکت OANDA گفت: غول های نفتی هزینه برای چاههای جدید را افزایش نداده و به کاهش بدهی متمرکز شده اند که احتمالا اوپک پلاس که قصد افزایش مستمر عرضه را دارد، خوشحال می کند. اوپک پلاس سهم بازارش را به آمریکا واگذار نمی کند که به معنی احتمال صعود بیشتر بازار است.

نظرسنجی رویترز نشان داد تولید نفت اوپک با ادامه روند تسهیل محدودیت عرضه، در ژوییه به بالاترین میزان از آوریل سال ۲۰۲۰ رسیده است.

طبق آمار رسمی آمریکا، تولید نفت خام آمریکا تنها ۸۰ هزار بشکه در روز در ماه مه افزایش یافت و به ۱۱.۲۳ میلیون بشکه در روز رسید.

با این حال تحلیلگران در نظرسنجی ماهانه رویترز پیش بینی کردند قیمت نفت تحت تاثیر روند احیای اقتصاد جهانی و تاخیر در بازگشت عرضه ایران به بازار جهانی، نزدیک ۷۰ دلار در هر بشکه تا پایان سال میلادی جاری معامله می شود و شیوع انواع جهش یافته ویروس کرونا رشد قیمتها را محدود نگه خواهد داشت.

بر اساس گزارش رویترز، منابع بازرگانی با اشاره به قیمت پایه خاورمیانه، پیش بینی کردند عربستان سعودی قیمت فروش نفت به آسیا در سپتامبر را برای دومین ماه متوالی افزایش می دهد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها