داوود رزاقی

داوود رزاقی، مدیر عامل تامین سرمایه نوین می گوید که در سال های گذشته همواره با کوچکترین التهابی در اقتصاد ایران، قیمت‌ها برای حمایت از مصرف کننده سرکوب شده است اما این سیاست کاملا اشتباه به دلیل توزیع گسترده رانت به عده ای خاص، التهاب را در مدتی کوتاه به بحران تبدیل کرده و سرانجام شاهد خارج شدن کامل قیمت‌ها از کنترل بوده ایم؛ توصیه اصلی من به دولت سیزدهم، خارج شدن از زیر چتر قیمت گذاری دستوری و عرضه عمده کالاها در بورس کالاست تا تولید فرسوده در بخش های مختلف احیا شود.

مدیر عامل تامین سرمایه نوین در گفت و گو با «کالاخبر» اظهار داشت: دیگر زمان آن رسیده تا از اشتباهات فاحش گذشته درس بگیریم و اعلام کنیم که تمایل برخی مدیران سیاست گذار بر حفظ فضای قیمت گذاری دستوری در سال های اخیر که می تواند با نیت های مثبتی همچون حمایت از مردم و مصرف کننده نیز باشد، سودهای نجومی را در اختیار برخی افرادی قرار داده است که از رانت و اختلاف قیمت های دولتی و آزاد حاصل شده است.

رزاقی ادامه داد: استفاده از رانت های اطلاعاتی، تقدم منافع فردی بر منافع ملی، کسب سودهای نجومی و عدم آگاهی از ساز و کار بازار سرمایه از مهمترین دلایل اتخاذ چنین سیاستی در اقتصاد کشور بوده است.

وی در توصیه به دولت سیزدهم اعلام کرد: در سال‌های اخیر مدام شاهد دخالت‌ در قیمت و مبادلات کالاها از سوی نهادهای مختلف با هدف حمایت از مصرف‌کننده بوده ایم که نتیجه عکس این اقدامات را مشاهده کردیم و امیدوارم دولت سیزدهم سراغ سرکوب قیمت ها نرود.

به گفته مدیر عامل تامین سرمایه نوین، وقتی قیمت جهانی یک کالا افزایش می‌یابد و ما در بازار داخل اجازه واقعی شدن قیمت آن کالا را نمی دهیم، نتیجه آن بر هم خوردن نظم بازار، توزیع رانت و رشد چند برابری قاچاق به خصوص در مورد کالاهای قابل حمل است که این رویه به عینه طی سال های اخیر در اقتصاد ایران پیاده شده است.  

رزاقی ادامه داد: علاوه بر تبعات فوق، قیمت‌گذاری دستوری، بخش تولید را نیز ناتوان و فرسوده کرده و در مقابل عده‌ای واسطه، سود سرشاری از اختلاف قیمت های دولتی و آزاد به دست آورده‌اند. همواره با کوچکترین التهابی در اقتصاد ایران، قیمت‌ها برای حمایت از مصرف کننده سرکوب شده است اما این سیاست کاملا اشتباه به دلیل توزیع گسترده رانت به عده ای خاص، التهاب را در مدتی کوتاه به بحران تبدیل کرده و سرانجام شاهد خارج شدن کامل قیمت‌ها از کنترل بوده ایم؛ در این میان سرکوب قیمت، واسطه‌گری را رواج می دهد که به اعتقاد بنده ریشه این مشکلات وابسته به موقعیت و دسترسی به رانت های فراوان و عدم استفاده از تجربیات سایر کشورها است.

او تاکید می کند که باید توجه داشت، منابع، ذخایر و ثروت‏های طبیعی در دست یک کشور همیشگی نیستند و با اتلاف آنها در سالهای آتی به مصرف‏کننده تولیدات سایر کشورها تبدیل خواهیم شد.

شفاف سازی آمارها به واسطه بورس کالا

مدیر عامل تامین سرمایه نوین در ادامه راهکار برای رهایی از قیمت گذاری را بازار سرمایه و مکانیسم بورس کالا عنوان کرد و گفت: یکی از اهداف و رسالت های اصلی بورس کالا، شفافیت در معاملات وکشف عادلانه قیمت است در این میان هرگونه عملی که این قابلیت را مختل کند، با اصل و سیاست اصلی تشکیل بورس منافات دارد.

او معتقد است که مقاومت برخی افراد برای بورسی شدن کالاها و شکل گیری مکانیسم عرضه و تقاضا برای مبادلات، منافعی را در جای دیگری برای آن افراد دارد که امیدوارم این رویه نیز پایان یابد.

رزاقی به کالاخبر گفت: وقتی آمارها حاکی از آن است که با روش‌های سنتی، تولیدکنندگان یکی پس از دیگری از چرخه رقابت حذف می‌شوند دولت چاره‌ای جز انتخاب ساز وکارهای بازار سرمایه که کاملا رقابتی و شفاف است، ندارد.

او اظهار داشت: در سال‌های گذشته بخشی از مدیران دولتی و نمایندگان مردم در مجلس به تصور اینکه با قیمت‌گذاری دستوری و شیوه‌های سنتی قادر به تنظیم و مدیریت بازار هستند، مصوبات و آیین نامه هایی را وضع کردند، اما واقعیت‌های اقتصادی به آن ها نشان داد که این مسیر چاره‌ساز نیست و التهاب بازارها با همه تلاش های صورت گرفت افزایش یافت.

وی تصریح کرد: زمانیکه با وجود اختصاص منابع هنگفت برای پرداخت یارانه، همچنان بازار متعادل نیست و محصول با قیمت تعیین‌شده به دست مصرف‌کننده نمی‌رسد، مشخص است که این روش کارایی ندارد، روشی که تولیدکنندگان را نیز با مشکلات جدی روبه‌رو کرده است و باید این مسیر را برای همیشه کنار بگذاریم.

مدیر عامل تامین سرمایه نوین در پایان گفت: استفاده از ابزارهای شفاف بازار سرمایه همچون بورس کالا، یکی از مناسب ترین گزینه‏ها برای احیای اقتصاد و تولید کشور است؛ قرار گرفتن عرضه و تقاضای کالاها در بورس کالا به معنای شفاف سازی آمارها برای سیاست گذاران است که قطعا به ناکارآمدی های روش های سنتی پایان می دهد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها