download.jpg

بهای طلا در بازارهای بین المللی در پایان مبادلات روز جمعه با افزایش نسبی روبرو شد، ولی در هفته ای که گذشت بدترین عملکرد خود را از سال ۲۰۱۳ میلادی ثبت کرده است.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، قیمت طلا در هفته گذشته بیش از ۵ درصد کاهش داشته که این میزان کاهش در ۳ سال اخیر بی سابقه بوده است.

بر اساس این گزارش قیمت طلا روز جمعه با نوسانات زیادی روبرو شد و پس از انتشار آمارهای اشتغال از سوی وزارت کار آمریکا و گمانه زنی های مربوط به افزایش نرخ بهره فدرال رزرو، با کاهش نسبی همراه شده است.

قیمت طلا که روز گذشته برای لحظاتی تا ۱۲۶۷ دلار افزایش یافته بود، در پایان مبادلات جمعه به ۱۲۵۲ دلار رسیده است. البته قیمت طلا نسبت به لحظات اولیه مبادلات روز جمعه با افزایش نسبی روبرو شده است.

افت ۵ درصدی قیمت طلا از اواسط سپتامبر ۲۰۱۳ میلادی بی سابقه بوده است. قیمت طلا هم اکنون به کمتر از میانگین ۲۰۰ روز گذشته خود رسیده است.

آمارهای وزارت کار آمریکا نشان می دهد که اقتصاد این کشور طی ماه سپتامبر ۱۵۶ هزار فرصت شغلی جدید ایجاد کرده است. نظرسنجی اولیه مارکت واچ نشان می داد که اقتصاد آمریکا در این مدت ۱۷۲ هزار فرصت شغلی ایجاد کرده است.

شاخص ارزش دلار آمریکا نیز در هفته ای که گذشت بیش از ۱.۳ درصد افزایش داشته است. به نظر می رسد فدرال رزرو آمریکا در نشست دسامبر نرخ بهره را افزایش خواهد داد و این مساله موجب تقویت بیشتر ارزش دلار خواهد شد.

پیتر گرانت تحلیلگر ارشد اقتصادی در این باره گفت: به نظر می رسد رشد اقتصادی آمریکا تا پایان امسال به ۲ درصد برسد و این مساله افزایش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو را با ابهام روبرو خواهد کرد.

افزایش نرخ بهره می تواند در نهایت به ضرر قیمت جهانی طلا باشد. به اعتقاد فعالان بازارهای بین المللی، اگر قیمت طلا بتواند طی روزهای آینده سطح مقاومتی ۱۲۸۰ دلاری را بشکند این احتمال هست که در کوتاه مدت بار دیگر وارد کانال ۱۳۰۰ دلاری شود.

اظهارات نخست وزیر بریتانیا مبنی بر آغاز روند خروج این کشور از اتحادیه اروپا تا مارس ۲۰۱۷ میلادی نیز تاثیر زیادی بر افت ارزش پوند در برابر دلار و افزایش تقاضا و قیمت طلا در بازار بریتانیا داشته است.

به نظر می رسد قیمت طلا در کوتاه مدت تحت تاثیر انتشار آمارهای مهم اقتصادی آمریکا منطقه یورو و نوسانات ارزش دلار قرار خواهد داشت.

منبع: پایگاه اینترنتی مارکت واچ

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها