copper-prices-lead-fall-in-commodity-prices-on-china-worries.jpg

بهای مس و برخی دیگر از فلزات اساسی هفته گذشته روند نزولی در پیش گرفت، البته این در شرایطی است که سطح قیمت ها نسبت به چند هفته پیش بالاتر رفته است.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، طی هفته جاری خبرهای زیادی از اقتصاد چین منشتر می شود و پیش بینی شده نوسان قیمت ها زیاد باشد. برخی تحلیلگران معتقدند شرایط کلی حاکم بر بازار فلزات اساسی به شکلی است که می توان انتظار داشت قیمت ها در سطوح کنونی باقی بمانند. البته تحقق این امر شرایطی دارد که در ادامه به آنها اشاره خواهد شد. در ابتدا اخبار جدید از اقتصاد چین را مرور می کنیم.

در ماه گذشته میلادی فعالیت ها در بخش خدمات چین با بالاترین سرعت در هفت ماه قبل از آن رشد کرده اند. طی ماه های اخیر نشانه های بیشتری از ثبات در اقتصاد این کشور مشاهده شده و بر همین مبناست که پیش بینی شده دولت چین تدابیر جدید حمایتی اتخاذ نخواهد کرد.

شاخص کایکسین از فعالیت های خدماتی در ماه سپتامبر ۵۲ اعلام شده که نسبت به ماه آگوست ۰.۱ واحد پایین تر اما از ۵۰ بالاتر است و این بدان معناست که بر میزان فعالیت ها افزوده شده است. در ماه گذشته اکثر معیارهای فعالیت های اقتصادی در چین که بزرگ ترین مصرف کننده فلزات اساسی است رشد کرده اند.

اقتصاددان ها معتقدند اقتصاد چین به سمت ثبات پیش می رود اما تداوم این روند به حمایت های مالی و اصلاحات ساختاری نیازمند است. در حال حاضر سیاست های پولی ثابت باقی مانده و احتمال آنکه در سال آینده میلادی شرایط آنگونه که مورد نظر دولت چین است پیش نرود وجود دارد.

دولت چین برای سال جاری میلادی نرخ هدف برای رشد اقتصاد را بین ۶.۵ درصد تا ۷ درصد تعیین کرده و نهادهای تحلیلگر از جمله صندوق بین المللی پول معتقدند این هدف تحقق خواهد یافت اما سال آینده نرخ رشد اقتصاد این کشور پایین تر خواهد بود.

بدین ترتیب یک شرط بهبود شرایط در بازار فلزات اساسی، تداوم حمایت ها از اقتصاد چین و اجرای اصلاحات ساختاری است. عامل دیگری که بر قیمت فلزات اساسی تاثیر دارد تغییرات ارزش دلار است. انتظار می رود دلار حمایت شود و اگر چنین شود قیمت ها تحت فشار قرار خواهند گرفت.

سومین عامل موثر بر قیمت ها، وضعیت کلی اقتصاد جهان است. در حال حاضر اقتصاد جهان با دو ریسک بزرگ یعنی انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا و جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا مواجه است. این ریسک ها قطعا از نرخ رشد اقتصاد جهان خواهند کاست و رشد تقاضا برای فلزات اساسی را کند خواهند کرد.

وضعیت بازار برخی فلزات اساسی از جمله روی به دلیل کسری عرضه بهتر از دیگر فلزات است. گزارش جدید گروه بین المللی سرب و روی نشان می دهد در هفت ماه نخست امسال بازار روی تصفیه شده در وضعیت کسری قرار داشته و در این مدت مقدار کلی ذخیره این فلز در انبارهای تحت نظارت بورس های فلز کاهش یافته است.

در هفت ماه نخست امسال، تولید روی از معادن جهان ۶.۱ درصد کاهش یافته و بیشترین کاهش تولید در هند، استرالیا، ایرلند و پرو مشاهده شده است. همچنین تولید روی تصفیه شده ۳.۹ درصد کاهش یافته است. بیشترین کاهش تولید در هند و آمریکا رخ داده است.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن مس در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع: جهان سهم

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها