image_news_11218.jpg

در نخستین ماه سال جاری میلادی، قیمت فلزات اساسی نوسان هایی را تجربه کرد،اما عموما ثابت ماند. از اواسط ماه گذشته میلادی روند رشد قیمت ها آغاز شده که عواملی همچون کاهش ارزش دلار، تلاش دولت چین برای ایجاد اطمینان در سرمایه گذاران در باره افق اقتصاد این کشور و آغاز فصل پرکردن انبارها از مواد خام در این رشد موثر بوده است.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، روز گذشته کنگره خلق چین برای بررسی و تصویب برنامه اقتصادی این کشور در سال جاری میلادی، کار خود را آغاز کرد و در نخستین روز این نشست چند روزه، لی ککیانگ، نخست وزیر چین گزارشی در باره شاخص های مهم اقتصادی ارائه کرد که حاوی نکاتی بسیار مهم و تاثیرگذار بر بازار فلزات اساسی بود

ککیانگ در گزارش خود نرخ هدف برای رشد اقتصاد را که سال پیش ۷ درصد تعیین شده بود، به ۶.۵ تا ۷ درصد کاهش داد. از دید برخی تحلیلگران، کاستن از نرخ هدف برای رشد اقتصاد در سال جاری میلادی، به معنای عدم تمایل دولت چین به اجرای سیاست های حمایتی فراگیر است و این می تواند تاثیری منفی بر بازار فلزات اساسی برجا گذارد.

البته برخی کارشناسان پیش بینی کرده بودند نرخ هدف ۶.۵ درصد تعیین خواهد شد و حال که این نرخ بین ۶.۵ درصد تا ۷ درصد تعیین شده بدین معناست که رشد اقتصادی همچنان برای دولت چین یک اولولت مهم است. در حقیقت دولت چین تلاش می کند بین حمایت از رونق اقتصاد و اصلاحات بلندمدت ساختاری، تعادل ایجاد کند.

نخست وزیر چین در این گزارش به وجود چالش های اقتصادی اعتراف و اعلام کرد فشارها در حال افزایش است. وی گفت: " توسعه، بالاترین اهمیت را برای چین دارد و کلید حل تمامی مشکلات است. ما باید دقت کنیم که در "دام درآمد متوسط" گرفتار نشویم و لازم است تعداد رو به رشدی از مسایل حل و ریسک ها رفع شود."

لی ککیانگ در سخنان خود وعده های پیشین از جمله حفظ ثبات در ارزش یوان را تکرار کرد. او در بخشی از گزارش خود اعلام کرد، برای سال جاری میلادی، کسری مالی ۲.۱۸ هزار میلیارد یوان معادل ۳ درصد تولید ناخالص داخلی تعیین شده است. این رقم بالاترین میزان از سال ۱۹۷۹ و بالاتر از رقم ۲.۳ درصد مربوط به سال گذشته میلادی است.

افزایش سقف کسری مالی، متعاقب درخواست صندوق بین المللی پول و سازمان توسعه و همکاری اقتصادی از کشورها برای افزایش حمایت از رونق اقتصادی صورت گرفت. در نشست گروه بیست اقتصادی بزرگ که ماه پیش در شانگهای چین برگزار شد اعضاء تلویحا از ایجاد توازن بین سیاست های حمایتی پولی و مالی از یک سو و اجرای اصلاحات ساختاری حمایت کردند.

لی ککیانگ در سخنان خود اطمینان داد بانک مرکزی چین میزان مناسب نقدینگی در اقتصاد حفظ خواهد کرد و تلاش خواهد شد بر میزان صادرات و واردات افزوده شود.

لحن کلی سخنان ککیانگ مثبت ارزیابی شده و این امر می تواند تاثیری مثبت بر بازار مواد خام از جمله فلزات اساسی برجا گذارد. البته بازار این مواد خام از عوامل دیگر از جمله میزان عرضه، ارزش دلار و وضعیت کلی اقتصاد جهان نیز تاثیر می پذیرد.

در زیر نمودار تغییرات هر تن مس در سه ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع: جهان سهم

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها