بورس انرژی

درپی افزایش قیمتهای انرژی و تلاش دولتها برای عدم تحمیل هزینه بیشتر برق و گاز به خانوارها، سران کشورهای اتحادیه اروپا در نشست ماه آینده در این باره گفت و گو خواهند کرد.

به گزارش «کالاخبر» ، پیش نویس برنامه نشست سران اتحادیه اروپا که توسط رویترز مشاهده شد، نشان می دهد سران ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا درباره افزایش قیمتها در نشست روزهای ۲۱ و ۲۲ اکتبر به بحث می پردازند.

کشورهای اتحادیه اروپا مسئول سیاستهای انرژی ملی خود هستند و بعضی از دولتها پیش از این مداخله کرده اند. فرانسه به خانوارهای فقیر مبلغی پرداخت کرده است در حالی که یونان یارانه هایی را برای کمک به خانوارهایی که قبوض انرژی بالاتری را متحمل می شوند، برنامه ریزی کرده است.

برخی خواستار پاسخ هماهنگ تر اتحادیه اروپا شده اند و اسپانیا درصدد اصلاحاتی در بازار برق این بلوک است و هشدار داده است که قبوض انرژی بالا به حمایت عمومی از سیاستهای مبارزه با تغییرات اقلیمی آسیب خواهد زد.

یک دیپلمات اتحادیه اروپا گفت: نیاز مبرمی برای مذاکره درباره تاثیر قیمتهای بالاتر بر جوامع کم درآمد در عالی ترین رده مقامات این بلوک وجود دارد. این بلوک باید تضمین کند که اهداف تغییرات اقلیمی، قیمتها را بالاتر نمی برد.

لوکزامبورگ از کمیسیون اروپا خواست از بازار انرژی داخلی اتحادیه اروپا حمایت کرده و از آن در برابر دستکاری احتمالی توسط شرکتها محافظت کند. وزیر انرژی لوکزامبورگ در نامه ای به روسای انرژی و ضد انحصارطلبی خواستار اقدامات فوری برای شناسایی عاملان افزایش قیمتها شد. در این نامه از شرکتهای خاصی نام برده نشد. با این حال گروهی از نمایندگان پارلمان اروپا ماه جاری از کمیسیون اروپا خواستند درباره نقش شرکت گازپروم در افزایش قیمتهای گاز اروپایی تحقیق کند و اعلام کردند رفتار این شرکت روسی آنها را درباره دستکاری بازار مظنون کرده است.

بروکسل در حال تدوین مجموعه ای از تدابیر است که دولتهای ملی می توانند از آنها برای واکنش به افزایش قیمتها نظیر تغییر مالیات ارزش افزوده بر انرژی استفاده کنند.

بر اساس گزارش رویترز، این کمیسیون اعلام کرد افزایش قیمت باید کشورها را تشویق کند از سوختهای فسیلی سریعتر فاصله بگیرند و دسترسی شهروندان بیشتر به انرژی تجدیدپذیر اقتصادی را تضمین کنند.

قیمت پایه گاز طبیعی در انگلیس و اروپا روز سه شنبه ۱۰ درصد دیگر افزایش یافت و به رکورد بالای جدیدی رسید. بهای معاملات گاز "داچ تی تی اف" ماه آتی که قیمت پایه گاز اروپایی است، از ۷۶.۸۷۵ یورو به ازای هر مگاوات ساعت در بعدازظهر روز دوشنبه به ۸۵ یورو در روز سه شنبه صعود کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها