• ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۹
  • کد خبر: 63955
نفت

قیمت نفت روز جمعه صعود کرد و تحت تاثیر کمبود جهانی انرژی که قیمت گاز را به رکورد بالایی رساند و چین را واداشت تا خواستار افزایش تولید زغال سنگ شود، هفته خود را با رشد چهار درصدی به پایان رساند.

به گزارش «کالاخبر»؛ بهای معاملات نفت برنت با ۴۴ سنت معادل ۰.۵ درصد افزایش، در ۸۲ دلار و ۳۹ سنت در هر بشکه بسته شد،  این شاخص اوایل هفته گذشته تا مرز ۸۳ دلار و ۴۷ سنت صعود کرد که بالاترین قیمت در سه سال گذشته بود.

بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا یک دلار و پنج سنت معادل ۱.۳ درصد افزایش یافت و در ۷۹ دلار و ۳۵ سنت در هر بشکه بسته شد که بالاترین قیمت نهایی این شاخص از ۳۱ اکتبر سال ۲۰۱۴ بود.بهای معاملات بنزین آمریکا هم روز جمعه به بالاترین حد از اکتبر سال ۲۰۱۴ افزایش یافت.

بازارهای انرژی با بهبود تقاضا برای سوخت در پی احیای فعالیت اقتصادی و کاهش محدودیتهای کرونایی، با کمبود عرضه روبرو شده اند و نگرانی‌ها نسبت به در پیش بودن یک زمستان سردتر به فشار بر تامین گاز افزوده است. همچنین دولت آمریکا اعلام کرد وضعیت بازارهای انرژی را رصد می کند اما به اقدام فوری برای پایین بردن قیمت‌ها مانند برداشت از ذخایر استراتژیک نفت اشاره ای نکرد.

چین به معدنکاران در مغولستان داخلی دستور داد تولید زغال سنگ را برای کمک به رفع کمبود انرژی در این کشور افزایش دهند.

کریستوفر کوپلنت از بانک آمریکا گفت: با بالا رفتن قیمت کالاهای انرژی دیگر نظیر گاز طبیعی و زغال سنگ، ریسک‌های صعودی برای بازار نفت در حال شکل ‌گیری هستند.

افزایش قیمت نفت با جهش قیمت‌های گاز در اروپا و تصمیم اوپک پلاس برای ادامه افزایش تدریجی تولید و افزودن ۴۰۰ هزار بشکه در روز به تولید نوامبر، تقویت شده است. با وجود انتظارات و امیدها، این گروه حاضر نشد تولیدش را به میزان بیشتری افزایش دهد.

محاسبات رویترز بر اساس آمار آیکان نشان داد قیمت پایه گاز اروپا در هاب تی تی اف هلند روز جمعه معادل قیمت ۲۰۰ دلار هر بشکه نفت بود.

یک تحلیلگر کالای گروه ANZ در یادداشتی نوشت: شتاب گرفتن روند سوئیچ تقاضا از گاز به نفت میتواند تقاضا برای نفت به منظور تولید نیرو را در زمستان نیمکره شمالی افزایش دهد. این گروه پیش بینی خود از تقاضا برای نفت در سه ماهه چهارم را به میزان ۴۵۰ هزار بشکه در روز افزایش داد.

بر اساس اعلام رویترز، گزارش روز جمعه بیکرهیوز نشان داد شرکت‌های انرژی آمریکایی برای پنجمین هفته متوالی به شمار دکل‌های حفاری نفت و گاز طبیعی اضافه کردند. شمار دکل‌های حفاری نفت و گاز طبیعی در هفته منتهی به هشتم اکتبر، با پنج حلقه افزایش به ۵۳۳ حلقه رسید که بالاترین میزان از آوریل سال ۲۰۲۰ بود. مجموع دکل‌ها ۲۶۴ حلقه معادل ۹۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش نشان می دهد و شمار دکل‌های حفاری نفت با پنج حلقه افزایش به ۴۳۳ حلقه رسید اما دکل‌های حفاری گاز تغییری نداشت و ۹۹ حلقه باقی ماند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها