• ۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۳
  • کد خبر: 67440
نفت

قیمت نفت در معاملات روز جمعه اندکی افزایش یافت و با ملایم شدن نگرانیها نسبت به تبعات شیوع واریانت اُمیکرون بر رشد اقتصاد جهانی و تقاضا برای نفت، بزرگترین رشد هفتگی خود از اواخر اوت به این طرف را رقم زد.

به گزارش «کالاخبر»؛ بهای معاملات نفت برنت پس از ریزش ۱.۹ درصدی در روز پنج شنبه، با ۷۳ سنت معادل یک درصد افزایش، در ۷۵ دلار و ۱۵ سنت در هر بشکه بسته شد. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۷۳ سنت معادل یک درصد افزایش، در ۷۱ دلار و ۶۷ سنت در هر بشکه بسته شد. شاخص نفت آمریکا روز پنج شنبه دو درصد ریزش کرده بود.

نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت هفته گذشته حدود هشت درصد رشد کردند که نخستین رشد هفتگی آنها در ۷ هفته گذشته بود.

آمار رسمی که روز جمعه منتشر شد، نشان داد قیمت‌های مصرفی آمریکا در نوامبر رشد بیشتری پیدا کرده و بزرگترین افزایش سال به سال را از سال ۱۹۸۲ داشته است. این آمار به خوش بینی نسبت به تقاضا برای نفت افزود.

بازار نفت اوایل هفته گذشته حدود نیمی از ضرری که از زمان شناسایی واریانت جدید اُمیکرون در ۲۵ نوامبر متحمل شده بود را جبران کرد. پس از مطالعاتی که نشان دادند سه دوز واکسن کووید ۱۹ فایزر در برابر اُمیکرون ایمنی ایجاد می‌کنند، قیمت‌ها بهبود پیدا کردند.

کارستن فریچ، تحلیلگر کومرس بانک در این باره اظهار کرد: بازار نفت به این ترتیب بدترین سناریوی ممکن را کنار گذاشت اما همچنان توصیه می‌شود تا اندازه‌ای ریسک برای تقاضا برای نفت در نظر گرفته شود.

عاملی که رشد قیمت‌ها را محدود کرد، کاهش ترافیک هوایی در چین به دلیل محدودیت‌های سفر و اعتماد مصرفی ضعیف‌تر به دلیل موج‌های شیوع کوچک بود.

در این بین، آژانس اعتبارسنجی فیچ رتبه اعتباری شرکت‌های سازنده املاک چینی اورگرند و کایسا را تنزل داد و اعلام کرد این شرکت‌ها نتوانسته‌اند بدهی خود را در زمان سررسید آن پرداخت کنند. این امر نگرانی‌ها را نسبت به احتمال کندی بخش املاک چین و همچنین اقتصاد این کشور که بزرگترین واردکننده نفت جهان است، برانگیخت.

الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه روز جمعه اعلام کرد تولیدکنندگان اوپک پلاس به احیای عرضه برای تامین تقاضای رو به رشد ادامه می‌دهند. نوسان در بازار نفت در مقطع کنونی خیلی بالا نیست.

دو منبع آگاه به رویترز اظهار کردند شرکت آرامکوی سعودی به حداقل دو خریدار شمال آسیا اطلاع داده که حجم نفت قراردادی آنها را در ژانویه به طور کامل تامین خواهد کرد. یکی از این منابع آگاه گفت: به اکثر خریداران حجم کامل اختصاص داده شده است. اختصاص حجم کامل در حالی صورت گرفته که عربستان سعودی قیمت فروش رسمی همه گریدهای نفتی خود به مشتریان آسیایی را در ژانویه برای دومین ماه متوالی افزایش داد. این افزایش قیمت در حالی اعلام شد که تولیدکنندگان اوپک پلاس در نشست اخیرشان با افزایش تولید به میزان ۴۰۰ هزار بشکه در روز در ژانویه موافقت کردند.

بر اساس گزارش رویترز، شرکت‌های انرژی آمریکایی هفته گذشته برای ششمین بار در ۷ هفته گذشته به شمار دکل‌های حفاری نفت و گاز طبیعی اضافه کردند. شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز روز جمعه اعلام کرد شمار دکل‌های حفاری نفت و گاز طبیعی آمریکا در هفته منتهی به ۱۰ دسامبر، با هفت حلقه افزایش، به ۵۷۶ حلقه رسید که بالاترین میزان از آوریل سال ۲۰۲۰ بود. شمار دکل‌های حفاری ۲۳۸ حلقه معادل ۷۰ درصد بالاتر از مدت مشابه سال گذشته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها