محصولات فولادی

اطلاعات منتشر شده توسط کمیسیون اروپا در روز جمعه ۸ اکتبر نشان داد، ترکیه و روسیه سهمیه مجاز برای واردات برخی از محصولات فولادی بلند را چند روز پس از تمدید به پایان رسانده اند.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از آرتان پرس، با توجه به اینکه سهمیه مربوط به سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۱ در روز اول اکتبر تخصیص داده شده است، کشور ترکیه و روسیه تا روز چهارشنبه ۶ اکتبر سهمیه میلگرد فولادی و سیم مفتول فولادی خود را به طور کامل مصرف کردند و در انتظار تخصیص بیشتر این محصولات هستند. همچنین سهمیه مقاطع توخالی مربوط به کشورهای ترکیه و روسیه در روز اول اکتبر به طور کامل استفاده شد.

فعالان بازار گزارش دادند بازار واردات محصولات طویل فولادی در اتحادیه اروپا به دلیل اقدامات حفاظتی در روز جمعه ۸ اکتبر دچار تنش شده است. سهمیه سه ماهه چهارم واردات فولاد به اتحادیه اروپا از اول اکتبر اجرایی شد و تا ۳۱ دسامبر ادامه خواهد داشت.

*** میلگرد فولادی و سیم مفتول فولادی

به نقل از متال بولتن برخی از تأمین کنندگان در حال حاضر تخصیص خود را برای برخی محصولات خاص تنها هفت روز پس از شروع دوره سهمیه جدید یعنی تا روز جمعه ۸ اکتبر مصرف کرده اند.

به نقل از چندین منبع خبری به طور قابل توجه تا روز چهارشنبه ۶ اکتبر ترکیه به طور کامل از تخصیص ۶۱ هزار و ۹۳۸ تنی میلگرد فولادی خود برای این دوره استفاده کرده بود. همچنین به نقل از منابع خبری تخصیص ۸۰،۴۰۱ تنی سیم مفتول فولادی ترکیه برای ماه های اکتبر تا دسامبر نیز به طور کامل مصرف شده بود.

یک منبع تجاری نقل کرد: “سهمیه ترکیه برای میلگرد فولادی و وسیم مفتول فولادی به طور کامل در چند روز اول پس از شروع دوره جدید یعنی تا روز جمعه ۸ اکتبر استفاده شد.”

در این میان متال بولتن در روز جمعه ۸ اکتبر نقل کرد سهمیه محصولات فولادی بلند ترکیه تا ماه آوریل استفاده شده است. اما حجم قابل توجهی وجود دارد که در سهمیه سه ماهه چهارم سال قرار نمی گیرد ، بنابراین خریداران یا باید ۲۵ درصد عوارض را بپردازند یا تا سال آینده منتظر بمانند. “

منابع خبری اعلام کردند تا روز چهارشنبه ۶ اکتبر ، روسیه ۲۶۴۷۴ تن یا ۴۴٪ از تخصیص ۵۹،۹۶۳ تنی میلگرد فولادی خود که برای برای سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۱ بود مصرف کرده است. این در حالی است که سهمیه سیم مفتول فولادی روسیه بیشتر مصرف شده است و فقط مقدار کمی از آن برای ادامه سال باقی مانده است. طبق آمار منتشر شده روسیه تا روز چهارشنبه ۶ اکتبر حدود ۷۳،۱۴۹ تن یا ۸۸٪ از  تخصیص ۸۲،۹۱۰ تنی سیم مفتول فولادی خود را استفاده کرده است.

به نقل از منابع خبری در مقابل ، سهمیه ۹۸ هزار و ۵۷ تنی سیم مفتول فولادی اوکراین برای سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۱ تا روز جمعه ۸ اکتبر عملاً دست نخورده باقی مانده است. فعالان بازار اعلام کردند تا روز چهارشنبه ۶ اکتبر ، کشور اوکراین تنها ۳۰۱ تن از سهمیه خود را استفاده کرده است. همچنین منابع خبری گزارش دادند سهمیه میلگرد فولادی مربوط به سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۱ در کشور اوکراین نیز به آرامی مصرف می شد. به عبارتی تا روز جمعه ۸ اکتبر تنها ۳۱۱۳ تن از تخصیص ۳۰۳۲۱ تن میلگرد فولادی در این کشور مورد استفاده قرار گرفته است.

تحلیل گران صنعت خبر دادند به دلیل کمبود ساختاری در این محصولات فولادی، خریداران اروپایی به ویژه نگران در دسترس بودن میلگرد فولادی و سیم مفتول فولادی در روز جمعه ۸ اکتبر هستند.

یک خریدار مستقر در روسیه نقل کرد: “بار دیگر در روز جمعه ۸ اکتبر دقیقاً شاهد همان سناریوهای رخ داده در ماه های قبل در روسیه هستیم. مشاهده می شود که سهمیه سیم مفتول فولادی روسیه در چند روز اول ماه اکتبر تمام شده است. این نشان می دهد که تخصیص باید حداقل ۱۵-۲۰ درصد افزایش یابد. “

برخی از منابع خبری معتقدند که تسریع مصرف سهمیه توسط کشور ممکن است از قیمت فولاد بلند داخلی در سه ماهه پایانی سال حمایت کند. در نتیجه این امر می تواند به روند نزولی که در ماه سپتامبر در بازار ادامه داشت ، کمک کند.

یکی دیگر از خریداران مستقر در روسیه در روز جمعه ۸ اکتبر بیان کرد: “کسانی که سهمیه نگرفتند باید به کارخانه های اروپایی بروند و قیمت آنها را بپردازند. همچنین صحبت هایی وجود دارد مبنی بر اینکه کارخانه ها در حال افزایش قیمت شدید در میان افزایش هزینه های تولید هستند. “

ارزیابی هفتگی Fastmarkets نشان داد قیمت میلگرد فولادی داخلی تحویل داده شده در شمال اروپا در محدوده ۷۸۰-۸۰۰ یورو (۹۰۲-۹۲۵ دلار) به ازای هر تن در روز چهارشنبه ۶ اکتبر بود. این در حالی است که قیمت میلگرد فولادی داخلی نسبت به هفته قبل که برابر ۸۲۰-۸۴۰ یورو در هر تن بود حدود ۴۰ یورو در هر تن کاهش یافته است.

طبق ارزیابی هفتگی Fastmarkets شاخص سیم مفتول فولادی داخلی تحویل داده شده در شمال اروپا در روز چهارشنبه ۶ اکتبر در محدوده ۸۰۰-۸۲۰ یورو به ازای هر تن قیمت گذاری شد. این در حالی است که نسبت به هفته قبل که برابر ۸۴۰-۸۵۰ یورو به ازای هر تن بود حدود ۳۰-۴۰ یورو در هر تن کاهش یافته است.

*** مقاطع توخالی

فعالان بازار گزارش دادند در بخش مقاطع توخالی ، ترکیه و روسیه پرخاشگرترین کشورها بودند که از سهمیه های خود در روز اول اکتبر استفاده کردند. آن ها در حال حاضر در انتظار تخصیص بیشتر مواد هستند.

به نقل از چندین منبع خبری تقریباً ۱۰۰۰۰۰ تن مقطع توخالی از ترکیه و روسیه به صورت ترکیبی در روز جمعه ۸ اکتبر وارد شده است. کشور ترکیه و روسیه به ترتیب ۷۰٫۰۹۹ تن و ۲۳٫۸۶۳ تن از سهمیه مقاطع توخالی خود را در روز اول دوره سهمیه جدید یعنی تاریخ ۱ اکتبر مصرف کرده اند.

بر اساس داده های کمیسیون اروپا در ۶ اکتبر ، ۵۰۰ تن مقطع توخالی در ترکیه هنوز منتظر تخصیص بودند. این در حالی است که به نقل از منابع خبری در روسیه بیش از ۱۲۰۰ تن مقطع توخالی در انتظار تخصیص در روز ۵ اکتبر قرار داشت.

تحلیل گران صنعت خبر دادند با تکرار سهمیه های سه ماهه سوم در ماه ژوئیه ، کشورهای ترکیه و روسیه رفتارهای قبلی خود را در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۱ نیز تکرار می کنند.

به نقل از متال بولتن سهمیه ترکیه در مقاطع توخالی نسبت به اولین دوره سهمیه بندی در سال ۲۰۲۱ که برابر ۶۶،۵۷۷ تن بود به ۷۰،۰۹۹ تن در آخرین دوره از سهمیه بندی در سال ۲۰۲۱ افزایش یافته است.

منابع خبری در روز جمعه ۸ اکتبر اعلام کردند پس از ترکیه روسیه دارای دومین سهمیه بزرگ از مقاطع توخالی یعنی حدود ۲۳،۸۶۳ تن است. اگرچه این اختلاف بیش از ۴۶،۰۰۰ تن گزارش شده است.

با وجود این فعالان بازار در روز جمعه ۸ اکتبر گزارش دادند که ترکیه سهمیه مجاز خود را در طول هر سه ماهه اول تا سوم سال ۲۰۲۱ تمام کرده است. به نقل از منابع خبری سهمیه سه ماهه سوم سال ۲۰۲۱ برای ترکیه معادل ۲۷۴،۰۹۳ تن در بخش مقاطع توخالی وارد شده به اروپا از ماه ژانویه بوده است.

در مقابل به نقل از متال بولتن، اوکراین و مقدونیه شمالی از زمان تمدید سهمیه خود یعنی از تاریخ ۱ اکتبر فقط ۴-۵ درصد از سهمیه مقاطع توخالی خود را استفاده کرده اند. این در حالی است که سهمیه مقاطع توخالی در بلاروس و “سایر کشورها” تا روز جمعه ۸ اکتبر یک سوم استفاده شده است.

ارزیابی هفتگی Fastmarkets نشان داد قیمت مقاطع توخالی داخلی تحویل داده شده در شمال اروپا در روز چهارشنبه  6 اکتبر در محدوده ۱،۲۷۵-۱،۳۳۰ یورو به ازای هر تن شنیده شد. این در حالی است که قیمت مقاطع توخالی داخلی نسبت به هفته قبل که برابر ۱۳۰۰-۱۳۳۰ یورو به ازای هر تن بود حدود ۲۵ یورو در هر تن کاهش یافته است.

در این میان متال بولتن اعلام کرد قیمت مقاطع توخالی اخیراً در روز جمعه ۸ اکتبر با کاهش هزینه های اولیه کاهش یافته است . همچنین فعالان بازار در انتظار تحویل واردات خود برای پر کردن سهام خود هستند.

به نقل از چندین منبع خبری کویل نورد گرم فولادی که ماده اولیه تولید مقاطع توخالی است، در داخل کشور با کمبود روبرو شده است و قیمت ها را در طول سال ۲۰۲۱ افزایش داده است. همچنین سهمیه واردات سه ماهه چهارم در کشور روسیه نیز به طور مشابه توسط برخی کشورها به پایان رسیده است.

یک منبع کارخانه در روز جمعه ۸ اکتبر نقل کرد که کارخانه ها قیمت مقاطع توخالی خود را تا زمانی که تأثیر تمدید سهمیه را در نظر نگیرند تعدیل نمی کنند. زیرا در ماه گذشته با انجام سفارشات درگیر بوده اند.

متال بولتن در روز جمعه ۸ اکتبر گزارش داد شرکت کنندگان در بازار توافق کردند که قیمت گذاری در ماه اکتبر بستگی به میزان سهمیه واردات دارد. همچنین بسیاری از فعالان بازار فقط برای خرید از کارخانه های داخلی نیاز به پر کردن شکاف های موجود در سهام خود دارند که از طریق واردات پر نشده است.

همچنین فعالان بازار در روز جمعه ۸ اکتبر توافق کردند که پر کردن سهمیه واردات از کشورهایی مانند ترکیه که بیشترین سهمیه را دریافت می کند، محصولات فولادی وارداتی را تا پایان سال محدود می کند. بنابراین ، آنها فقط باید به کارخانه های داخلی تکیه کنند که می توانند قیمت ها را در این مدت پشتیبانی کنند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها